۱۳۹۵ تیر ۶, یکشنبه

اسلو: سخنراني پرويز خزايي در ششمین کنفرانس جهانی علیه مجازات اعدام




 منبع : آفتابکاران ، 26 ژوئن 2016 

ضرورت حمايت از مقاومت ايران دركارزار جهاني لغو مجازات اعدام و مقابله با تروريسم و بنيادگرايي
هيأت شوراي ملي مقاومت در ششمين کنفرانس جهاني عليه مجازات اعدام كه با شرکت بيش از نود کشور در اسلو برگزار شده بود شركت كرد.
روز سه شنبه ۲۱ ژوئن كنفرانس جهاني عليه مجازات اعدام در اسلو با شركت مقامات عاليرتبه بيش از 90 كشور تشكيل شد. بنا به دعوت رسمي اين كنفرانس هيآتي از شوراي ملي مقاومت ايران به سرپرستي نماينده شورا آقاي پرويز خزايي ، در اين کنفرانس شرکت کردند. در اين کنفرانس بيش ۱۴۰۰ نفر ازمقامات طراز اول کشورهاي عضو سازمان ملل ازجمله ده ها وزيرخارجه و وزير دادگستري و کميسر عالي حقوق بشر و نماينده دبير كل سازمان ملل متحد و صدها سازمان معتبر بين المللي مدافع حقوق بشر و نمايندگان رسمي و سفراي بيشتر نمايندگي ها کشورهاي جهان شرکت داشتند.
اين اجلاس بطور رسمي توسط وزيرخارجه نروژ، افتتاح و سپس کميسر عالي حقوق بشرسازمان ملل پيام بان کيمون را خواند و پاپ فرانيسس رهبركاتوليكهاي جهان نيز از واتيکان با ويديو كنفرانس برگزاري اين اجلاس را تبريک گفت و براي آن آرزوي موفقيت کرد.
در آغاز جلسه يک کنفرانس مطبوعاتي با شرکت آقاي بورگه برنده وزيرخارجه نروژ، آقاي ژان مارک ايرو وزيرخارجه فرانسه و آقاي روبرت بدانتر وزير پيشين دادگستري فرانسه و مبتكر لغو مجازات اعدام در فرانسه در ابتداي دهه 80 قرن گذشته ميلادي و همچنين خانم اليزابت زيترين پرزيدنت ائتلاف جهاني عليه مجازات اعدام برگزار گرديد.
پس از آن شماري از مدعوين سخنراني كردند. آقاي پرويزخزايي در سخنان خود ضمن تشکر بخاطر برگزاري اين کنفرانس جهاني و تشکر از سخنان وزيرخارجه نروژ و وزيرخارجه فرانسه و با ا شاره به اعدامهاي فزاينده در ايران گفت: من علاوه بر اقداماتي که در سطح دولت ها بايد براي لغو مجازات اعدام صورت گيرد لازم ميدانم که توجه شما را بجد به لزوم همکاري اپوزيسيون ها براي ادامه ندادن به مجازات اعدام پس از بدست گرفتن قدرت جلب کنم. شما ميدانيد که بسياري از انقلابهاي جهان پس از پيروزي به بيراهه رفتند چرا که رژيم هاي جانشين همان روش سرکوب و نقض حقوق بشر و بويژه اعدام ها را ادامه دادند. من بعنوان يک ديپلمات حرفه اي ايراني كه سالها در وزارتخارجه و سفارتهاي ايران در سويد و نروژ ايران را نمايندگي ميكردم در اعتراض به استمرار اعدامها و قتل عام ها استعفا دادم و اکنون در شوراي ملي مقاومت ايران هستم، من به شما مقاومت سازمان يافته اي را معرفي ميکنم که ازهم اکنون، مجازات اعدام را لغو کرده است. خانم مريم رجوي پرزيدنت ائتلاف بزرگ شوراي ملي مقاومت يک زن مسلمان است که عصاره تمامي قانون اساسي مقاومت ايران را در يک طرح و پلاتفورم ده ماده اي براي دمکراسي و آزادي در ايران رسما اعلام کرده است. يکي از مواد آن لغو مجازات اعدام است. اين يک ابتکار بي نظير در تاريخ همه مقاومت هاي جدي است که جا دارد به آن ارج گذاشته شود و اپوزيسيون هاي ديگر دنيا آنرا مدل و سرمشق قرار دهند…….
در ادامه، ابتدا وزير خارجه نروژ از اقدامات کشورخود در مقابله با اعدامهاي رژيم ايران گفت و بعد وزيرخارجه فرانسه تاكيد كرد ما به سازمانهاي غير دولتي که در راه لغو اعدام تلاش ميکنند بسيار ارج ميگذاريم.
