۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۵, سه‌شنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – سه‌شنبه بیست و پنجم اردیبهشت 97


  مروری بر رسانه‌های حکومتی – سه‌شنبه بیست و پنجم اردیبهشت 97

در روزنامه‌های حکومتی روز سه‌شنبه 25اردیبهشت بیشترین عنوانها به موضوع برجام و سفر ظریف برای حفظ برجام اختصاص یافته است. این عنوانها علاوه بر موضع باندی جنگهای باندی را هم انعکاس می‌دهند. روزنامه‌های باند روحانی بیشتر دلواپسان را مورد حمله قرار داده و آنان را روی در روی خامنه‌ای دانسته اند:
آرمان: هاشم زایی: بازگشت تحریمها برای عده‌یی سود دارد
آرمان: واکنش علیه برخورد نامتعارف برخی در مجلس خبرگان،‌ ادامه عقب‌نشینی
آرمان: حرکت ظریف برجامی – از نتیجه مذاکرات با چین و روسیه در خصوص تضمین اروپایی‌ها راضی هستم
آفتاب یزد: پمپاژ یاس همزمان با تلاش ظریف؛ امروز اروپا بسته پیشنهادی خود را رونمایی می‌کند
ابتکار: تک صدایی یا چند صدایی برجامی؟
ابتکار: هاشم زایی از دلایل اقدامات تندروانه افراطیون می‌گوید: برخی تحت تاثیر غیرمستقیم سرویسهای اطلاعاتی خارجی عمل می‌کنند
اعتماد: دولت به کسانی که خواهان عذرخواهی روحانی شده بودند پاسخ داد: هم دلواپس هم شاکی
ایران: دلواپسان دیروز شاکیان امروز
بهار:‌ دولت: مذاکرات و توافق هسته‌یی در چارچوب قانون اساسی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی بود، به‌جای عذرخواهی، طلب کار شدند
بهار: علی مطهری: تعیین‌تکلیف برای رئیس‌جمهور وظیفه مجلس خبرگان نیست
بهار:‌فنر سرکوب نرخ ارز در رفته است، قیمت ارز آزاد به میزان تحریمها بستگی دارد
جهان صنعت: نایب رئیس مجلس: نامه شما درباره برجام تعرض به رهبری نیست؟
جمهوری اسلامی: پاسخ دولت به انتقاد برخی شخصیتها از برجام: آنها که باید عذر خواه ملت باشند به دستاوردهای ملی می‌تازند
سایه: واکنش تند دولت به تناقض‌گویی‌ها درباره برجام؛ مدیریت مسولانه کشور عرصه تناقض‌گویی نیست
صدای اصلاحات: مطهری به جنتی نوشت دخالت نکن

روزنامه‌های دلواپس علی خامنه‌ای در مورد برجام و مذاکره با اروپا و بیانیه آخوند جنتی باند حسن روحانی را مورد حمله قرار داده‌اند:
جوان: خدا به بیانیه نویسان دولت سلامت عقل بدهد
دولت در بیانیه‌یی جدید در مدح برجام، مطلب یکی از نهاد‌های حکومتی را بهانه قرار داده و به منتقدان توافق ناکام با آمریکا با عصبیت و مغلطه‌های آشکار تاخته و منتقدان را اینگونه معرفی کرده است: «آنها در تعارضی آشکار، هم دلواپس حضور آمریکا در برجام بوده‌اند و هم شاکی خروج آمریکا از برجام»!
منتقدان، نگران سرنوشت کشور و دلواپس چنین روزهایی بودند که سه سال است برنامه هسته‌یی را متوقف کرده‌ایم و حالا رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید بالاترین سطح تحریم‌ها را علیه ایران اعمال خواهد کرد.
اگر تعارضی باشد در دهها سخنرانی و اظهارنظر عوامل برجام و رئیس‌جمهور محترم و نیز در کتاب ایشان است که پنج سال دم از مذاکره با کدخدا و بی‌ثمر بودن مذاکره با اروپا زدند و حالا کدخدا را مزاحم می‌نامند و سراغ تضمین گرفتن از اروپا رفته‌اند.
روحانی در طول مذاکرات چندین اشتباه فاحش داشت و منتقدان، بیشتر دست روی این خطاها می‌گذاشتند. از میان این خطاها اشاره به سه مورد بسنده است که دیگر جایی برای بیان بقیه خطاها باقی نمی‌گذارد. اولین اشتباه «موج اعتماد به آمریکا» در میان مذاکره‌کنندگان بود
که حالا این اعتماد و حرف‌هایی که درباره آن زده شد، مضحکه خاص و عام شده و حکم مثل سائر را در میان مردم پیدا کرده است.
خطای فاحش دوم متصل کردن سرنوشت کشور به سرنوشت برجام بود. روحانی بارها و بارها این پیام را صادر می‌کرد که اگر به توافق هسته‌یی نرسیم، چرخ زندگی و حتی آب خوردنمان نمی‌چرخد!
خطای آشکار سوم متوقف‌کردن چرخه غنی‌سازی با هدف اعتمادسازی در طرف مذاکره‌کننده بود
حالا بیانیه‌نویس بی‌انصاف دولت، به جای اشاره به این دغدغه‌های منتقدان، آنها را در تعارض حضور و خروج آمریکا از برجام معرفی می‌کند.
آقای بیانیه‌نویس دولت! شبی که ترامپ برجام را پاره کرد، دوستان اصلاح‌طلب شما در رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه، مثل کودکان خطاکاری که برای پرت کردن حواس والدین‌شان، دست به کار دیگری می‌زنند، مشغول بازانتشار توئیت‌های همفکران‌شان درباره حادثه پاساژ کوروش بودند و برخی همفکران دیگرتان مثل گنگ خواب دیده از بیان اضطراب خود ناتوان شده بودند، بیراه نیست که حالا شما هم «تعارض برجامی» را که در مالکیت معنوی خود شماست، به دیگران نسبت دهید.
به یاد بیاورید روزهای پس از برجام را که رئیس‌جمهور، کامروا و مفتخرانه پشت تریبون رفت و خواند: «شکر خدا که هر چه طلب کردم از خدا / بر منتهای همت خود کامران شدم»! و حالا مردم این فیلم را دست‌به‌دست می‌کنند! فکر آینده خود باشید و از این آثار معنوی کمتر به جا بگذارید و بر تعارضات خود اضافه نکنید.

کیهان: نماینده مجلس: اجرای FATF به منزله نصب دیده‌بان دشمن در خاک خودی است
کیهان: واکنش عجیب دولت به بیانیه خبرگان: منتقدان برجام باید عذرخواهی کنند!
کیهان: آتش زدن به برجام اهانت است یا بی‌اعتنایی دولت به مصوبات برجامی مجلس؟!
وطن امروز: سیاست اروپا ادامه برجام از طریق فشار بر ایران برای محقق کردن شروط ترامپ است نه ارائه تضمین به تهران! مأموریت بعید! – وزیر خارجه آمریکا: دولت آمریکا به همکاری با طرفهای اروپایی برای رسیدگی به توافق جدید با ایران ادامه خواهد داد

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه روحانی برجام و مذاکره با اروپا سوژه حملات مشترک اند. در این حملات به باند روحانی از بلاهت تا وادادگی مارک زده‌اند:
کیهان: پس از یکی دو روز که این جریان در شوک اولیه اقدام ترامپ مبنی بر اعلام خروج از برجام بود، به خود آمده و در نوشته‌ها و اظهارنظرهای خود چنان از برجام می‌نویسند و می‌گویند که اگر کسی نداند گمان می‌کند فتح‌الفتوح و آفتاب تابانی بوده است! سفسطه‌های مضحک و مغالطه‌های مهوعی به کار می‌بندند و خروج آمریکا از توافق را نشانه قوت آن معرفی می‌کنند و قیافه حق به جانب گرفته و می‌گویند دیدید آمریکایی‌ها متضرر شده بودند و ما منتفع
آنان از این سؤال ساده و البته کلیدی فرار می‌کنند که اگر آن‌گونه که مدعی هستند برجام برای ما منفعت بود و برای آمریکا ضرر، پس چرا اصرار دارند که بند غروب آن را حذف کرده و توافق را دائمی‌کنند؟ کدام احمقی در دنیا حاضر است معامله‌‌یی را که به ضررش بوده دائمی کند؟!...دولتمردان محترم کشورمان که از واکنش سخت و پشیمان‌کننده می‌گفتند، بدترین گزینه ممکن یعنی برجام بدون آمریکا را انتخاب کرده و می‌خواهند منافع کشور را با این گزینه تأمین کنند. ساده‌دلی بر لب دریا نشسته بود و کاسه‌ای ماست در دست داشت و با قاشق خود آب را هم می‌زد. رهگذری پرسید چه می‌کنی؟ گفت دوغ درست می‌کنم. رهگذر با لبخند گفت با یک پیاله ماست و یک دریا آب که نمی‌شود دوغ درست کرد. مرد ساده‌دل گفت؛ بله نمی‌شود اما اگر بشود چه می‌شود!...
حتی اگر در خوشبینانه‌ترین حالت، اروپا را همدست آمریکا در این خیمه‌شب‌بازی ندانیم و گمان کنیم که آنان به‌دنبال رفتاری منطقی و معقول با ایران هستند و می‌خواهند کار را با تهران پیش ببرند، اما باید بدانیم که در واقعیت چنین توانی نداشته و ندارند.
در این میان عده‌یی از سینه‌چاکان برجام ترفندی دیگر را به‌کار بسته‌اند. آنان این واقعیتها را انکار نمی‌کنند و می‌گویند بله! برجام منفعت اقتصادی برای ما نداشت و از اروپا هم کاری ساخته نیست اما با این حال توافق به نفع ما بود و هست و باید آن را حفظ کرد. راهبرد غلط «توافق به هر قیمتی» در دوره مذاکرات، اینک به راهبرد فاجعه‌آمیز «حفظ توافق به هر قیمتی» تبدیل شده است.
گویا عده‌یی نیز از فرط عشق به برجام می‌خواهند با جنازه آن زندگی کنند. بیانیه دیروز دولت در سوگ و ستایش توافق، نشانه‌ای از این روحیات است. البته این‌که برجام از ابتدا نیز مرده به دنیا آمد و جانی نداشت که کسی آن را بستاند، مسأله مهم دیگری است که باید در جای خود به آن پرداخت.
کیهان:... برخی نمایندگان عضو فراکسیون امید در حالی طی روزهای گذشته آتش زدن برجام و پرچم آمریکا در صحن علنی را توهین به مجلس دانسته‌اند که دولت در جریان بررسی برجام بهارستان را فاقد صلاحیت ایفای نقش در این زمینه می‌دانسته و رئیس‌جمهور و وزیر خارجه در اظهاراتی صریح اعلام کرده بودند نیازی به بررسی برجام در مجلس نیست، توهین به بهارستان آتش زدن پرچم آمریکا در صحن علنی مجلس نیست بلکه نوع نگاهی است که نمایندگان ملت را فاقد صلاحیت و شرایط اظهارنظر در امور اساسی مرتبط با مصالح مردم می‌داند!...
 سیاست روز: عذرخواهی می‌کنیم!
دولت محترم طلبکار است، طلبکار این است که منتقدان چرا حقایق و واقعیتها را مطرح کرده و مطالبه می‌کنند، از آنها خواسته است که به‌خاطر مواضع نادرست خود در گذشته که طلبکارانه به دستاورد‌های ملی می‌تازند، عذرخواهی کنند.
نقلی نیست، منتقدین، مخالفان و آن‌هایی که مواضع نادرست داشتند به‌خاطر چند مسأله و موضوع باید عذرخواه ملت و پیشگاه خداوند باشند.
عذرخواهی می‌کنند، به‌خاطر این‌که توان آن را نداشتند تا مانع قراردادی شوند که ترکمانچای و گلستان در برابر آن روسفید هستند!
عذرخواهی می‌کنند به‌خاطر این‌که نتوانستند فریبکارانه رفتار کنند و افکار عمومی را تحت تاثیر حقایقی قرار دهند تا مردم آگاه شوند!
عذرخواهی می‌کنند به‌خاطر این‌که دلسپردگان و وادادگان را با تعابیری هم‌چون، بی‌سواد، تازه به دوران رسیده، کاسبان تحریم (بخوانید کاسبان مذاکره با آمریکا) و دهها لقب دیگر خطاب نکردند!
ما به جای همه شما دلخوشان که هنوز هم به غرب چشم امید دارند عذرخواهی می‌کنیم.
و باز هم عذرخواهی می‌کنیم به‌خاطر؛
۱تعطیل شدن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی
۲پر کردن آب سنگین اراک با بتن
۳پایان غنی‌سازی اورانیوم
۴برچیدن سانتریفیوژها
۵به حراج گذاشتن دستاوردهای هسته‌یی
۶بیکاری دانشمندان هسته‌یی کشورمان
۷پرورش دادن ماهی قزل‌آلا به دست دانشمندان هسته‌یی بیکار شده و باز هم عذرخواهی می‌کنند به‌خاطر؛
۱لغو نشدن تحریم‌های اقتصادی
۲بهبود نیافتن شرایط اقتصادی
۳ناتوانی در ایجاد اشتغال برای جوانان
۴شرایط بد آلودگی هوای شهرهای کشور
۵بی‌نیاز نشدن مردم به یارانه‌ها به‌خاطر دست نیافتن به رونق اقتصادی
۶برقرار نشدن مراودات بانکی با بانکهای خارجی
۷اگر رأی بیاورم غیر از تحریم‌های هسته‌یی که برداشتم، بقیه تحریم‌ها را هم برمی‌دارم
۸برچیده شدن سایه جنگ از سر کشور
۹افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران
۱۰ماندن در برجام با وجود خروج آمریکا از آن
۱۱و...
منتقدین اشتباه کردند که خواهان عذرخواهی دولت از مردم شدند، خواسته زیادی است، مردم هم نیازی به عذرخواهی ندارند، اصلاً عذرخواهی دردی را هم دوا نمی‌کند، آیا عذرخواهی دولت از مردم، وعده‌های داده شده از سوی دولت تدبیر و امید را محقق می‌کند؟!
اکنون که آمریکا از برجام بیرون رفته و تهدیدات تندی هم علیه ایران مطرح کرده است، دل به رویای اروپا سپردن اشتباه است. اروپا همراه آمریکا است، اتحادیه اروپا اگر تاکنون خود را پایبند برجام نشان داده، برای حفظ وجهه سیاسی خود است و منتظر فرصتی است تا او نیز برجام را زیر پا بگذارد.

در روزنامه‌های باند روحانی ضمن درج تکذیب مذاکرات پنهانی خرازی و کری، اشاره‌های مبهم به مذاکرات پنهانی شده و خواهان دست باز دادن به دولت بر سر میز مذاکرات با اروپا شده‌اند:
شرق: تکذیب دیدار کمال خرازی با جان کری
دفتر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، دیدار کمال خرازی با جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا، را تکذیب کرد. دو روز پیش بود که «جیسون آزبورن»، مشاور سابق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت کمال خرازی، با جان کری، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، در پاریس دیدار کرده است. او عکسی را منتشر کرده که به همراه خرازی دو نفر دیگر هم در آن حضور دارند. آزبورن مدعی شده که این افراد در حال ورود به هتلی در پاریس برای دیدار با جان کری هستند.
دفتر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ضمن بی‌اساس دانستن خبر مزبور اعلام کرد که روز گذشته خرازی برای شرکت در اجلاس رهبران برای صلح که به ابتکار «ژان-پیر رافارن»، نخست‌وزیر سابق فرانسه، برای بررسی بحرانهای بین‌المللی تشکیل شده عازم پاریس شده و تنها با آقای رافارن ملاقات داشته است. جان کری چند روز قبل به فرانسه سفر کرده بود و زمانی که خرازی در پاریس بوده، او آنجا را ترک کرده بود.
آخرین روز فروردین‌ماه، محمدجواد ظریف برای شرکت در اجلاس عالی‌رتبه صلح پایدار که در مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد برگزار شد، به نیویورک سفر کرد. او در این سفر با جان کری دیدار کرد.
ظریف درباره رایزنی اخیرش با جان کری و برخی از مقامات دولت پیشین این کشور درباره برجام گفته است: «در سفر خود به نیویورک با افراد مختلف خارج از دولت آمریکا که در گذشته در مذاکرات 1+5حضور داشتند و از گروه‌های تصمیم‌ساز و نخبگان سیاسی هستند،گفتگو کردم تا واقعیات را به آنها منتقل کنم».
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم درباره دیدار ظریف و جان کری در جریان سفر وزیر امور خارجه به نیویورک گفته است: «در سفر اخیر ظریف به نیویورک که برای شرکت در اجلاس عالی‌رتبه صلح پایدار صورت گرفته بود،‌ ایشان از این فرصت استفاده کردند و با بیش از ۳۰شخصیت، اندیشمند، فرهیخته و همچنین افراد سیاسی از جمله برخی از اعضای حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا و همچنین برخی اعضای اندیشکده‌های آمریکایی و تحلیلگران دیدار وگفتگو داشتند و با رسانه‌های مختلف نیز صحبت کردند و به تشریح مواضع ایران پرداختند».
پیش‌تر روزنامه بوستون‌گلوب، از دیدار محمد‌جواد ظریف و جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در نیویورک و لابی فشرده تیم اوباما با هدف حفظ برجام خبر داده‌ بود که توسط وزارت امور خارجه این دیدار تأیید شد. اگر چه بعداً دونالد ترامپ از فعالیت کری برای حفظ برجام عصبانی بود.
اعتماد: تضمین دیگری که این روزها در محافل بین‌المللی مطرح شده، به افزایش سقف صادرات نفتی ایران در یک بازه زمانی میان مدت مربوط است که بر اساس قواعد جدید، دریافت مبالغ فروش نفت از سوی ایران نیز یا در قالب سرمایه‌گذاریهای مستقیم به نام ایران در کشورهای اتحادیه همراه خواهد بود یا درآمد‌های مذکور ذیل آژانس بین‌المللی شفافیت در شورای اروپا یا تحت نظر سازمان ملل‌متحد تحت نظارت مالی مستقیم قرار خواهد گرفت. در کنار موارد مذکور، این امکان نیز وجود خواهد داشت که توافقی پنهان و محدود با واشینگتن صورت گیرد که بر اساس آن بخشی از تحریم‌های جدید معلق گردیده و تعدادی از حوزه‌های تجاری موجود میان ایران و اروپا نیز مستثنی از تحریم‌های جدید آمریکا شود... تلاش بی‌وقفه‌ای در جریان است تا رضایت کامل ترامپ را در خصوص آن جلب کند. همچنین برخی از صداهای پنهان نیز از واشینگتن به گوش می‌رسد که در آن از ضرورت کسب تضمینی معتبر و قوی از ایران برای افزایش اطمینان از عدم هزینه کرد تهران در موارد خط قرمز آمریکا در منطقه سخن به میان آمده است.

شرق: رایزنی سرنوشت‌ساز ایران و اروپا
...باید ابتدا یک عزم جدی در داخل کشور برای ورود به دور جدید مذاکرات با آمریکا وجود داشته باشد. اگر چنین اراده‌ای در داخل کشور وجود ندارد، اقدامات متقابل ایران باید با احتیاط بیشتری طراحی و اجرا شود؛ به‌طوری‌که اجرای آنها منجر به صف‌بندی جامعه جهانی در کنار آمریکا، ورود مجدد شورای امنیت به پرونده ایران و احیای مجدد ایران‌هراسی نشود. ضمن این‌که، تصمیمات تندی مانند خروج از برجام و ان.پی.تی، فقط در شرایطی لازم و ضروری است که باقی‌ماندن آمریکا در برجام یک «ضرورت اجنتاب‌ناپذیر» ارزیابی شود. در هر صورت، لازم است با همکاری و همدلی همه جناح‌های سیاسی، دست دستگاه دیپلوماسی کشور برای اجرای همه گزینه‌ها باز گذاشته شود.


ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد