۱۳۹۷ خرداد ۵, شنبه

مدیرکل گروه ویتول: قادر به دور زدن (تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران) نخواهیم بود





مدیرکل گروه ویتول: قادر به دور زدن (تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران) نخواهیم بود


ایان تیلور مدیرکل شرکت چندملیتی ویتول بزرگترین کارتل نفتی جهان روز ۴خرداد۹۷ اعلام کرد که تحریمهای آمریکا اجتناب‌ناپذیر است و هیچ شرکتی نمی‌تواند آن را دور بزند.

اجتناب از تحریمهای ایالات متحده علیه ایران نزدیک به غیرممکن خواهد بود

بعد از اعلام استراتژی جدید آمریکا علیه رژیم ایران و تصمیم دولت ترامپ به از سر گیری تحریم ها علیه این رژیم، در صورت عدم التزام به خواسته‌هایی که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا آنها را بر شمرد؛ بعضی از کشورهای اروپایی برای حفاظت از منافع تجاری‌شان با رژیم ایران در پی حفظ برجام در شکلی جدید بر آمده‌اند.
با توجه به سلطه آمریکا بر اقتصاد جهانی و با توجه به سیاست بی‌سابقه‌یی که آمریکا نسبت به رژیم ایران اعلام کرده، ناظران عقیده دارند که شرکتهای اروپایی به سختی خواهند توانست میان منافع اقتصادی که با رژیم ایران دارند و معاملات کلان تجاری که با آمریکا داشته و دارند اولی را انتخاب کنند. ترس این شرکتها که عمدتاً در حوزه انرژی کار می‌کنند قبل از هر چیز به‌خاطر تحریم‌هایی است که رژیم ایران انتظار آنها را می‌کشد. در این رابطه خبرگزاری رویتر نیز نوشت: آمریکا با قوی‌ترین تحریم‌ها، به‌دنبال تغییر فراگیر در ایران است.
یکی از جدیدترین نمونه‌ها مربوط به شرکت چندملیتیویتول است. ایان تیلور مدیرکل این شرکت چندملیتینفتی، به مرکزیت دو کشور هلند و سوئیس که در زمینه تولید و مبادله انرژی و کالا فعالیت می‌کند. روز جمعه۴خرداد۹۷ در کنفرانس اقتصادی پیتزبورگ گفت ما قادر به دور زدن تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران نخواهیم بود. او افزود« این برای ما یک چالش جدی است » او با ابراز تردید نسبت به واکنشهای اروپا نسبت به تحریمهای آمریکا گفت« سؤالات جواب داده نشده‌ای در مورد واکنش اروپا وجود دارد، و این‌که آیا بانک مرکزی اروپا در مقابل اقدامات ترامپ خواهد ایستاد یا نه.او در اشاره به تحریمهای پیش رو توسط آمریکا گفت« من شخصاً فکر می‌کنم هیچ‌کدام از ما قادر به دور زدن آن نخواهیم بود.»...

امانوئل ماکرون: تصمیم شرکتها درباره ادامه فعالیت در ایران

در همین رابطه امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز روز جمعه ۴خرداد ۹۷گفت تصمیم‌گیری درباره ادامه فعالیت در ایران و ارزیابی ریسک‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا برعهده خود شرکتهای فرانسوی است.
او در اجلاس اقتصادی سن پترزبورگ گفت: "من نمی‌توانم از توتال بخواهم از بازار آمریکا بیرون بیاید."
توتال گفته است بدون معافیت از تحریم‌‌ها نمی‌تواند به کار در ایران ادامه دهد. مدیرعامل توتال به‌تازگی با ابراز بدبینی درباره امکان ادامه فعالیت در ایران، گفته است "آیا واقعاً فکر می‌کنید مایک پومپئو برود و معافیت بذل و بخشش کند؟"
علاوه بر توتال به‌عنوان غول نفتی فرانسه شرکتهای ایتالیایی، نروژی، ایرباس، دانمارکی و آلمانی و... از ادامه کار در ایران ابراز تردید کرده‌اند.
بیشتر بخوانید:
  • توتال: شرکت نفت و گاز فرانسوی؛ شرکت توتال با صدور بیانیه‌یی اعلام کرده با توجه به خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، در صورتی که مورد معافیت قرار نگیرد، مجبور است از پروژه اکتشاف گاز پارس جنوبی‌خارج شود. ۳۵درصد سهامداران آمریکایی در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ همچنین این شرکت ۱۰میلیارد دلار دارایی در آمریکا دارد که ترس از بلوکه شدن این اموال از طرف آمریکا وجود دارد. وزیر نفت (آخوند روحانی) از امکان جایگزینی توتال فرانسه در فاز ۱۱پارس جنوبی با شرکت چینی CNPC خبر داد و گفت: «برای خروج توتال از قرارداد جریمه‌ای وجود ندارد؛ اما مبلغی که توتال تاکنون در این قرارداد هزینه کرده است تا زمان اجرای کار، بازپرداخت نمی‌شود».
  • دنیلی: شرکت فولاد ایتالیایی، تولیدکننده فولاد ایتالیایی به‌دنبال خروج آمریکا از برجام، کار برای یافتن پوشش مالی سفارش‌های ایران به‌ارزش ۱.۵میلیارد یورو (۱.۸میلیارد دلار) را متوقف کرد. الساندرو تریویلین، مدیر ارشد اجرایی این شرکت گفته است: «با توجه به خروج آمریکا از این توافق، بانکها از ترس مواجه شدن با تحریم‌های ثانویه، دیگر آماده تأمین سرمایه پروژه‌های ایران نیستند». شرکت دنیلی در سال ۲۰۱۶، یک توافقنامه چهارچوب تجاری با ایران به‌ارزش حدود ۵.۷میلیارد دلار امضا کرد.
  • ساگا: شرکتی نروژی که در حوزه انرژی خورشیدی فعال است و در اکتبر ۲۰۱۷قراردادی به‌ارزش ۲.۵میلیارد یورو برای ارائه خدمات انرژی خورشیدی به‌مدت پنج سال با شرکت «توسعه‌دهندگان انرژی امین» امضاء کرده است. اما بعد از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، «گائوت استینکوپف» مدیر توسعه شرکت «ساگا» از خروج این شرکت از ایران خبر داده است.
  • ایرباس: شرکت اروپایی ایرباس در دسامبر ۲۰۱۶اعلام کرد که برای تحویل ۱۰۰جت به ایران، قرارداد امضاء کرده است و تاکنون تنها ۳فروند جت مسافربری را به این کشور تحویل داده است. ۴۰درصد این کمپانی چندملیتی، آمریکا است
  • انی: شرکت ایتالیایی انی در ژوئن ۲۰۱۷برای مطالعه میدانهای نفتی و گازی با ایران توافق‌نامه امضاء کردند. این شرکت تصمیم گرفته توافق خود را با ایران لغو کند. «کلودیو دسکالزی»، مدیر شرکت انی ایتالیا، در نشست سالانه خود به سهامدارانش گفته که تمام طلب معوق خود از ایران بابت سرمایه‌گذاریهای سال گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد.
  • مرسک: شرکت دانمارکی مرسک بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان روز پنجشنبه ۲۷اردیبهشت اعلام کرد که کلیه فعالیت‌های تجاری خود با ایران را متوقف خواهد کرد. به‌گفته محمدحسین داجمر، مدیرعامل اسبق کشتیرانی شرکتهای بزرگی مانند مرسک و مرسی به‌سبب این‌که بازار بزرگی در آمریکا دارند، نگران هستند که مشمول تحریم‌های آمریکا شوند.
  • آلیانتس: شرکت چندملیتی خدمات مالی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر مونیخ، آلمان قرار دارد. تمرکز اصلی این شرکت بر ارائه خدمات بیمه است. در سال ۲۰۱۰شرکت آلیانتس، دوازدهمین شرکت بزرگ خدمات مالی در جهان بوده و در فهرست سال ۲۰۱۰مجله فوربس، در رتبه ۲۳از بزرگترین شرکتهای جهان، قرار داشت. سهام شرکت بیمه آلیانتس در بازار بورس نیویورک و بورس فرانکفورت معامله می‌شود. این شرکت هم‌اکنون به‌عنوان سومین شرکت خدمات مالی و بانکداری جهان شناخته می‌شود.
  • بریتیش پترولیوم: شرکت بریتیش پترولیوم اعلام کرد، به‌دلیل بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران همکاری با شرکت نفت رژیم ایران در پروژه میدان گازی رهام در دریای شمال را متوقف خواهد کرد.سهام میدان گازی رهام در دریای شمال به‌صورت ۵۰-۵۰متعلق به بریتیش پترولیوم و شرکت نفت رژیم ایران بود.
  • کمپانی گاز و برق اینجی Engie فرانسه: روز جمعه گفت به قراردادهای مهندسی‌اش در ایران تا ماه نوامبر خاتمه خواهد داد. ایزابل کوچر Isabelle Kocher مدیر اجراییاینجی در جلسه سهامداران گفت این شرکت در ایران سیستم زیرساختی ندارد اما تیمهای مهندسی دارد که برای مشتریانش کار می‌کنند. وی افزود ما ۱۸۰روز فرصت داریم تا این قراردادها را خاتمه بدهیم که تا نوامبر طول می‌کشد.
مقاله‌های مرتبط

ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد