۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۰, جمعه

خطر اعدام قریب‌الوقوع زندانیان سیاسی سامان نسیم و محمد عبداللهی


منبع : ایران آزاد فردا ،29 آوریل 2016
لینک :
        خطر اعدام قریب‌الوقوع زندانیان سیاسی سامان نسیم و محمد عبداللهی
دژخیمان خامنه‌ای در زندان ارومیه روز هفتم اردیبهشت ۹۵ زندانیان سیاسی سامان نسیم و محمد عبداللهی و دو زندانی عادی را به حسینیه زندان احضار کرده و به آنها هشدار دادند مدت زیادی به اجرای احکام اعدام آنها نمانده‌ است.
سردژخیم زندان ارومیه به این زندانیان گفته است: ”وضعیت شما از باب اجرای حکم قرمز است و تنها کاری که می‌توانید بکنید، تقاضای عفو است“. دو زندانی دیگر هژیر ایران‌نژاد و سلیمان محمدی از بند ۱۲ زندان ارومیه محکوم به اعدام نیز در کنار دو زندانی سیاسی احضار و به آنها نیز گفته شده اجرای حکم‌تان نزدیک است و بهتر است با تقاضای عفو خود را نجات دهید.
روز پنجشنبه نیز فاش شد که دست‌کم یکصد زندانی محکوم به اعدام در زندان ارومیه فراخوانده شدند و به آنها اعلام شده تا سه ماه آینده «تکلیف‌تان» روشن می‌شود.
سامان نسیم متولد ۲۶ آذر ۱۳۷۲ در ماه آوریل ۲۰۱۳ در حالی که در زمان بازداشت ۱۷ سال سن داشت بازداشت و به اعدام محکوم شد، حکم اعدام او هفتم اردیبهشت ماه سال ۹۲ از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به اتهام محاربه تأیید شد.
محمد عبدالاهی ۳۵ ساله، متاهل و شهروند ساکن شهر بوکان به اتهام محاربه توسط شعبه اول بیدادگاه مهاباد به اعدام محکوم شد.
در رابطه با سامان نسیم بیشتر بخوانید:
بلاتکلیفی زندانی سیاسی سامان نسیم
زندانی سیاسی سامان نسیم هم‌چنان در زندان ارومیه در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.
وی متولد شهریورماه سال ۱۳۷۳ و اهل شهر مریوان از استان کردستان است. این زندانی سیاسی در ۲۶ تیرماه سال ۱۳۹۰، در زمانی که ۱۷ سال سن داشته در شهر سردشت بازداشت شد.
زندانی سیاسی سامان نسیم به اتهام عضویت در گروههای کردی به اعدام محکوم شده است. حکم اعدام او توسط دیوان عالی کشور در دسامبر ۲۰۱۳ تأیید شد.
این زندانی در بازداشت مورد شکنجه‌های وحشیانه از جمله کشیدن ناخنهای دست و پا از طرف پاسداران قرار گرفته است.
انتقال سامان نسیم و یونس آقایان به زندانهای ارومیه و مهاباد
بنا‌ به گزارش رسیده روز شنبه ۲۸ شهریورماه دو زندانی سیاسی سامان نسیم و یونس آقایان را از زندان مرکزی زنجان به بازداشتگاه امنیتی شهر ارومیه منتقل کردند.
صبح یک شنبه ۲۹ شهریورماه سامان نسیم به زندان مرکزی ارومیه و یونس آقایان به زندان مهاباد منتقل شده‌اند.
سر دواندن خانواده سامان نسیم
خانواده سامان نسیم روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۴ و۵اسفند، به تمامی ارگانهای اطلاعات و قضاییه رژیم در شهرستان ارومیه و مهاباد مراجعه کرده و خواستار تعیین‌تکلیف وضعیت فرزندشان شدند. طی دو روز پدر و مادر پیر سامان نسیم و جمعی از سایر اعضای خانواده به تمامی مراکز در این دو شهرستان مراجعه داشتند، اما جز تحقیر از طرف مزدوران وزارت بدنام اطلاعات و دژخیمان قوه قضاییه و زندانها پاسخ نگرفتند. هنوز هیچ مرجع قانونی وضعیت سامان نسیم را تعیین‌تکلیف نکرده است و خانواده و اقوام این زندانی که برخی رسانه‌ها خبر از اعدام او داده‌اند زیر فشار شکنجه‌های روانی به‌سر می‌برند.
