۱۳۹۵ خرداد ۹, یکشنبه

بزرگ‌ترين بانك اروپا: با ايران معامله نمي‌كنيم


به نقل از Javdanehha  جاودانه ها 







تصميم مديران ارشد اين بانك انگليسي بر احتراز از وارد شدن در معاملات با ريسك 

و پرخطر است 


و به همين دليل اين بانك هيچ تمايل و انگيزه اي براي ورود 

دوباره به معامله با ايران ندارد....».




خبرگزاري دانشجو(رژيم) ۲۵/۲/۹۵ پس از جلسه روز پنج شنبه جان كري وزير امور خارجه آمريكا با مديران ارشد ۹ بانك بزرگ اروپايي در لندن, مدير حقوقي بزرگ ترين بانك اروپا اعلام كرده است با ايران وارد معامله نخواهند شد. «استوارت لوي» مدير حقوقي بانك بريتانيايي «HSBC » با نگارش مقاله اي در روزنامه " وال استريت ژورنال" به توصيه وزير امور خارجه آمريكا درباره دادوستد بانك هاي اروپايي با ايران علي رغم ممنوع بودن معامله با ايران براي بانك هاي آمريكايي انتقاد كرده و موضع دولت واشنگتن را در اين زمينه "عجيب و غريب" دانسته است استوارت لوي كه پيشتر (2004 تا 2011) معاون امور تروريسم و اطلاعات مالي وزارت خزانه داري آمريكا بوده است, در مقاله خود نوشته است:" از يك طرف دولت واشنگتن بانك هاي آمريكايي را از انجام هر گونه معامله و دادوستد با ايران منع مي كند.. و از طرف ديگر آقاي كري از بانك هاي اروپايي مي خواهد با ايران وارد معامله شوند بدون اينكه دولت آمريكا از اظهارات و مواضع گذشته خود درباره خطرات و ريسك هاي احتمالي معامله با ايران عقب نشيني كند."... لوي تاكيد كرده است كه هيچ تضميني وجود ندارد كه تمامي نهادهاي حاكميتي و نظام حقوقي و قضايي آمريكا با تصميم دولت واشنگتن مبني بر انجام معامله با ايران از سوي بانك هاي اروپايي همراهي داشته باشند و وزارت امور خارجه آمريكا هيچ نقش معناداري در كنترل تصميمات نظام قضايي آمريكا در جريمه بانك هاي غير آمريكايي به خاطر معامله با ايران ندارد
گفتني است برخي از بانك هاي اروپايي پيشتر مبالغ كلاني را به خاطر نقض تحريم هاي آمريكا عليه كشورهاي ثالث از جمله ايران پرداخت كرده اند. بانك اچ.اس.بي.سي بريتانيا در سال 2012 از سوي آمريكا و به خاطر اتهام پولشويي اين بانك در مكزيك به مبلغ ۱.۲ ميليارد دلار جريمه شد. "بانك استاندارد چارترد" نيز به خاطر نقض تحريم هاي ايران 400 ميليون دلار جريمه مالي شد و بانك فرانسوي " پي.ان.بي پاريباس " در سال 2014 به خاطر نقض تحريم هاي ايران مبلغ ۵.۲ ميليارد دلار جريمه شد.
بسياري از ناظران معتقدند با توجه به سابقه جريم هاي سنگين مالي بانك هاي اروپايي از سوي آمريكا, مديران اين بانك ها ترجيح مي دهند با ايران وارد معامله نشوند..... استورت لوي در مقاله خود در تشريح بي انگيزگي اين بانك و ديگر بانك هاي اروپايي براي معامله با ايران نوشته است:" دولت واشنگتن بارها هشدار داده است شركت هاي وابسته به سپاه پاسداران ايران كنترل بخش مهمي از اقتصاد ايران را در دست دارند. سپاه با وجود رفع تحريم هاي ايران همچنان در ليست تحريم هاي آمريكا و اتحاديه اروپا است. در حاليكه آمريكا, اتحاديه اروپا و سازمان ملل تحريم هاي مرتبط با برنامه هسته اي ايران را براي صدها بانك و شركت ايراني لغو كرده اند, هيچ اطميناني نيست كه رفتاراين بانك ها و شركت ها (در زمينه معاملات پوششي براي نهادهايي چون سپاه) تغيير كرده باشد."
او همچنين تاكيد كرده است يكي ديگر از مشكلات بانك هاي اروپايي براي معامله با ايران, عدم قطعيت درباره نظر و تصميم نهادهاي قضايي و دولتي آمريكا در تعيين مصاديق نقض تحريم هاي باقي مانده ايران است و اينكه وزارت امور خارجه آمريكا هيچ كنترلي بر تصميمات نهادهاي قضايي, كنگره و وزارت خزانه داري آمريكا ندارد. او اين معضلات را چالشي براي بانك هاي اروپايي از جمله اچ.اس.بي.سي دانسته و تاكيد كرده است تصميم مديران ارشد اين بانك انگليسي بر احتراز از وارد شدن در معاملات با ريسك و پرخطر است و به همين دليل اين بانك هيچ تمايل و انگيزه اي براي ورود دوباره به معامله با ايران ندارد....».