۱۳۹۷ خرداد ۵, شنبه

خسارات پرونده اتمی و بازخواست از خامنه‌ای (گفت‌وگو با محمدعلی توحیدی)




خسارات پرونده اتمی و بازخواست از خامنه‌ای (گفت‌وگو با محمدعلی توحیدی)

سوال: خامنه‌ای در سخنرانی روز چهارشنبه، صحبتهای مفصلی داشت. چه نکاتی از حرف‌هایش مهم بود؟
محمدعلی توحیدی: نکته اول در حرف‌های خامنه‌ای، قطع امید او از مذاکره با آمریکا بود که علنی اعلام کرد. گفت که نظام آخوندی مذاکره و تعامل با آمریکا را بالکل رد می‌کند. یعنی همان مسیری که خودش ۶سال پیش شروع کرده بود. یک‌بار هم علنی گفت که این مذاکرات با خود او شروع شده است و پیغام را از عمان برایش آورده بودند. اعلام کرد که دیگر هیچ مذاکره و تعامل با آمریکا نمی‌توانند داشته باشند. این نکته اول حرف‌های او بود.
نکته دوم بر سر مذاکره با اروپا بود. کاری که بعد از بیرون رفتن آمریکا از برجام، شروع کرده‌اند. می‌خواهند برجام را با اروپا سر پا نگه دارند. در این زمینه هم خامنه‌ای به آن صراحت نگفت که مذاکره نمی‌کنیم؛ ولی شروط و حرف‌هایی از قبیل را مطرح کرد که هیچ حرف و صحبتی درباره جنگ‌افروزی رژیم در منطقه نباید باشد؛ راجع برنامه موشکی نباید باشد؛ باید تمام مراودات مالی‌شان را حل و فصل کنند.
این کارهایی که مطرح کرد، در سطح بین‌المللی گیر و پیچ دارد. شرط‌هایی را مطرح کرد که رادیو بین‌المللی آلمان همان روز تفسیری داشت و گفت: «این سه شرط و این سه کشور هیچ معنایی ندارد». سه کشور هم یعنی مذاکره با آلمان و انگستان و فرانسه.
بنابراین دومین نکته‌اش هم به‌نوعی نقطه پایان گذاشتن یا تعلیق یا محال کردن گفتگو و مذاکره با اروپا بود.
نکته سوم، شرحی بود که خامنه‌ای از پشت پرده‌ٔ ماجراهای اتمی و همین مذاکرات و کش و واکش‌ها از دوره‌ٔ آخوند محمد خاتمی و تا احمدی‌نژاد و دوره‌ٔ روحانی بیان کرد. یک‌سری عدد و رقم را گفت مثل غنی‌سازی ۲۰درصد و یا آن موقع که به ما گفتند باید درش را گل بگیرید و هیچ‌چیز باقی نگذارید تا این‌که همه را تعطیل کردیم. جزئیاتی را هم می‌گفت مثل این‌که می‌خواستیم کیک زرد وارد کنیم که انگلستان جلواش را گرفت.
مضمون حرف‌های خامنه‌ای یک تصفیه حساب بارئیس‌جمهورهایش بود و این‌که مسئولیت شکستها در زمینه اتمی را از روی خودش بردارد و بر گردن آنها بیندازد. به‌نظر م کل حرف‌هایش را می‌شود در این سه نکته خلاصه کرد.

سوال: خامنه‌ای تعامل با آمریکا را رد کرد. شروطی هم برای اروپا گذاشت. سؤال این است که در این صحبتها مخاطبش کی بود؟ آمریکا یا اروپا؟
محمدعلی توحیدی: از لحاظ سیاسی در بحث آمریکا و اروپا یک صراحتی داشت؛ ولی تا آنجایی که به حرف‌های مفصل مورد نظر شما برمی‌گردد، فکر می‌کنم مخاطبش خود رژیمی‌ها بودند.
در این جلسه از همة باندها آورده بود. احمدی‌نژاد را هم آورده بود. از باند خاتمی و روحانی هم عده‌یی را آورده بود که تا حالا به جلساتش نمی‌آورد. خامنه‌ای موقعیت را مغتنم شمرده بود تا شکست برجام را روی سر آنها خراب کند. دقیقاً هم روی همین متمرکز بود.
من فکر می‌کنم با تعیین این شروط سر مذاکره، بیشتر سنگ‌اندازی سر راه روحانی می‌کرد. فکر می‌کنم مخاطب اصلی‌اش داخل رژیم بود. از طرفی چون آنها هم روایت‌های خودشان را دارند، به‌نوعی خواست جواب بدهد. مثلاً احمدی‌نژاد گفته بود که آن موقع که خامنه‌ای خواست مذاکره را شروع کند، من نظر دیگری داشتم. به‌نظر م داشت با این‌ها تصفیه حساب می‌کرد.

