۱۳۹۴ اسفند ۷, جمعه

استماع جان کری در سنای آمریکا





















26 فوریه 2016 :

جلسه استماع جان كري وزيرخارجه آمريكا , بررسي بودجه وزارت‌خارجه -
رئيس: سناتور كوركر
مهمان: عاليجناب جان كري  
كوركر -   سوريه,   اين سؤال هست كه اگر اين آتش‌بس هم در سوريه جواب نداشت چه مي شود؟ ايران و برجام را داريم و نقض قطعنامه‌ها, چين را داريم كه برخي موضوعات را ميليتاريزه كرده است. كره شمالي را داريم, ليبي را داريم. با تشكر از خدماتي كه در وزارت‌خارجه داريد.
كاردين عضو برجسته كميته خارجي -وزيركري شما اهميت ديپلوماسي را بر امنيت ملي ما مي دانيد. شما درك مي كنيد كه راه‌حل نظامي آخرين چاره است. من كليت بودجه را حمايت مي كنم. اين بودجه چالشهاي مختلف را در نظر گرفته است.
كوركر -   من هم با اين گزارش از بودجه موافقم.
جان كري – قرن قبلي با جنگهاي جهاني مواجه بود اما اين قرن بيشتر با عوامل غيردولتي نشان داده مي شود. با وجود خطرات ما آمريكاييها دلايل زيادي هست كه بايد روي آنها حساب كرد اقتصاد ما و نيروهاي مسلح ما نامبر وان است. ما بيشترين كمكها را به بحرانها در همه جا داده‌ايم از جمله سوريه. اين‌جا ما فرصتهاي زيادي داريم كه بايد بقاپيم. ما توافق با ايران را داشتيم و دنيا را امن تر كرديم مي توانيد در اين رابطه گزارش ژنرالهاي ما و اشتون را بخوانيد.
[پشت جان كري پلاكاردهايي در دست معترضين بود كه روي آنها عليه فروش تسليحات به عربستان و دلار به اسراييل شعار نوشته بودند. ]
ما رهبري آمريكا در پاسيفيك راتقويت كرده‌ايم. در اروپا ما امنيت را تقويت كرده‌ايم. در نيمكره خودمان كلمبيا را كمك كرده‌ايم. ما عليه ويروس زيكا سرمايه گذاري مكفي كرده‌ايم. ديالوگ استراتژيك خودمان را با هند تامين كرده‌ايم.
ما تهديد افراط گرايي خشونت‌بار را درك مي كنيم و سياستي كه ما انتخاب كرده‌ايم درازمدت است. ما با دوستان هم كار مي كنيم و اطلاعات لازم را به شراكت گذاشته‌ايم . ما قدرت خودمان را با دوستان تركيب كرده‌ايم تا با اين جريان مقابله كنيم كه نگذاريم شبكه خود را گسترش دهد و اين غير از مقابله نظامي با آن است. ما دولت بغداد را كمك مي كنيم و لبنان و اردن را هم تقويت مي كنيم. ما برنامه اعلام كرده‌ايم تابه مردم سوريه كمك كنيم 114كاميون تداركات تاكنون وارد شهرها شده‌اند به جاههايي كه ماهها در محاصره بوده‌اند.
سازمان ملل هم اينها را اداره مي كند. داعش و النصره جداي از اين توافق هستند . مادامي كه كشتار ادامه داشته باشد اين سيكل مرگبار ادامه خواهد يافت بنابراين بايد يك راه‌حل ديپلوماتيك باشد تا به آن خاتمه داد.
بنابراين بايد اين تنش كاهش يابد. موافقيت ما در اين جنگ اين است كه چه چيزي براي ما مهم است. ميزان چالشها بي‌سابقه است. حمايت از حقوق‌بشر و دموكراسي و مبارزه با مالاريا و غيره. با تشكر.
كوركر -   شما از افغانستان نگفتيد. چند ماه قبل آن‌جا بودم. يك دوگانگي از پاكستان ديدم و خود افغانستان كه هنوز اماكن امن براي [تروريستها] هست. اين دوگانگي چرا تمام نشده است؟
كري -   من با نواز شريف ملاقات كرده‌ام و نگراني ام از ضرورت كنترل گروههاي مشخص تروريستي پاكستان به او گفتم.
كوركر -   اما آنها دقيق مي دانند كه اين تروريستها كجا هستند. پولهاي ماليات دهندگان آمريكا به كجا رفته است؟
كري -   اين پيچيده است. ارتش و دولت همكاري كرده‌اند خود آنها صدها نيروي خود را از دست داده‌اند. اين يك پروسه جاريست و نهادهايي هستند كه كار مقابله ما را مشكل مي كند. يك جلسه كلاسه و طبقه بندي شده نياز است كه بررسي كنيم.
