۱۳۹۴ دی ۲۴, پنجشنبه

ایران ، تنگناها وبن بست رژیم ، حلقة انزوا تنگ‌تر می‌شود



هم زمان با تب و تاب و تنشهای درونی رژیم برای اجرای آخرین مراحل برجام تحولات سیاسی و اقتصادی پیامهای تازه‌یی دارند.

روز 22دی سخنگوی آژانس اتمی رژیم ازآمدن هیأت بازرسان به ایران خبر داد. تا خارج کردن قلب رآکتور اراک و انباری کردن سانتریفیوژها را بررسی و تأیید کنند. در حالی که دلواپسان به‌خاطر انجام این اقدامات کف بر دهان آوردند، روحانی و رفسنجانی بی‌تابانه لحظه تأیید اجرای برجام را انتظار می‌کشند تا شاید حلقه طناب تحریمها شل و سپس گشوده شود. آیا نظام ولایت فرصت تنفس مجدد و تجدید قوا را خواهد یافت؟ تحولی که دو سال ونیم است نه فقط روحانی و رفسنجانی، که خامنه‌ای نیز انتظار آن را می‌کشد و به‌خاطر آن ذلت خزیدن به پای میز مذاکره و تن‌دادن به برجام را به جان خریده است. کیهان خامنه‌ای در 

روز 22دی به این سؤال با استفاده از گزارش یک روزنامه آمریکایی، پاسخ داده است: «روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: آیا آمریکا باید تحریمهای رژیم ایران را بردارد یا این‌که تحریمهای جدیدی اعمال کند؟ پاسخ کوتاه آن است که دولت اوباما باید هر دو کار را انجام دهد. حتی پس از رفع تحریمهایی که بر اساس توافق هسته‌یی رفع می‌شود، تحریمهای برنامه موشکی، تروریسم و حقوق‌بشر در قبال رژیم ایران باقی می‌ماند». کیهان خامنه‌ای به‌نمایندگی از دلواپسان خوشبین نیست که حلقه طناب تحریمها از گردن رژیم باز شود، با این حال برای رسیدن به جواب عمیق‌تر فرض می‌کنیم به هرحال تحریمهای اتمی بر اساس اجرای برجام مرحله به مرحله کاسته شود، در این صورت آیا راه نفسی برای رژیم گشوده خواهد شد؟ برای پاسخ ابتدا نظری کوتاه به تازه‌ترین تحولات سیاسی منطقه بیفکنیم: روز 19دی، شورای وزیران خارجه کشورهای خلیج فارس به‌ریاست عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان دخالتهای آشکار رژیم ایران در امور داخلی عربستان را محکوم کرد، الجبیر گفت: کشورهای خلیج فارس در صورتی‌که رژیم ایران به سیاستهایش ادامه دهد اقدامات بیشتری را مورد بررسی قرار می‌دهند، چیزی که با مرور زمان روشن خواهد شد. رژیم ایران حامی تروریسم علیه عربستان و میزبان متهمان به ترور است و کارهایش از 35سال قبل خصمانه است. این رژیم در راستای تجزیه جوامع و ملتها بر اساس فرقه‌گرایی کار می‌کند. رژیم ایران باید انتخاب کند که یک کشور یا صادر‌کننده انقلاب.

روزنامه الشرق‌الاوسط ـ 21دی94: روز 21دی، وزیران خارجه کشورهای عربی، موضع سختی در قبال آن چه بازی رژیم ایران با امنیت و ثبات منطقه خواندند اتخاذ کردند. این موضع در خلال جلسه اضطراری وزیران گرفته شد. وزیران بر سر ضرورت پایان دادن به دخالتهای رژیم ایران در امور داخلی عربی به توافق رسیدند. عادل جبیر وزیر خارجه عربستان در کنفرانس پایان اتحادیه عرب: طی سه دهه ایران اقدام به حمایت از افراطیگری، تروریسم و شبه‌نظامیان در کشورهای عربی نموده است. قومی‌گرایی و فتنه مذهبی بعد از انقلاب ایران در سال 1979 به‌وجود آمده است. عربستان در مقابل برخوردها و دخالتهای آشکار ایران در امور عربستان میایستد. ما باید موضع متحد عربی و اسلامی علیه دخالتها و رفتارهای ایران داشته باشیم. نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب: تمامی کشورهای عربی از مدتها قبل دخالتهای ایران را حس می‌کنند. این امکان هست که وزیران خارجه عرب در روزهای آینده برای گفتگو درباره دخالتهای ایران تشکیل جلسه دهد.
روزنامه عکاظ چاپ عربستان ـ 21دی94: کمتر از 12ساعت بعد از پایان اجلاس وزرای عرب، تحرکات عربی به سرعت با اعزام یک هیأت عربی به شورای امنیت برای طرح موضوع سیاستهای خصمانه رژیم ایران علیه کشورهای عربی منطقه شروع شد. نماینده مصر ”عضو عرب شورای امنیت“ قطعنامه وزرای عرب در مورد رژیم ایران را به شورای امنیت ارائه خواهد نمود.

شورای اتحادیه عرب همچنین دبیرکل و 4 کشور شامل عربستان، مصر، امارات و بحرین را موظف به هماهنگی و فعالیت در مورد اجرای قطعنامه و انجام تماسهایی برای مشخص نمودن گامهای بعدی و اقدامات جامعه عرب نمود. اقداماتی که جامعه عرب در صورتی‌که رژیم ایران از سیاستهایش دست نکشد می‌تواند در مقابله با آن اتخاذ نماید. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه- 22دی94: ما از موضع عربستان علیه رژیم ایران حمایت می‌کنیم، رژیم تلاش می‌کند با کشاندن اختلافات مذهبی و فرقه‌یی به مرحله جنگ، آتش خطرناکی را در منطقه روشن کند. این رژیم از تحولات سوریه، عراق و یمن برای گسترش دخالتهایش در منطقه سوء‌استفاده می‌کند. به این ترتیب، اجلاس فوق‌العاده اتحادیه عرب و اقدامات عملی پس از آن، اعلام موضع پاکستان در حمایت و هم‌پیمانی با عربستان، اظهارات شدیدالحن و بی‌سابقه رئیس‌جمهور ترکیه علیه رژیم ایران گویای این است که حلقه طناب انزوای سیاسی و گامهای عملی برای کوتاه کردن دست آخوندها از منطقه، دارد بر گردن رژیم، هرچه تنگ‌تر می‌شود. اگر کاهش مداوم قیمت نفت و سقوط روزافزون ارزش ریال را هم در کنار همین خبرها مورد توجه قرار دهیم هرچه تنگ‌تر شدن حلقه طناب بحران اقتصادی را که به‌اندازه تحریمها گلوی رژیم را می‌فشارد شاهد خواهیم بود. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت حتی اگر تحریمها کاهش یابند یا طی مراحلی لغو شود، انزوای روزافزون سیاسی و تنگنای فزاینده و مرگبار اقتصادی فرصت تنفس و تجدید قوا به رژیم را نخواهد داد.


برگرفته از سايت سازمان مجاهدين خلق ايران