۱۳۹۵ اردیبهشت ۵, یکشنبه

حمایت آنگلا مرکل از ایجاد منطقه امن در سوریه




آنگلا مرکل صدراعظم آلمان
منبع : ایران آزاد فردا ،24 آوریل 2016
لینک :



 حمایت آنگلا مرکل از ایجاد منطقه امن در سوریه

صدراعظم آلمان در جریان سفر به ترکیه از ایجاد منطقه امن در سوریه حمایت کرد.
آنگلا مرکل روز شنبه ۴اردیبهشت ۹۵ در یک کنفرانس خبری در جنوب شرقی ترکیه گفت: اگر منطقه امنی در نزدیکی مرز ترکیه ایجاد شود پناهجویان کمتری از کشور خود بیرون خواهند آمد.
احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه نیز در این کنفرانس خبری از شورای امنیت سازمان ملل‌متحد انتقاد کرد و گفت: این شورا گامهای لازم را برای ایجاد منطقه امن بر نداشته است.
احمد داوود اوغلو بر اجرای توافق اخیر ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر پناهجویان تأکید کرد و گفت: لغو ویزای اروپا برای شهروندان ترکیه بسیار حائز اهمیت است.
بازدید آنگلا مرکل از اردوگاه پناهجویان سوری در ترکیه
دیدار از یک اردوگاه پناهجویان سوری در ترکیه یکی از مهمترین برنامه‌های سفر مرکل به ترکیه بود. این اردوگاه در استان هم‌مرز با سوریه قرار دارد.
آنگلا مرکل هنگام بازدید از این اردوگاه از سیاست خود در قبال پناهجویان دفاع کرد. وی از ترکیه به‌خاطر پناه دادن به تعداد عظیمی از پناهجویان سوری تقدیر کرد و بر اجرای توافق اتحادیه اروپا و ترکیه در این زمینه تأکید کرد.
انتقاد ترکیه به اتحادیه اروپا در مورد پناهجویان سوری
دولت ترکیه اعلام کرد اتحادیه اروپا در زمینه تخصیص و واریز کردن سه میلیارد یورو تاخیر دارد و این موضوع می‌تواند توافق طرفین در مورد پناهجویان را با شکست روبه‌رو کند.
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: «هم‌چنان مشکلات زیادی برای واریز کردن سه میلیارد یورو اتحادیه اروپا برای کمک به پناهجویان سوری باقی است. بار دیگر تأکید می‌کنم، این پول قرار است برای کمک به سوریها به حساب ترکیه واریز شود و بحران سوریه تنها به ترکیه ارتباطی ندارد. اروپا باید بیش از این عملگرا باشد، در پرداخت این پول، کاغذ بازیها جلوی کار را گرفته‌اند. به جز این معتقدم برای اجرایی شدن دیگر مفاد توافق مشکلی وجود نخواهد داشت».

ترکیه ناگزیر باید دست کم به ۷۲ شاخص مشروط از سوی اتحادیه اروپا احترام بگذارد. از جمله قوانین کار و آموزش و تعلیم و تربیت کودکان در اردوگاههای پناهجویان.
نگرانی هیومن رایتس واچ از مرگ ۵۰۰پناهجوی دیگر در دریای مدیترانه
هیومن رایتس واچ روز چهارشنبه اول اردیبهشت ۹۵ اعلام کرد
از غرق شدن حدود ۵۰۰ پناهجو در هفته گذشته در دریای مدیترانه بسیار نگران است. این فاجعه بین آبهای ایتالیا و لیبی رخ داده است و تنها ۴۱ تن از آنان توسط کشتیهای تجاری نجات یافته‌اند.
نجات یافتگان گفته‌اند بسیاری از آنان هفته گذشته از شهر بندری طبرق در حاشیه شرق لیبی و با قایق قاچاقچیان به سوی ایتالیا حرکت کرده بودند.
هیومن رایتس واچ می‌گوید در طول این سفر دریایی، قاچاقچیان قصد داشتند سرنشینان را به قایقی بزرگ منتقل کنند که به علت ازدیاد جمعیت، قایق سرنگون شده و صدها تن غرق شدند
در بین ۴۱ تن از نجات یافتگان تنها سه زن و یک کودک سه ساله وجود دارند که همگی به جزیره کالاماتا در جنوب یونان منتقل شده‌اند.
دولت آلمان برای کمک به پناهجویان سوری ۷میلیارد دلار اختصاص داد
احزاب دولت ائتلافی آلمان بسته‌ای ۷میلیارد دلاری برای کمک به پناهجویان سوری که وارد خاک آلمان شده‌اند، در نظر گرفتند.
همچنین قرار است به ‌درخواستهای پناهجویی با سرعت بیشتری رسیدگی شود.
دولت آلمان در پی نشستی طولانی که شامگاه یکشنبه (۶ سپتامبر/ ۱۵ شهریور) در برلین برگزار شد، تصمیم گرفت سهمی را که در بودجه سال آیند‌ه به پناهجویان اختصاص داده، بیش از ۳میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار افزایش دهد.
افزون بر این ۳و نیم میلیارد دلار دیگر در اختیار دولتهای ایالتی و همچنین تشکیلات شهری و حوزه‌ای قرار خواهد گرفت.
دولت مرکزی با این اقدام از جمله در تلاش است از ایالاتها و شهرها در احداث اقامتگاههای مناسب برای پناهجویان پشتیبانی کند.
حدود ۲۰ هزار مهاجر و پناهجو در دو روز اخیر وارد آلمان شدند.
آنگلا مرکل: اولویت دولت آلمان کمک به پناهجویان سوری است
هزاران تن از پناهجویان سوری روز شنبه ۱۴شهریور از مجارستان وارد اتریش و آلمان شدند. شنبه شب مونیخ آلمان پذیرای هزاران پناهجو بود. مردم آلمان و ارگانهای دولتی به گرمی از این پناهجویان که طی روزهای اخیر در مجارستان تحت فشار شدیدی قرار گرفته بودند، به گرمی پذیرایی کردند.
همزمان وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی بحران مهاجران روز شنبه ۱۴شهریور در لوکزامبورگ اجلاسی اضطراری برگزار کردند.

در همین حال آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرد دولت آلمان بدون افزایش دادن مالیاتها یا تغییر در بودجه کشور می‌تواند پناهجویان سوری را بپذیرد. وی گفت: کمک به پناهجویان از اولویتهای دولت آلمان است.