در پی شائبه احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، وزارت کشور، سفر همه مجریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 ایران به خارج از کشور را ممنوع کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی اصغر احمدی معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات ایران، امروز در حاشیه برگزاری همایش مجریان برگزاری انتخابات 96 که با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران برگزار شد، از ممنوعیت مسافرت‌های خارجی استانداران و فرماندارن سراسر کشور خبر داد و گفت:‌ «از امروز بنا به دستور وزیر کشور تمام مسافرت‌های خارجی استانداران، فرمانداران و مجریان ممنوع شد.»
احمدی افزود: «نباید در مردم یاس و ناامیدی ایجاد کرد، باید مردم را برای حضور در پای صندوق‌های رای تشویق کرد. باید با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور در ارتباط باشیم.»
چندی پیش آفتاب‌یزد به نقل از المانیتور از احتمال دخالت روسیه در انتخابات ایران خبر داد. به گزارش آفتاب‌یزد "به قدرت رسیدن شخصیتی از اردوگاه اصولگرایان - مانند محمدباقر قالیباف- ممکن است به نفع روسیه تمام شود... زمانی که ماجرای پایگاه هوایی نوژه پیش آمد، چندین چهره اصلاح طلب نسبت به این موضوع اعتراض داشتند ...اگر قرار بر انتخاب بین روحانی و قالیباف در انتخابات96 بود، روسیه؛ قالیباف را به آن دیگری ترجیح می‌داد. حسن روحانی در این سه سال نشان داد که تلاش دارد دیدگاه غرب را نسبت به ایران تغییر دهد و از همین روی با بسیاری از کشورهای اروپایی روابط را تحکیم کرد. اما در مقابل، محمدباقر قالیباف در سخنرانی‌ها و طعنه کنایه‌های این سه ساله به حسن روحانی، همواره مواضعی ضد غربی مطرح و سیاست خارجه دولت یازدهم را خوش بینانه و ناشی از اعتمادهای بی جا توصیف کرده است. "
شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه در اینباره به آفتاب یزد گفته است: «هر چند روس‌ها هیچ‌گاه به طور مشخص از فرد خاصی حمایت نکرده‌اند اما نمی‌توان کتمان کرد که می‌خواهند کسی در سال 96 برسرکار بیاید که هم مواضع نزدیکتری به روسیه داشته و هم دیدگاه‌های غربگرایانه کمتری داشته باشد.»
ممنوعیت سفر خارجی دست‌اندرکاران انتخابات ایران در حالی وضع می‌شود که آیت‌الله هاشمی‌رفسجانی پیش از مرگش تلویحا از احتمال دخالت در انتخابات خبر داده بود. رفسنجانی در مصاحبه با "آفتاب‌نیوز" گفته بود: « انتخابات یعنی توجه به رأی اکثریت جامعه که مردم باید رأی بدهند. اگر وضع عمومی همین‌گونه باشد و مردم را داشته باشیم که داریم، به‌نظرم نتیجه روشن است. ولی اگر دست‌های دیگری دخالت کنند، بحث‌ جداگانه است. به‌نظر من به‌طور طبیعی و عادی انتخابات خوبی خواهد شد و حضور مردم هم خیلی پرشور خواهد شد و رقابت هم خواهد بود. چون دیگران هم به میدان می‌آیند. ولی نمی‌توانم حوادث و اتفاقات احتمالی را پیش‌بینی کنم. امیدوارم که به خوبی پیش برود، بنده هم اگر تا آن روز باشم، کمک می‌کنم.»
ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین نیز درباره روند مهندسی انتخابات 96 در ایران، به خبرگزاری ایرنا گفت: «اصولگرایان در این دوره با یک ائتلاف مردمی برای مهندسی انتخابات خیز برداشته اند که خدا عاقبت این کار را بخیر گرداند.»