[كوركر] - بعد از برجام ما نقض قطعنامه شوراي امنيت را ديده‌ايم كه جتهاي جنگنده روسيه به آن فروخته مي شود. اينها چيست؟
كري -   وضعيت پيچيده است. روسيه در مذاكرات با ايران همكاري كرد. در گرفتن مواد شيميايي سوريه همكاري كرد, در وين همكاري كرد. بدون اين همكاري نمي شد به برجام رسيد. اين روزها هم سفير ويژه خود را به سوريه فرستاده است و وزير دفاعش را هم به ايران فرستاد تا همين كار را بكند. اين‌كه از اسد حمايت مي كند اما جديد نيست و خودش هم گفته است. حدود 2000 چچني در سوريه مي جنگند و روسيه هم نگران است كه اينها به كشورشان برگردند. ما گام به گام حركت مي كنيم ما چند روز ديگر با هم ملاقات داريم تا عليه داعش مجدد بررسي كنيم و تخريب آن را تسريع كنيم اما اينها بسته به مذاكرات ما خواهد داشت. اروپا هم نگران است و ما به آن مي پردازيم چون آنها هم تحت فشار هستند. من به پوتين مستقيم گفته‌ام.
كوركر -   با تشكر از تلاشهاي انسان‌دوستانه و غيره. چالشهاي سختي در پيش رو داريد.
كري -   ما عميقاً بر اين باوريم كه تا اسد در آن‌جاست اين جنگ متوقف نمي شود. كسي كه مردم خود را با گاز زده و شكنجه كرده و بمب بشكه يي انداخته سر كار بماند. نيروهايي هم هستند كه هرگز جنگ با او را متوقف نخواهند كرد اما مكانيزم سياسي كه ما طراحي كرده‌ايم جواب دارد. شش ماه گذاشته شده كه اين دولت انتقالي سر كار باشد. اگر جواب نداشته باشد طبعاً نمي توان مردم را پاي ميز نگهداشت.
كاردين - آيا بحثي بوده كه اسد را پاي حساب بياوريد؟
كري -   او از گاز عليه مردمش استفاده كرده است و اينها واضح است.
من در داوس راجع به فساد جهاني صحبت كردم اين يكي از چالشهاي دشوار است كه ما در مقابله با افراط گرايي با اين هم درگيريم.
بحث   اوكراين....
جانسون -   با جوابي كوتاه ايا شما از كامپيوتر شخصي تان براي برخي كارها [اطلاعات كلاسه شده] استفاده مي كنيد؟
كري - خير
جانسون   - كاركنان شما از آن استفاده مي كنند و از ايميل شما؟
كري – بله. ما ملات كلاسه شده را روزانه ارسال مي كنيم. من جيكوبس را به‌عنوان هماهنگ‌كننده ارتباطاتمان تعيين كرده‌ام.
جانسون -   چه ميزان هزينه كرده‌ايدتا ملات كلاسه شده دست دشمن نيفتد؟ آيا دشمن مي تواند اين پتانسيل را براي رفتن روي اطلاعات ما داشته باشد؟ كار كلينتون با اين گونه ملاتها مشكلاتي ايجاد كرده است.
خانم بوود -   من از وضعيتي كه اين   كار پيش رفته دلسرد هستم. من كار شما را تحسين مي كنم. كار شما در اتمي ايران دشوار بود   و به‌شدت بحث‌انگيز بود. چالش كوبا و تغييرات آب و هوا.
شما ملاقاتي وحشتناك با سفير روسيه داشتيد كه من هم بودم و موضوع صلح سوريه بود. روسيه و ايران در سوريه مقصر هستند. آنها مسئول اين كشتار و بيش از 250هزار نفر كشته هستند.
اول از كوبا شروع مي كنم...
كري -   ما با همه طرفها به شوراي امنيت مي رويم تا به يك توافق سياسي برسيم. بله روسها بمباران كرده‌اند اما بالاخره يك آتش‌بس را بايد بالاخره شروع كرد و يك سياست مشخص را دنبال كرد. حتي اگر حلب را روسيه بگيرد مشكل آن را بتواند نگه دارد. اپوزيسيون هم كه متوقف نمي شود بنابراين بالاخره بايد نشست و پاي ميز تعيين كرد   كه سوريه چه بايد بكند. من نمي دانم كه اين جواب خواهد داشت اما اين حداقل است كه انجام دهيم.
