۱۳۹۵ تیر ۶, یکشنبه

دردسر اعتراف‌های رهبر حزب‌الله برای جمهوری اسلامی












منبع دویچه وله آلمان ، 26 ژوئن 2016 

لینک 
رهبر حزب‌الله لبنان می‌گوید نگران تحریم‌های بانکی آمریکا نیست زیرا تمام بودجه این تشکل از طریق ایران تامین می‌شود. این سخنان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی داشته و می‌تواند برای جمهوری اسلامی دردسرآفرین باشد. 
دبیرکل حزب‌الله لبنان روز گذشته (جمعه ۲۴ ژوئن/ ۴ تیر) در اظهارات کم‌سابقه‌ای اعلام کرد که تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی و مالی آمریکا هیچ تاثیری بر فعالیت این گروه ندارد چون بودجه حزب‌الله "به طور کامل" از طریق ایران تامین می‌شود. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه حسن نصرالله گفته است که این تشکل همه نیازهای خود را "از خوراک و پوشاک تا موشک و راکت" به طور مستقیم از جمهوری اسلامی دریافت می‌کند. 
اظهارات حسن نصرالله در بسیاری از رسانه‌های داخل ایران، از جمله شبکه العالم، فرستنده عربی‌زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز انتشار یافته است. 
 ولایتی: حزب‌الله لبنان افتخار جهان اسلام است 
تهدید اسرائیل با پول و موشک ایران 
به گزارش پایگاه اینترنتی العالم، رهبر حزب‌الله در بخشی از سخنانش گفت: «بودجه حزب‌الله از ایران می‌رسد و هیچ طرفی ارتباطی با این موضوع ندارد. پول از ایران می‌رسد، مانند موشک‌هایی که با آن اسرائیل را تهدید می‌کنیم. از حضرت امام خامنه‌ای، دولت ایران و رئیس جمهور آن به خاطر حمایت بی‌دریغ از ما در سال‌های گذشته تشکر می‌کنیم. ما حقوق‌ها را می‌پردازیم و مشکلی در این زمینه نداریم.» 
کنگره آمریکا چند ماه پیش طرحی را به تصویب رساند که مطابق آن بانک‌هایی که با حزب‌الله همکاری می‌کنند مشمول تحریم‌های این کشور می‌شوند. 
بانک مرکزی لبنان ماه گذشته اعلام کرد که با توجه به مصوبه کنگره آمریکا، حدود ۱۰۰ حساب بانکی متعلق به اعضای حزب‌الله و تشکل‌ها و نهادهای مرتبط با آن را بسته است. 
 اتحادیه عرب حزب‌الله لبنان را گروه "تروریستی" اعلام کرد 
«تا ایران پول دارد ما هم داریم» 
رهبر حزب‌الله تاکید کرد که مصوبه کنگره و تصمیم بانک مرکزی لبنان بی‌تاثیر خواهد بود زیرا این تشکل از طریق شبکه بانکی فعالیتی ندارد. 
حسن نصرالله با بیان این که "تا زمانی که ایران پول دارد ما هم پول داریم" افزود که بودجه حزب‌الله از همان طریقی به وسیله ایران به دست این گروه می‌رسد که تجهیزات نظامی و دیگر نیازمندی‌ها. 
حزب‌الله لبنان همچون اسلام‌گرایان افراطی حماس از سوی آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارند. بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران که به دلیل حمایت از تروریسم اعمال می‌شود با توافق هسته‌ای لغو نشده است. 
تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه جمهوری اسلامی یکی از عوامل اصلی نگرانی بانک‌ها و موسسه‌های مالی مهم بین‌المللی برای گسترش همکاری با ایران محسوب می‌شود. 
 شورای همکاری خلیج فارس: حزب‌الله لبنان سازمانی تروریستی است 
شماری از بانک‌های مهم اروپایی پیشتر به خاطر همکاری با ایران و نقض تحریم‌های آمریکا به پرداخت میلیاردها دلار جریمه محکوم شده‌اند. 
تامین مالی حزب‌الله از کانال‌های غیربانکی 
دردسر بزرگ دیگری که احتمالا سخنان حسن نصرالله برای ایران خواهد داشت به آن بخش از سخنان او درباره انتقال پول از این کشور از مسیرهای غیربانکی مربوط می‌شود. 
آنگونه که نصرالله توصیف کرده، جمهوری اسلامی برای تامین بودجه شبه‌نظامیان حزب‌الله هم تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کند و هم احتمالا به شبکه‌های غیرقانونی ارسال پول نقد متوسل می‌شود. 
جمهوری اسلامی به دلیل فعالیت‌های غیرشفاف مالی، به ویژه در ارتباط با تلاش‌هایی که برای دور زدن تحریم‌ها داشته در فهرست سیاه کشورهای متهم به پول‌شویی قرار دارد. 
موسسه "گروه ویژه اقدام مالی" که به ابتکار نمایندگان هفت قدرت اقتصادی برتر جهان و با همکاری شماری دیگر از قدرت‌های نوظهور اقتصادی به منظور مقابله با پول‌شویی و تامین مالی گروه‌های تروریستی تشکیل شده، همچنان ایران را در فهرست کشورهای پرخطر نگاه داشته است. 
 هشدار "دیده‌بان بین‌المللی مالی" درباره معاملات با ایران و کره شمالی 
انگیزه مبهم سخنان نصرالله 
در نشستی که اعضای این موسسه روز جمعه، چهارم خرداد در کره جنوبی برگزار کردند با خارج کردن ایران از فهرست سیاه این موسسه موافقت نشد. 
این موسسه که "دیده‌بان بین‌المللی مالی" نیز خوانده می‌شود، تغییر در وضعیت ایران را که شرط مهمی برای همکاری با بانک‌های جهانی است وابسته به تلاش‌های این کشور برای شفاف‌سازی و پرهیز از حمایت مالی گروه‌های تروریستی اعلام کرده است. 

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، اردیبهشت امسال در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی، از تماس‌ها و مذاکرات مقام‌های این کشور با "گروه ویژه اقدام مالی"، به منظور خارج کردن جمهوری اسلامی از فهرست سیاه این موسسه خبر داد. 
به گزارش رویترز سیف ابراز امیدواری کرده بود که با اقدام‌های تازه ایران و تصویب قوانینی برای مبارزه با پول‌شویی و مقابله با تروریسم، جمهوری اسلامی از فهرست یادشده بیرون گذاشته شود. 
در نشست روز گذشته در کره جنوبی، اعضای گروه ویژه ضمن رد درخواست ایران پذیرفتند که محدودیت‌ها علیه تهران را ۱۲ ماه و تا روشن شدن نتیجه اقدام‌های وعده داده شده‌ی این کشور به حالت تعلیق در آورند. 
در چنین شرایطی انگیزه سخنان غیرمنتظره رهبر حزب‌الله لبنان درباره ادامه انتقال غیرقانونی پول به این تشکل توسط جمهوری اسلامی مشخص نیست و در هر حال به رفع معضلات ایران برای ارتباط با شبکه بین‌المللی بانکی کمکی نمی‌کند.