۱۳۹۷ فروردین ۶, دوشنبه


لینک منبع :

یورو نیوز :با انتخاب بولتون و پمپئو؛ روزهای سختی در انتظار آقایان خامنه‌ای و روحانی است



ترامپ دو چهره ای که موضع ضدایرانی دارند را به خدمت گرفت. آیا به خدمت گرفتن این چهره ها به معنای چرخش بنیادین آقای ترامپ و تیم و دولت او در ارتباط با برجام و ایران است؟ در همین خصوص با بهروز خسروزاده, کارشناس بین الملل و استاد دانشگاه گوتینگن آلمان گفتگو کرده ایم.
یورونیوز: دونالد ترامپ, جان بولتون را به عنوان مشاور جدید امنیت ملی کاخ سفید معرفی کرد. با توجه به پیشینه ضدایرانی بولتون, این انتصاب چه پیامی برای ایران خواهد داشت؟
با انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو به عنوان وزیر امور خارجه و آغاز به کار آنها در ماه آوریل, رئیس جمهوری آمریکا در واقع کابینه جنگی تشکیل داده است. این کابینه به اندازه کافی وقت برای عمل دارد زیرا در طول سه سال باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ همراه او خواهد بود. اکنون جمهوری اسلامی در وضعیتی قرار گرفته که همیشه از آن پرهیز می کرد: آسیب پذیری شدید در داخل و خطر حمله قریب الوقوع خارجی. با توجه به اخباری که درباره آمادگی رهبران آمریکا و کره شمالی برای دیداری نزدیک منتشر می شود, اگر دستگاه ترامپ با کره شمالی کنار بیاید, از این پس تمام تمرکز آمریکا بر ایران خواهد بود. در واقع بقای جمهوری اسلامی در گرو عبور از دوران ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود.
یورونیوز: قرار است دونالد ترامپ تا روز ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) در مورد تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران تصمیم گیری کند. آیا انتصاب جان بولتون پیش از اعلام این موضع معنی خاصی دارد؟
تصمیم ترامپ را در خصوص برجام که یک ماهی به آن مانده نمی توانیم دقیق پیش بینی بنماییم. اما این دو انتصاب خود به عنوان یک سیگنال باید تلقی نمود. عدم کنار گذاردن برجام تا به حال مدیون رکس تیلرسون بود که در خصوص برجام در و اقع بیشتر با اروپایی ها همگام بود تا با ترامپ. آقای ترامپ در ژانویه گذشته گفته بود که این آخرین بار خواهد بود که عدم بازگشت تحریم ها را امضا می کند. این را کنار این دو انتصاب بگذاریم خواهیم دانست که قضیه برجام این بار بسیارجدی است. ترامپ گفته بودکه یا بایدبرجام بر وفق نظرایشان بازنگری و تغییر یابد یا آن را کنار خواهد گذاشت.
یورونیوز: جان بولتون در نخستین صحبت خود بعد از اعلام این خبر گفت که هر چیزی در گذشته گفته مربوط به گذشته است. آیا این به معنی آن است که او در مواضع تند خود تجدید نظر خواهد کرد؟
هر مقامی که مسئولیتی رسمی می پذیرد می بایست نخست خود را سر سمت جدید باز یابد. آقای بولتون قطعا در مواضع خود نسبت به ایران تجدید نظر نکرده است. اگر این چنین بود, در همان سمت قبلی باقی می ماند. من عزم دستگاه ترامپ در برخورد با ایران را جدی می دانم. البته بولتون شفاف ناگفته چگونه می خواهد به سقوط رژیم ایران برسد. بارها از لزوم برخورد نظامی در صورت الزام سخن گفته, چندین بار هم گفته این کار را بدون درگیر کردن نیروهای مسلح آمریکا می توان انجام داد. یکی از این راه ها حمایت از گروه های مخالف است که به نظر می رسد بیشتر منظور او گروه هایی از قبیل مجاهدین خلق باشند. آقای بولتون در شهریور گذشته هم طرحی چهار ماده ای برای خروج از برجام ارائه نموده بود. به هرحال روزهای سختی در انتظار آقای خامنه ای و آقای روحانی می باشد.


ایران #تهران #قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم #نوروز مبارک #آ#ايران    


مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک خط سرخ مقاومت  دنبال کنید