[پلاكارد ديگري در پشت كري بالا رفت كه رويش نوشته است گوانتانامو را ببنديد]
منندز – با تشكر از كارتان كه ارزشهاي آمريكا را در خارج ترويج مي كنيد. دموكراسي و حقوق‌بشر مربوط به گذشته نيستند اينها ابدي هستند. وقتي شما به برمه سفر مي كنيد يك پروسه دموكراسي در جريان است كه مي توان ديد. اما اين پروسه در كوبا تعيين‌تكليف نيست آنها كه آزاد شدند مجدد دستگير شده‌اند آيا اين پيشرفت است؟
اما ايران – تحريمها كه مربوط به اتمي نيستند. اينها برجام را نقض نمي كنند؟ ما نقض قطعنامه‌ها را ديده‌ايم كه ايران انجام داده است از موشكي تا گروگانگيري. نقض تحريمها, ما يك, هفت دهم ميليارد براي ايران آزاد كرده‌ايم. چالشهاي ما با ايران خارج از اتمي, حمايت از شورشگران و شبه نظاميان در عراق و حمايت از اسد و كمك مالي به حزب‌الله را كه مي بينم حرفم اين است كه ما يك زمينه را براي اين كارهاي ايران فراهم كرده‌ايم. ما يازده نهاد را تحريم كرديم اما آنطور كه بايد عمل نكرديم كه عليه ايران مهاجم باشيم اصل كاريها را رويش نرفتيم. چرا ما مهاجم‌تر نبوده‌ايم؟
نهاد آژانس اتمي را داريم, بودجه يي كه ما به اين آژانس داده‌ايم ولي دچار كمبود كارمند است   نياز به تجهيزات دارد و .. آيا نبايد ايران در نهايت هزينه اين آژانس را بدهد چون ضرورت كارهاي اين نهاد را ايران باعث شده است؟
كري -   در مورد ايران ما هوشياريم و تاكنون نهادها و اشخاصي را تحريم كرده‌ايم, ما مستمراً اجرايي كردن برجام را دنبال كرده‌ايم و تأثير زيادي داشته است ما كنگره را بريف مي كنيم. بازرسان افزوده در آن‌جا خواهند بود و آنها مي توانند چك و تاييد كنند. خلاصه كلام اين است كه ما سانتريفيوژها را كاهش داده‌ايم و هيچ غني سازي انجام نمي شودو..
منندز -   ولي كارهاي موذيانه ايران بيشتر منظورم بود.
كري -   ما با جي سي سي ملاقات كردم و دوباره ملاقات دارم كه راجع به كارهاي شرورانه ايران است در مورد يمن و سوريه و در مورد سلاحهايي كه از ايران بيرون مي آيند صحبت مي‌كنيم.
پل -   ما شنيده‌ايم كه ايران به 100ميليارد دلار دسترسي يافته‌اند؟
كري -   فقط 50 ولي بعداً مي توانيم صحبت كنيم.
پل -   در مورد برخو رد با پوتين و اين چالش مهاجران و پناهجويان چه بايد كرد و استراتژي چيست؟
روابط ايران و كره شمالي را مانيتور مي كنيد؟
كري -   ما قطعنامه‌ها را داريم كه عمل كنيم. ارزيابي كلاپر را داريم. با وزيرخارجه چين هم ملاقات داريم و بر حسب آن‌چه مي كنيم در شوراي امنيت هم صحبت مي كنيم تا در مورد اين كارهاي كره شمالي تصميم بگيريم.
مورفي -   در زمينه واكسيناسيون و مكزيكو و ايالت خودم... چطور مي خواهيد مشكل مواد مخدر و دولتهاي ضعيف را حل كنيد؟
باروسو – سه تريليون دلار براي عراق خرج ككرديم اما متوجه شديم كه در آغوش ايران افتاده است. ما بايد بدانيم كه پول ما به كجا مي رود؟ الآن سناتور راجع به دوگانگي پاكستان صحبت كرد. مردم آمريكا قانع هستند كه ما چنين پولي را نداريم در حالي‌كه كشور خودمان در برخي مسايل در تكاپوست.
اما سوريه, بهترين حدس شما چيست كه روسيه چه مي خواهد در صورتي‌كه انتخاباتي باشد بكند؟
كري -   روس و ايران انتخابات در سوريه را پذيرفته‌اند اما مشكل اين را نمي پذيرد كه اسد هم در انتخابات باشد. نياز به مصالحه همه طرفها هست. اما اگر اسد باشد و جنگ هم تمام نشود, اما با 4كلمه اين جنگ تمام مي شود كه   اسد بپذيرد كه من ادامه نمي دهم يا در انتخابات شركت نمي كنم. اپوزيسيون به كارش ادامه مي دهد وپوتين بايد فهم كند كه اين جنگ تمام نمي شود.
