۱۳۹۵ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

شورای امنیت اجلاس فوری در رابطه با آزمایش موشکی رژیم ایران برگزار می کند




شورای امنیت اجلاس فوری در رابطه با آزمایش موشکی رژیم ایران برگزار می کند




خبرگزاری فرانسه خبر داد: شورای امنیت سازمان ملل امروز سه شنبه در مورد آزمایش موشکی رژیم ایران اجلاسی برگزار خواهد کرد.
دیپلوماتها گفتند برگزاری این اجلاس به درخواست دولت آمریکا است. نمایندگی دولت آمریکا در سازمان ملل متحد در این رابطه بیانیه یی صادر کرد. خبرگزاری فرانسه گفت: «از زمانی که نیکی هیلی Nikki Haley بعنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل کارش را شروع کرده است این اولین بار است که آمریکا خواهان چنین جلسه یی در شورای امنیت شده است...». رژیم آخوندی روز یکشنبه ۱۱ بهمن یک موشک بالستیک به نام خرمشهر را از یک سایت معروف در سمنان شلیک کرده است.
خبرگزاری فرنسه -۱۲ بهمن ۹۵
 همچنین به نقل از بی بی سی می نویسد :شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی آزمایش موشکی جدید ایران جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.
این جلسه اضطراری به درخواست ایالات متحده، عضو دایم شورا، امروز سه‌شنبه، ١٢ بهمن (٣١ ژانویه) برگزار می‌شود. روز گذشته، مقامات آمریکایی گفتند که ایران در روز یکشنبه به انجام آزمایش موشکی مبادرت کرده ولازم است شورای امنیت این اقدام را در ارتباط با تعهدات این کشور در چارچوب مصوبات قبلی شورا مورد مذاکره قرار دهد.
دولت آمریکا معتقد است که قطعنامه شماره ٢٢٣١ شورای امنیت که در تایید و تنفیذ توافق هسته‌ای - برجام - صادر شد، ایران را از پیگیری برنامه موشکی بالستیک منع کرده است و ادامه این برنامه ، از جمله انجام آزمایش‌های موشکی، مغایر این قطعنامه است. به گفته مقامات آمریکایی، ایران با ادامه برنامه موشکی خود خواهد توانست موشک‌های بالیستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای تولید کند که مغایر مصوبه شورای امنیت بوده و امنیت منطقه را به مخاطره خواهد انداخت.
پاراگراف سوم ضمیمه "ب" قطعنامه شماره ٢٢٣١ از ایران می‌خواهد به مدت هشت سال از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای شامل فناوری سکوهای پرتاب آنها اجتناب ورزد و کشورهای عضو سازمان را مکلف می‌کند از کمک فنی یا حمل و نقل اقلام قابل کاربرد در این فعالیت‌ها بدون مجوز سازمان ملل خودداری کنند.
مقامات جمهوری اسلامی برنامه موشکی خود را صرفا دفاعی توصیف کرده و تاکید داشته‌اند که قطعنامه شورای امنیت آزمایش موشک‌هایی را که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده منع نکرده است.
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که این کشور مشغول بررسی این موضوع است که آیا آزمایش اخیر به منزله نقض قطعنامه شماره ٢٢٣١ است یا نه و افزوده است که "هرگاه اقداماتی در نقض یا تعارض با این قطعنامه از سوی ایران سر بزند ما به اقدامات لازم دست خواهیم زد تا ایران در این زمینه پاسخگو باشد و از سایر کشورها نیز می‌خواهیم به همین نحو عمل کنند.پرتاب اخیر اولین آزمایش موشکی ایران از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ است. آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی با انتقاد از آنچه که نرمش دولت باراک اوباما نسبت به ایران می‌خواند، موضع سختگیرانه‌ای را نسبت به جمهوری اسلامی اتخاذ کرد. برخی ناظران آزمایش موشکی روز یکشنبه را اقدامی از سوی ایران برای آزمایش واکنش دولت جدید آمریکا دانسته و گفته‌اند که به نظر می‌رسد از زمان آغاز به کار دونالد ترامپ، لفاظی‌های تند مقامات ارشد جمهوری اسلامی علیه آمریکا کاهش یافته است.
در واکنش به آزمایش موشکی روز یکشنبه، سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، با اشاره تلویحی به آغاز کار دولت دونالد ترامپ گفت که "دیگر ایران مجوز نقض مکرر ممنوعیت موشکی، ادامه حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و سایر اقدامات خصمانه‌ای را ندارد که صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره می‌اندازد.