۱۳۹۵ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

جاسوسان رژیم ایران در آلمان





منبع :هافینگتون پست  آوریل 2016
نوشته : ایو بونه، استاندار سابق فرانسه ، رئیس سابق «د اس ت»
جاسوسان رژیم ایران در آلمان :
درختی که جنگل را پنهان میکند«مشتی از خروار»)
جاسوسی پدیده جدیدی نیست و همواره وجود داشته است. بسیاری از دولتها تلاش کرده و میکنند که با اقدامات مخفیانه و تروریستی حیطه نفوذ و سلطه شان را گسترش بدهند. میشل دبره [نخست وزیر اسبق فرانسه در دوران ریاست جمهوری ژنرال دوگل] برای توصیف اقدامات تروریستی دولتها علیه یکدیگر این اصطلاح را به کار برده بود : جنگ سوم جهانی که به اعلان رسمی نیاز ندارد. این جنگ به اشکال گوناگون جریان دارد. رقابتهای اقتصادی، شورشهای خشونت بار یا غیر خشونت بار، مخالفتهای سیاسی یا مذهبی، همه وسیله هایی هستند برای هماورد با طرف مقابل و مسلط شدن بر یک کشور یا گروهی از کشورها.
در شرایط تنش بار کنونی مهم است که هم دوستان را شمارش کنیم و همه دشمنان را بشناسیم. البته لازم است بدانیم که اتفاق نظرها و اختلاف نظرها هیچگاه قطعی نیستند. در زبان دیپلماتیک این موضوع «وارورنه شدن اتحادها» نامیده میشود. در گذشته موارد وارونه شدن اتحاد ها بیشتر و نیز علنی تر بودند. یک نمونه بارز تاریخی که اکنون فراموش شده است : در دوران سلطه فاشیسم در ایتالیا، موسولینی در یک مقطع به جامعه جهانی فراخوان داده بود که در برابر آلمان هیتلری تدابیر پیشگیرانه اتخاذ کند. چند ماه بعد، موسولینی و هیلتر با هم دیدار و روبوسی کردند و متحد یکدیگر شدند.
ما هیچگاه در برابر اینگونه «وارورنه شدن اتحادها» در امان نیستیم. اتحادیه اروپا قاعدتا باید در این کار بیشتر از دیگران مجهز باشد زیرا هوش و ذکاوت آن را داشته است که یک دستگاه اندیشه و پیشنهاد را ایجاد کند که در «نماینده عالی اروپا برای سیاست خارجی» متبلور شده است. فردریکا موگرینی پس از کاترین آشتون در این منصب قرار گرفت. قبل از این دو نفر، خاویر سولانا در هنگام ایجاد این منصب در آن قرار گرفته بود و نقشی مهم و غیر قابل انکار را ایفا کرده بود. این دیپلمات ماهر و خستگی ناپذیر برخی در دوران صدارتش برخی از سیاستهای اساسی اتحادیه اروپا را در مسیر درستی قرار داده بود. به یمن اقدامات او، اتحادیه اروپا در سال 1997 در برابر اقدامات بی ثبات کننده ایران موضعگیری کرد و از کشورهای عضو خواست که در خنثی سازی فعالیتهای وزارت اطلاعات رژیم ایران (واواک) شرکت کنند. این تصمیم شورای اتحادیه اروپا فعالیتهای افسران و ماموران واواک را تا حدی مختل کرد و در آن دوران که رژیم ایران سرگرم جرزنی و تقلب بود این تحول یک پیروزی خوب برای اروپا بود. اکنون دادستان فدرال آلمان یک اقدام چشمگیر انجام داده و دو مامور اطلاعاتی رژیم ایران که در خاک آلمان  سرگرم جاسوسی علیه اصلی ترین گروه اپوزیسیون، شورای ملی مقاومت ایران، بوده اند را تحت پیگرد قانونی و در بازداشت قرار داده است. 
ما باید از این اقدام قاطع دستگاه قضایی آلمان الهام بگیریم و به نوبه خود در برابر فعالیتهای جاسویان رژیم ایران مواضعی قاطع اتخاذ کنیم. در مواردی که جاسوسان خارجی بخواهند در خاک اروپا نفوذ کنند، همه کشورهای اروپایی باید نشان بدهند که هم نظر و متحد هستند و مصممند که از نفوذ این جاسسوسان جلوگریی کنند، بویژه در مواردی که این جاسوسان مزدور یک یک دولت خارجی با مقاصدی شوم باشند.