در مورد پولهايي كه معلوم نيست چه مي شوند ما دنبالش هستيم.   در مورد عراق مشكل زياد داريم الآن با داعش درگيريم.... ما هنوز غني ترين كشور جهانيم و قويترين اقتصاد را داريم.
نماينده -   جنگ نيابتي ايران و سعودي هست, در يمن بي بي سي گفته است كه افراط گراها در تعز به هم پيوسته‌اند. آينده دخالت آمريكا در عربستان و نتايج آن چطور است؟
كري -   سعودي بخشي از ائتلاف ماست كه عليه فعاليتهاي تروريستي عليه حوثي‌ها و عوامل ايران كار مي كند. ما با سعوديها و عمانيها كار مي كنيم و اميد ما اين است كه جنگ يمن تمام شود. ما با ديپلوماسي اميدواريم كه اين مسأله حل شود.
نماينده -   اميدوارم اين جنگ نيابتي گسترش نيابد...
نماينده -   اولويت دولت شما چيست كه اين ميزان پول را به آب و هوا در خارج اختصاص داديد در حالي‌كه ما مشكلات ديگر در كشور داريم. ما 8ميليارد دلار به مقابله با توفانها در آمريكا اختصاص داده‌ايم. علت خارج هم اين است كه كشورها در خرابي آب و هوا مؤثرند. به نفع ماست كه به اين كشورها كمك كنيم تا از انرژي درستي استفاده كنند.
روسيه كماكان بمباران مي كند هم مردم و هم اپوزيسيون را مي زند. روسيه بيمارستانها را سيستماتيك بمباران كرده است. سرمقاله نيويورك تايمز هم گفته است به هدف روسيه در سوريه بايد شك كرد. روسها به حرف خود عمل نكرده‌اند اگر آتش‌بس باز هم نقض شود شما چه مي كنيد.
كري – كار من اين است كه تلاش كنيم جنگ يعني شكست ديپلوماسي. كار من خاتمه دادن به اين جنگ است. من ساده‌لوح نيستم يك راه اين است كه اين را متوقف كنيم همه اين را مي گويند. ما   از وزن خود استفاده مي كنيم. پلان بي هست كه اگر موفق نشويم چه بايد كرد.
بله پوتين بر اسد تأثير دارد اما كار روسيه جنگ را خاتمه نمي دهد و پوتين بايد بفهمد كه آنها كه از اپوزيسيون حمايت مي كنند سلاحهاي ديگري خواهند گرفت و اين جنگ تا اسد باشد تمام نمي شود.
پوتين مي تواند بيشتر بمباران كند اما به‌خاطر ماهيت فرقه يي اين جنگ يا از طرف يك ديكتاتور جنگيدن براي   اسد و با پاسداران اين خيلي خطرناك است. بگذاريد ببينيم چطور پيش مي رود.
كوركر -   ما عمل نكرديم عليه سوريه و روسها هم مي دانند كه ما كاري نمي كنيم اگر حالا هم پلان بي در كار نباشد و طرف ديگر اين را بداند كه عواقبي براي كارش نيست اين چطور مي شود؟
كري – اين اشتباه است كه كسي فكر كند اوباما گزينه يي ندارد و كاري نمي كند سابقه اوباما براي تصمميات سخت كم نبوده است. كسان زيادي هست كه مي گويند اگر كاري كه مي كنيم نشد چه بايد كرد؟
[پيتر كين ] – ما از شما تشكر مي كنيم. با ايران و كوبا شما كار كرديد چه تضميني دارد؟ اما آن‌چه تضمين‌دار است اين است كه فقدان درگير شدن شكست است. كاري كه شما كرده‌ايدتضميني براي موفقيت نيست. سوالهاي بودجه را مي گذارم براي بعد.
سناتور [شاهين] – در مورد مهاجرت. بحراني كه براي همه متحدان ما مشكل ايجاد كرده است. من از مقابله شما با افراط گرايي حمايت مي كنم. مي دانم كه در اين رابطه با   امنيت داخله همكاري مي كنيم.
كري – ما بيشترين كمكها را به مسأله سوريه كرده‌ايم. تلاش مي كنيم ترك مخاصمه شود. چاره ديگري نيست اول بايد آتش‌بس شود.
كاردين -   كسب حمايت سياسي براي بودجه كار ما در خارج من با شما موافقم.

كوركر – با تشكر