سوال: خامنه‌ای در شرایطی صحبت کرد که در یکی دو تا از نماز جمعه‌ قبل از این، امامان جمعه می‌گفتند عده‌یی از سیاسیون مشخصاً صحبت بازخواست از خامنه‌ای را مطرح می‌کنند. اجازه بدهید این قسمت را ببینیم و بعد سوالم را مطرح کنم.
تلویزیون رژیم، نماز جمعه رشت: «من تعجب می‌کنم از بعضی از افراد و بعضی از اهالی قلم و سیاسیون. با توجه به این‌که رهبر فرزانه انقلاب تمام خطوط قرمز نظام اسلامی را در برابر قدرتهای سلطه‌ٔ پوشالی جهانی مطرح کرده‌اند، باز هم عده‌یی جوری قلم‌فرسایی می‌کنند، جوری در شبکه‌های رسانه‌یی مسأله را مطرح می‌کنند که گویا دیگران متوجه نیستند که این‌ها دارند به رهبری هم اعتراض می‌کنند. رهبری نظام اسلامی خط قرمز نظام اسلامی است».
نماز جمعه مشهد، علم‌الهدی: «...حالا این به شکست خورد. حالا با ضرر مواجه شدند. چند صد سانتریفیوژ از کار انداختیم؛ چاله آب سنگین را با بتن پر کردیم؛ فن‌آوری ۲۰درصدی خودمان را کنار گذاشتیم. این همه ضربه و خسارت؛ آخرش هم هیچ‌چی! شکست خورد. حالا که شکست خورده، معلوم است که کی این پیمان را راه انداخت...حالا الآن یک عده از جریانهای سیاسی و یک عده عناصر ناپاک سیاسی توی این مملکت در آمدند و سر برداشته‌اند و می‌گویند اگر کسی باید در مسأله‌ٔ برجام بازخواست بشود، خود آقاست. این نامردی، این خیانت و این جاهلیتی است که در دنیا هست که وارد کشور ما هم شده است. بعضی جریانها و آدم‌های سیاسی را هم این مرض جاهلیت گرفته است. آدم می‌بیند این مقام معظم رهبری یک مسؤلیتی پیدا کرده...».

سوال: همان‌طور که شنیدید، با صراحت از مسئولیت خامنه‌ای صحبت می‌کنند. چرا این حرف‌ها را می‌زنند؟
محمدعلی توحیدی: در برنامه‌یی مثل برنامه‌ٔ اتمی که ۲۰تا ۳۰سال است برای بقای رژیم دنبالش بودند و هستند، با مقاومت و مردم ایران چنگ در چنگ‌اند، این همه هزینه کردند، این همه خسارت‌بار آوردند و الآن با چنین شکستی مواجه شدند که مثل شکستی که در جنگ خوردند. حالا این دعواها شروع می‌شود که کی بود کی بود من نبودم! آن موقع که در جنگ با عراق آن ادعاها و مسیری که خمینی پیش گرفته بود، با شکست مواجه شد وقتی می‌خواست زهر بخورد، به گردن این و آن می‌انداختند.
الآن که این وضعیت پیش آمده، پای خامنه‌ای وسط است که جواب بدهد مسؤل کی است. شرایط هم که حساس است. وضعیت جامعه ملتهب و در حالت قیام است. در نتیجه، این مسائل پیش می‌آید و مجبورند درباره‌شان صحبت کنند.

سوال:‌با توجه به این‌که این حساسیتها حتی برای خامنه‌ای هست، پس چرا نزدیک‌ترین افرادش می‌آیند و مسئولیت خامنه‌ای را پیش می‌کشند؟
محمدعلی توحیدی: به این دلیل که واقعیت امر بیش از این است که این‌ها می‌گویند. واقعیت این است که بالاخره مسؤل این پرونده کیست؟ این همه خسارت به ایران وارد آمده است. این همه بها از کیسه‌ٔ مردم ایران پرداخت شده است. هزینه‌های مالی و هزینه‌های انهدام ساختاری را خرج این برنامه کرده‌اند. ساختار اقتصادی و زیرساخت‌های ایران را داغان کرده‌اند. این هزینه‌ها را به‌خاطر این برنامه داده‌اند.
خامنه‌ای اصرار می‌کند که الآن هم من می‌خواهم موشکی را ادامه دهم؛ من می‌خواهم در کشورها دخالت و جنگ‌افروزی کنم. مسؤل این کارها کیست؟ این مسائل برای جامعه ایران مطرح است. الآن کامیونداران در خیابان هستند. کشاورزان آبشان قطع است. کارگران هر روزدادشان بلند است. پول غارت‌شدگان را هم می‌برند.
در این شرایط حساس، این سؤال مطرح است. بنابراین خامنه‌ای مجبور است این حرف‌ها را بزند. آن‌هایی هم که منظور سؤال شما است، مجبورند این حرف‌ها را بزنند و تلاش کنند به‌نوعی بگویند که خامنه‌ای مظلوم واقع شده است.
خامنه‌ای باید پاسخگوی خسارتی که با این سیاستش به ایران وارد کرده است، باشد. برخلاف حرف‌هایی که علم‌الهدی و شخص خامنه‌ای می‌گویند، باید به جامعه هم همین پیام را برد. حسابرسی، حساب‌کشی و بازخواست از خود خامنه‌ای است. بازخواست برای پرونده‌یی که با این همه خسارات، از کیسه و جیب مردم ایران تأمین کرده و الآن هر کدام تلاش می‌کنند به گردن دیگری بیاندازند.

ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد