۱۳۹۵ مهر ۸, پنجشنبه

عفو بین الملل خواستار آزادی فوری نرگس محمدی شد




منبع :خبرگزاری قاصدان آزادی،29سپتامبر 2016

لینک 



عفو بین الملل خواستار آزادی فوری نرگس محمدی شد

پس از تایید حکم ۱۶ سال زندان فعال حقوق بشر، نرگس محمدی توسط دادگاه تجدید نظر تهران،عفو بین الملل خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط نرگس محمدی شد و از اتحادیه اروپا خواست که مساله حقوق بشر در ایران را محور اصلی مذاکرات با تهران قرار دهد.


نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و از موسسان کارزار لگام (لغو گام به گام اعدام) به اتهام "اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور" به پنج سال حبس و نیز به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به یک سال حبس محکوم شد. در مورد اتهام "تشکیل و اداره گروه لگام" نیز این فعال حقوق بشر حکم ۱۰ سال حبس دریافت کرد.

این احکام اردیبهشت ماه امسال دربیدادگاه رژیم در تهران به ریاست دژخیم جنایتکار صلواتی صادر شده بود اما وکلای نرگس محمدی به آن اعتراض کرده بودند. جلسه ‌رسیدگی به این اعتراض روز ۳۰ شهریور (۲۰ سپتامبر) در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار شد.
تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی که در فرانسه اقامت دارد میگوید : «با وجود این که قاضی پرونده مهلت داده بود تا مدرک تکمیلی برای لایحه تجدید نظر ارائه گردد اما برخلاف وعده قاضی زمانی که برای ارائه مدارک جدید مراجعه می کنند با ابلاغ حکم مواجه می‌شوند.»

فیلیپ لوتر، مدیرعفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا در بیانیه‌ای در واکنش به حکم دادگاه تجدید نظر گفت: “این حکم ضربه بی‌رحمانه و ویرانگر دیگری به حقوق بشر در ایران است که نشان میدهد چگونه مقام‌های ایرانی عدالت را تحقیر می کنند. نرگس محمدی یک فعال برجسته مدافع حقوق بشر و یک زندانی اندیشه است که می بایست برای تلاش‌هایش مورد تقدیر قرار گیرد نه این که در سلول انفرادی حبس شود”.
وی اضافه کرد: “با تایید حکم دادگاه بدوی برای فعالیت‌های مسالمت امیز حقوق بشری نرگس محمدی،مقام‌های قضایی ایران قصد خود برای ساکت کردن فعالان حقوق بشر به هربهایی را نشان دادند”.

پیشتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گزارشگران بدون مرز و شماری دیگر از مدافعان حقوق بشر صدور حکم زندان برای نرگس محمدی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری او شده بودند.