در دومين روز كنفرانس جهاني عليه مجازات اعدام كه با شرکت بيش از نود کشور در اسلو برگزار شد آقاي خزايي نماينده شوراي ملي مقاومت ايران در بخشهاي مختلف اين كنفرانس به سخنراني پرداخت وي از جمله گفت:
نخست اينکه همه شما ميدانيد رژيم سرکوبگر و فاشيسم مذهبي حاكم برايران، بالاترين تعداد اعدامها را در جهان امروز دارد، بويژه پس از روي کار آمدن روحاني آخوند باصطلاح مدره تعداد اعدامها بسا بيشتر شده است…. بسياري از اين اعدامها در ملاء عام بوده است. قرباني اگر زن باشد بدليل پارچه هاي زيادي از حجاب و چادر بين طناب و گلويش بمراتب ديرتر جان ميدهد، گاهي چهار برابر يك مرد اعدامي طول ميكشد، شما صحنه ده دقيقه وبيشتر جان کندن زن را تجسم کنيد …. 
من در بحثها از طرف برخي مقامات ميشنوم بعلت قانون شريعت اسلامي نمي توانند مجازات اعدام را لغو کنند. من ازشما سوال ميکنم اين کدام اسلام است. اسلام بنيادگرايي و خشک مغزان و يا اسلام متفکران و فلاسفه بزرگ اسلام چونان مولاناي رومي، اسلام ابوالکام آزاد در هندوستان و اقبال لاهوري در پاکستان يا اسلام خميني و خامنه اي و بن لادن و ابوبکربغدادي!؟
آيا ما يادمان رفته است که در قرون وسطي نيز تنها فلاسفه مترقي و بزرگي مانند مارتين لوتر و کالوين و ديگران بودند که اين تفاسير عقب مانده و ضد انساني از مسيحيت را رد کردند و در مقابل خميني ها و بغداديهاي آن زمان محکم ايستادند و مبارزه براي نجات دين شان از تفاسيرفاشيستي را کردند؟
چرا بايد بگوييم که اسلام اجازه دمکراسي و لغو اعدام و حقوق بشرجهان شمول را نميدهد، اين آب ريختن به آسياب نيروهاي تيره و تاروارتجاعي و سرکوبکر و بنيادگراست…..
اتفاقا بساط مخوف بنيادگرايي و افراطي گري بايد توسط خود مسلمانان مترقي جمع شود همانکاري که از قرون وسطي، پيروان انساندوست و پيشرفته اديان ديگر کردند. و امروز در همين جهان اسلام هستند کساني که شبانه روز با اتكاء به اسلام مترقي عليه بنيادگرايي و براي جدايي دين از دولت مبارزه ميکنند و بالاترين بها را براي اين مبارزه ميدهند که متاسفانه کمتر از قاتلان بينادگرا پوشش مطبوعاتي و خبري ميگيرند…. يکي از اين گروه ها سازمان مجاهدين خلق ايران است که عضو اصلي و بنيادگزار شوراي ملي مقاومت است و در راس این شورا يک زن مسلمان بنام مريم رجوي است که برنامه ده ماده اي يعني فشرده قانون اساسي مقاومتش الان در دست من است. اين برنامه که تماما بر اساس اعلاميه جهانشمول حقوق بشر است، يکي از اصولش که الان ميخوانم اين است:
اصل سوم: ما از لغومجازات اعدام پشتيباني ميكنيم وبه آن خود را متعهد ميدانيم،،،
عاليجنابان آيا باز هم ميتوان گفت اعدام کردن و دست و پا پريدن اصل غيرقابل تغيير اسلام است؟ اين زن مسلمان رهبر اين جنبش بزرگ تاکنون چندين بار در پارلمان همين نروژ در پارلمان اروپا و کنگره امريکا و مجالس کشورهاي مهم غرب دعوت شده و سخنراني کرده است و منادي اين جنبش بزرگ با اتكا به اسلام ترقيخواه شده است و بسياري او را در منطقه و غرب خوب ميشناسند. بنابراين بياييد براي پيشبرد اين هدف و کارزارجهاني براي لغو مجازات اعدام- که اکنون به مانع بزرگ تروريسم کور و بنيادگرايي برخورد کرده، به حرف چنين کساني گوش داده و از آنها حمايت کنيم. تنها با توپ و تفنگ و حمله هوايي و هواپيماهاي بي سرنشن اين بلاي بزرگ عصر ما چاره نخواهد شد.
سخنان نماينده شورا با ابراز احساسات گسترده حاضران مواجه شد و بسياري از مقامات شركت كننده از او قدرداني و تشكر كردند.