عفو بین‌الملل اخیراً طی اطلاعیه‌یی سر دواندن خانواده سامان نسیم توسط دست‌اندرکاران رژیم را محکوم کرد.
ابراز نگرانی سازمان عفو بین‌الملل نسبت به سرنوشت زندانیان محکوم به اعدام
سکوت و پنهانکاری رژیم ضدبشری آخوندی در زمینه اعدام زندانی سیاسی سامان نسیم و سه تن دیگر از زندانیان ارومیه هم‌چنان ادامه دارد. سازمان عفو بین‌الملل نسبت به سکوت و بلاتکلیف نگه‌داشتن خانواده‌های نگران زندانیان اعتراض کرد و خواستار آن شد که فورآً سرنوشت این زندانیان محکوم به اعدام را اعلام کند.
آمریکا: نگرانی از اعدام زندانی سیاسی سامان نسیم
جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از گزارشهای منتشر شده درباره اعدام سامان نسیم «‌عمیقا» ابراز نگرانی کرد و از رژیم ایران خواست به «‌چارچوبهای دادرسی عادلانه»، پایبند باشد.
جن ساکی روز پنجشنبه ۳۰ بهمن در نشست خبری خود تأکید کرد این زندانی کرد محکوم به اعدام، در ۱۷ سالگی دستگیرشده و زیر شکنجه رفته است.
خانم رجوی به اقدام فوری برای نجات جان سامان نسیم و پنج زندانی سیاسی دیگر فراخواند
خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران، به اقدامی فوری برای نجات جان زندانی سیاسی سامان نسیم که به هنگام دستگیری ۱۷سال داشته و ۵ زندانی سیاسی دیگر که همگی در انتظار اجرای حکم جنایتکارانه اعدام به‌سر می‌برند فراخواند. این زندانیان روز چهارشنبه ۲۹بهمن برای اجرای حکم از زندان مرکزی ارومیه منتقل شده‌اند.
خانم رجوی از ملل متحد، شورای حقوق‌بشر و کمیسر عالی حقوق‌بشر و عموم سازمانها و مراجع حقوق‌بشری و همچنین از دبیرکل و شورای امنیت ملل‌متحد و به‌ویژه آمریکا و کشورهای اروپایی خواست تا به یک اقدام عاجل و مؤثر برای نجات جان زندانیان محکوم به اعدام به‌خصوص این شش زندانی سیاسی که هم‌اکنون در معرض اعدام قرار دارند، مبادرت کنند.
این زندانیان که احکام اعدام آنها توسط بیدادگاههای رژیم آخوندی صادر و توسط دیوان عالی آخوندها تأیید شده عبارتند از یونس آقایان از زندانیان سیاسی آذری از پیروان اهل حق علوی که ۱۰سال است در زندان به‌سر می‌برد، سامان نسیم، سیروان نژاوی و ابراهیم شاپوری، که به‌خاطر همکاری با حزب حیات کردستان (پژاک) و دو برادر ۲۶ و ۳۴ساله به نامهای حبیب‌الله و علی افشاری که به اتهام هواداری از کومله محکوم به اعدام شده‌اند.
ادامه سیاست مماشات با این رژیم و سکوت در مقابل وضعیت فاجعه‌بار حقوق‌بشر در ایران نه تنها به نظام ولایت‌فقیه برای اعمال وحشیانه‌ترین سرکوبها علیه مردم ایران دست باز داده است، بلکه آن را در جنگ‌افروزی و صدور تروریسم و بنیادگرایی در منطقه و جهان نیز جریتر کرده است.
خانم رجوی خواستار ارجاع پرونده جنایات رژیم آخوندی از جمله اعدام ۱۲۰هزار زندانی سیاسی به دادگاه جنایی بین‌المللی توسط شورای امنیت ملل‌متحد شد.