۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۹, چهارشنبه






بیانیه‌ هم‌کاری با متحدان آمریکا برای راه‌حل واقعی و درازمدت برای تهدیدهای ایران


مایک پومپئو اندکی پس از اعلام خروج آمریکا از توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی، بیانیه‌ای صادر کرد و بر «هم‌کاری» با متحدان ایالات متحده برای یافتن «راه‌حل واقعی و درازمدت برای تهدیدهای ایران» تاکید کرد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۱۸ اردیبهشت ماه رسما اعلام کرد که ایالات متحده از توافق اتمی با ایران خارج خواهد شد و تحریم‌های تعلیق شده علیه تهران را باز می‌گرداند.
مایک پومپئو گفته است «درحالی که ما از توافق با ایران خارج می شویم، با هم‌پیمانان خود همکاری خواهیم کرد تا راه‌حلی واقعی، جامع و درازمدت برای تهدیدهای ایران پیدا کنیم».
وزیر خارجه آمریکا افزوده است که واشینگتن با متحدان خود در اروپا و دیگر نقاط جهان «برای آن‌که برای همیشه از دسترسی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای جلوگیری شود» منافع مشترکی دارد.
پومپئو می‌گوید اقدامات و تلاش‌های آمریکا صرفا متوجه مسئله و «تهدید» ناشی از برنامه اتمی ایران نیست؛ و واشینگتن می‌خواهد جلوی «تهدیدهای» ناشی از برنامه موشکی ایران و آنچه «فعالیت‌های تروریستی» تهران «در سراسر دنیا» و «فعالیت‌های شوم» جمهوری اسلامی در خاورمیانه و فرای آن نامیده را، بگیرد.
ایالات متحده دولت ایران را «دولت شماره یک حامی تروریسم» می‌داند. ایران، اتهام حمایت از تروریسم را رد کرده، می‌گوید قصد تولید جنگ‌افزار هسته‌ای را ندارد و برنامه موشکی‌اش نیز جنبه دفاعی دارد و حاضر نیست بر سر آن با کسی مذاکره کند.
وزیر خارجه آمریکا در بیانیه روز سه‌شنبه خود گفته است تلاش‌های بین‌المللی دولت او برای مقابله با «تهدیدهای» ایران، با بازگشت تحریم‌ها و «انزوای دیپلماتیک و اقتصادی» حکومت ایران همراه خواهد شد.
ساعتی پیش از این بیانیه، ترامپ در جریان سخنرانی مربوط به خروج دولتش از «برجام» گفته بود تهران «اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم است. موشک‌های خطرناک صادر می‌کند،‌ روی آتش درگیری در سرتاسر خاورمیانه بنزین می‌ریزد و از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیانی چون حزب‌الله، حماس، طالبان و القاعده حمایت می‌کند». رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید توافق اتمی با ایران تحریم‌ها را برداشت، اما جلوی فعالیت‌های ایران در سوریه، یمن و دیگر نقاط جهان را نگرفت.
توافق اتمی میان ایران، دولت باراک اوباما، فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه، آلمان، و تهران، در تیر ماه ۱۳۹۴ به دست آمده بود.


ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد #