۱۳۹۷ خرداد ۵, شنبه

سخن روز - روند تصاعدی تحریمهای جدید آمریکا و تأثیرات سیاسی و اقتصادی آنها




سخن روز - روند تصاعدی تحریمهای جدید آمریکا و تأثیرات سیاسی و اقتصادی آنها


بعد  از خروج آمریکا از برجام و به‌دنبال اعلام سیاست و استراتژی جدید آمریکا در مورد ایران توسط پمپئو وزیر خارجه این کشور شاهد موضعگیریها و اقدامات پرشتابی در عرصه جهانی علیه رژیم آخوندی هستیم. دو جلسه استماع در کنگره و سنای آمریکا همراه با اعلام تحریمهای جدید آمریکا از جانب خزانه‌داری این کشور که فرماندهان پاسداران، سیستم بانکی و خطوط هوایی تحت کنترل سپاه را هدف قرار می‌دهد از جمله این تحولات هستند. سمت و سوی همه آنها تنگتر شدن حلقه انزوای سیاسی رژیم و تشدید فشار اقتصادی علیه رژیم است.

استماع کنگره و سنای آمریکا

در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه دو جلسه استماع با شرکت وزیر خارجه مایک پمپئو در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و روز بعد در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برگزار شد. نکته مهم در این هر دو جلسه، فضای همدلی و همراهی دو حزبی با وزیر خارجه به‌خصوص در رابطه با ایران و استراتژی جدید آمریکا در این رابطه بود مثلاً در مجلس نمایندگان، اد رویس که ریاست جلسه را به‌عنوان رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به عهده داشت، تأکید کرد که «افزایش فشار بر رژیم ایران و کنترل اقدامات هژمونی طلبانه آن ضروریست». و بعضی از نمایندگان هم به تروریسم رژیم در منطقه و حتی در اروپا که اخیراً به‌قتل یکی از هموطنان عرب فعال مخالف رژیم در هلند اشاره کردند. یا آقای روهرا باکر به حضور هواداران مقاومت ایران با لباسهای زرد رنگ در جلسه اشاره کرد و آنها را عاشقان آزادی در ایران نامید و از این‌که وزیر خارجه آمریکا به این نکات و واقعیتها در مورد ایران توجه دارد از وی تقدیر کردند.
در همین جلسه پمپئو گفت: ما در پی اعمال فشار اقتصادی بی‌سابقه‌ای بر رژیم ایران هستیم و از این طریق از مردم ایران حمایت می‌کنیم.
در جلسه استماع در سنا هم همین فضا حاکم بود. وزیر خارجه در این جلسه گفت: ما فشار اقتصادی بی‌سابقه‌یی را در هماهنگی با همکارانمان در وزارت دفاع علیه ایران در تلاشهایمان برای بازداشتن بکار خواهیم گرفت و از مردم ایران حمایت خواهیم کرد

تحریمهای جدید آمریکا

طی نزدیک به دو هفته وزارت خزانه‌داری آمریکا سه فقر تحریم جدید علیه رژیم آخوندی اعمال کرده است.

تحریمهای جدید آمریکا - تحریم ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی رژیم

دولت آمریکا با اعلام مجموعه جدیدی از تحریم‌ها علیه حکومت آخوندی، ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی رژیم را در لیست تروریستی قرار داد و او را تحریم کرد.
 علی طرزعلی مشاور بین‌المللی بانک مرکزی نیز به همراه سیف به‌عنوان «تروریست‌های جهانی که به‌طور ویژه لیست‌گذاری شده‌اند»،تحریم شد. وزارت خزانه‌داری آمریکاهمجنین بانک البلاد عراق و رئیس و مدیرعامل آن‌را تحریم و لیست‌گذاری کرد. خزانه‌داری آمریکا علاوه بر این یکی از عوامل حزب‌الشیطان وابسته به رژیم آخوندی به نام محمد قصیر را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد

تحریمهای جدید آمریکا - تحریم۵تن از سرکردگان سپاه

خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه اول خرداد تحریمهای جدیدی علیه سپاه پاسداران اعلام کرد.
 بر اساس تحریم جدید خزانه‌داری آمریکا ۵تن از مهره‌های وابسته به سپاه پاسداران به لیست سیاه افرادی که شامل تحریم‌ها می‌گردد اضافه شد. عبارتند از:‌ «مهدی آذرپیشه، محمد آقاجعفری، محمود باقری کاظم‌آباد، جواد بردبارشیر‌آمین و محمدعلی حدادنژاد تهرانی. بنا بر اعلام خزانه‌داری آمریکا این افراد کسانی بوده‌اند که دانش فنی مرتبط به موشکهای بالستیک به شبه‌نظامیان حوثی در یمن ارائه می‌دادند و به‌ نمایندگی از نیروی قدس سپاهپاسداران سلاحهایی را به یمن منتقل می‌کرده‌اند که پیش از درگیریهای یمن در این کشور وجود نداشته است.

تحریمهای جدید آمریکا - تحریم۹فرد و شرکت مرتبط با خطوط هواپیمایی رژیم

روز سوم خرداد ۹۷خزانه‌داری آمریکا چند فرد و شرکت مرتبط با چند خطوط هوایی ایران را تحریم کرد  و همچنین ۳۱فروند هواپیمای متعلق به شرکتهای هواپیمایی را که عمدتاً متعلق به سپاه پاسداران هستند، به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد که در بین آنها یک هواپیمای تشریفات رژیم هم دیده می‌شود. معنی آن این است که این هواپیماها نمی‌توانند به فرودگاههای خارجی پرواز کنند و خدمات دریافت کنند. این در حالی است که تحریمهای قبلی همه برگشته و تحریمهایی مانند کاتسا یا به‌قول خود رژیم مادر تحریمها هم اعمال می‌شود که همه اینها نشان می‌دهد که حلقه انزوای سیاسی و اقتصادی بر گردن رژیم به‌طور مداوم دارد تنگتر و تنگتر می‌شود.

تأثیرات اقتصادی و سیاسی تحریمهای جدید آمریکا

برخی از تحریمهایی که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه رژیم اعمال خواهد شد بعد از ۹۰روز و برخی دیگر بعد از ۱۸۰روز فعال خواهند شد. اما تحریمهای جدید خزانه‌داری آمریکا بلافاصله معتبر خواهند بود. تأثیر بلافصل این شرایط به‌لحاظ اقتصادی در خروج شرکتهای خارجی از معامله با رژیم خود را نشان می‌دهد. بسیاری از شرکتهای خارجی از هم‌اکنون مشغول جمع کردن بساطشان از ایران شده و یکی پس از دیگری قراردادهای خود را فسخ کرده و ایران را ترک می‌کنند. خبرگزاری تسنیم در گزارشی به تاریخ ۲۹اردیبهشت می‌نویسد:‌ «۸شرکت بزرگ اروپایی مصمم به خروج از ایران شدند...
خبرهایی مبنی بر خروج برخی از شرکتهای بزرگ وچندملیتی اروپایی از ایران به گوش می‌رسد. خروج شرکتهای بزرگی چون توتال، انی، زیمنس، ایرباس، دنیلی، مرسک، ساگا، آلیانتس و... از ایران خبرهایی نومیدانه است که قدرت آمریکا را در خنثی کردن تلاشهای سیاسی اروپا به رخ می‌کشد».
به‌لحاظ سیاسی نیز این وضعیت بحران درونی و جنگ باندی را به نهایت خودش رسانده که نقطه اوج آن را درحرفهای اخیر خامنه‌ای می‌توان دید؛
آنجا که روحانی را سکه یک پول کرد و با اشاره به حرف روحانی در همان مجلس گفت:‌ «آقای رئیس‌جمهور گفتن بله واقعاً آمریکاییها... از لحاظ آبروی سیاسی در دنیا شکست خوردن... اما... آیا ما مذاکره رو شروع کردیم برای این‌که آمریکا بی‌آبرو بشه!» و بعد اضافه کرد که گره زدن حل مسایل کشور به برجام و امثال برجام به مسایل خارجی این یک خطای بزرگی است
ناگفته پیداست که وقتی خامنه‌ای این طور به روحانی می‌تازد، زیر دستان او چه کار می‌کنند.
در صحنه منطقه‌یی و بین‌المللی هم موقعیت رژیم ان چنان افت کرده که یکی از دیپلوماتهای رژیم به نام علی خرم در مقاله‌یی نوشته است:‌
«واقعیت این است که ما در شرایطی قرار داریم که هر کسی قصد دارد از آن به نفع خود سوء‌استفاده کند و هر گونه که بخواهد با ایران برخورد می‌کند. مثلاً همین چند روز پیش دیدیم که مقتدی صدر درباره ایران چگونه صحبت کرد یا مثلاً افغانستان اخیراً وقتی از یکی از مقامات این کشور پرسیدند که «چرا نتوانسته‌اند جلوی جنگهای داخلی را بگیرند؟ گفته است مقصر ایران است و ایران پشت همه این ماجرا‌ها است.» چرا؟! دلایلش واضح است. ما در شرایطی قرار داریم که دیگر کشور‌ها احساس می‌کنند اگر علیه ما صحبت کنند، به نفعشان است.»

آیا رژیم امیدی به اروپا دارد؟

در خود رژیم، هیچ امیدی به‌طور واقعی به اروپا نیست. آویختن به ریسمان اروپا از فرط لاعلاجی است:
پیش از همه خود خامنه‌ای روز چهارشنبه گفت:‌ «ما بنای دعوا کردن با اروپایی‌ها رو نداریم این سه کشور اروپایی بنای معارضه و مخالفت بگو مگو نداریم اما واقعیتها را باید بدانیم این سه کشور نشان‌دادن که در حساسترین موارد با آمریکا همراهی می‌کنند و دنبال آمریکا حرکت می‌کنند».
یکی از روزنامه‌‌های باند روحانی به نام جهان صنعت روز ۳خرداد همین امید واهی به اروپا را دستمایه طنز کرده و نوشته بود:‌ «آقای وزیر خارجه آمریکا! ما تا موگرینی هست روحیه داریم و مقاومت می‌کنیم‌. شما فکری به‌حال خودتان بکنید...».
خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲خرداد که وابسته به باند روحانی است نوشته:‌
«به‌رغم برخی از ژستهایی که از سوی اروپایی‌ها صورت می‌گیرد به‌نظر می‌رسد که یک توافق ضمنی پشت پرده بین اروپا و آمریکا جهت ایجاد فشار به ایران صورت گرفته است.البته از نگاه ترامپ مذاکره با ایران این است که آمریکا موضعی بالاتر داشته باشد و امتیازات فراوانی از ایران بگیرد».
این نمونه‌ها از رسانه‌های حکومتی وابسته به باند روحانی بود. باند خامنه‌ای که اساساً‌ تماماً اروپا را همدست آمریکا در فشار آوردن به رژیم می‌دانند. یکی از مهره‌‌‌های این باند به نام مهدی محمدی رابطه اروپا و آمریکا در مورد رژیم را این‌گونه تصویر می‌کند: «چون گلوله‌های آمریکا محدود است، وظیفه اروپا در ماههای آینده این خواهد بود که ایران را در سیبل نگهدارد مبادا راه گریزی بیابد».
صرف‌نظر از این حرفها خیلی روشن است که اروپا منافع عظیم و استراتژیک خود را قربانی رابطه با رژیم نمی‌کند. علاوه بر این دولتهای اروپایی نمی‌توانند بر شرکتها که عمدتاً هم سرمایه‌هایشان آمریکایی است برای ماندن در ایران و مشارکت با رژیم اعمال هژمونی کنند.
در واقع پس از اعلام سیاست و استراتژی جدید آمریکادربارهٔ‌ ایران، تحولات شتاب بیشتری علیه رژیم پیدا کرده‌اند. در درون رژیم این تحولات موج سنگینی را از ناامیدی و حسرت از دست دادن فرصتهای گذشته، در بدنه رژیم به‌جود آورده است. در رأس حکومت نیز این تحولات باعث افزایش جنگ قدرت درونی رژیم شده است.



ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد