۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۸, سه‌شنبه

دونالد ترامپ: آمریکا از توافق اتمی خار ج شد - مواضع مقامات ارشد آمریکا




دونالد ترامپ: آمریکا از توافق اتمی خار ج شد - مواضع مقامات ارشد آمریکا





مایک پمپئو وزیر خارجة آمریکا گفت:‌ ما با متحدانمان برای حل واقعی تهدید رژیم ایران کار خواهیم کرد. با متحدانمان روی رفع تهدید موشکهای بالستیک رژیم ایران متمرکز خواهیم شد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت:  تحریمهای اقتصادی علیه رژیم ایران فورا اعمال خواهد شد.


نیکی هیلی: رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم مطلقاً درستی در مورد خروج از برجام اتخاذ کرد
نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل‌متحد گفت: «پرزیدنت ترامپ در تصمیم خود برای خروج از توافق اتمی با رژیم  ایران مطلقاً تصمیم درستی اتخاذ کرده است. این یک توافق وحشتناکی بود که تنها اجازه داد که عملکردهای بد بین‌المللی ایران بدتر شوند».


دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا  اعلام کرد از توافق اتمی با رژیم ایران خارج شده و تحریمهای شدید اقتصادی اعمال می‌کند.
دونالد ترامپ:
هموطنان آمریکایی، امروز می‌خواهم جهان را در رابطه با تلاشهای ما برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی به روز کنم. رژیم ایران  اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم است. سلاحهای خطرناک صادر می‌کند،  به درگیریها در سراسر خاورمیانه سوخت می‌رساند و از  دست نشاندگان و شبه‌نظامیان تروریستی از قبیل حزب‌الله، حماس، طالبان و القاعده حمایت می‌کند.
طی سالیان، رژیم ایران و دست نشاندگانش، در سفارتخانه‌ها و تأسیسات نظامی آمریکا بمبگذاری کرده‌اند و صدها نظامی آمریکایی را کشته و 

شهروندان آمریکایی را ربوده‌، زندانی و شکنجه کرده‌اند.
رژیم ایران، حاکمیت طولانی‌مدت هرج و مرج و وحشت خود را با غارت ثروت مردم خود تأمین مالی کرده است.
هیچ‌کدام از اقدامات این رژیم، خطرناک‌تر از تلاش آن برای دستیابی به سلاحهای هسته‌یی و تجهیزات پرتاب آنها، نبوده است.
در سال ۲۰۱۵ دولت قبلی در توافق  برنامه هسته‌یی رژیم  ایران به کشورهای دیگر پیوست. این توافق به‌عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام شناخته می‌شد. در تئوری قرار بود توافق با رژیم ایران، ایالات متحده و متحدانمان را از جنون بمب هسته‌یی این رژیم حفاظت کند، اما تنها به بقای رژیم ایران کمک کرده است.
این توافق در واقع به رژیم ایران اجازه داد که به غنی‌سازی اورانیوم ادامه بدهد و نهایتا به نقطه گریز اتمی برسد.
این توافق در ازای محدودیتهای بسیار ضعیف بر فعالیتهای هسته‌یی رژیم  و بدون اعمال هیچ محدودیتی بر سایر فعالیتهای شرورانه آن از جمله فعالیتهای شیطانی‌اش در سوریه یمن و سایر کشورهای جهان، تحریمهای فلج کننده اقتصادی علیه ایران را لغو کرد.
به عبارت دیگر در نقطه‌ای که ایالات متحده حداکثر قدرت تأثیرگذاری را در اختیار داشت این توافق فاجعه‌بار به این رژیم که آکنده از ترور است، میلیاردها دلار داد که بخشی از آن به‌صورت پول نقد بود. این یک شرمندگی بزرگ برای من به‌عنوان یک شهروند و همچنین برای همه شهروندان ایالات متحده بود. در آن زمان یک توافق سازنده به‌سادگی قابل دستیابی بود ولی چنین نشد.
در قلب توافق با رژیم ایران یک تخیل عظیم قرار داشت. یک رژیم جنایتکار خواهان یک برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز بود. امروز ما شواهد اثباتی قطعی داریم که این وعده رژیم ایران یک دروغ بوده است ....
واقعیت این است که این یک توافق یک جانبه وحشتناک بود که هرگز و به هیچ‌وجه نباید انجام می‌شد. این توافق آرامش به همراه نیاورد. صلح به همراه نیاورد و هرگز هم نخواهد آورد. در سالهای بعد از توافق، بودجه نظامی ایران نزدیک به چهل درصد افزایش پیدا کرد و این در حالی است که اقتصادش در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.
بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، این دیکتاتوری از پولهای جدید خود برای تولید موشکهای قابل حمل سلاح اتمی و حمایت از تروریسم استفاده کرد و باعث ویرانی در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن شد.
این توافق چنان ضیعف مورد مذاکره قرار گرفت که حتی اگر رژیم ایران به‌طور کامل از آن تبعیت می‌کرد هم‌چنان می‌توانست در مدت زمان کوتاهی به نقطه  گریز اتمی برسد.
 ماده پایانی این توافق به‌طور کامل غیرقابل قبول است.
 اگر من اجازه دهم که این توافق بماند به‌زودی یک مسابقه تسلیحات اتمی در خاورمیانه وجود خواهد داشت که هر کسی خواستار آن خواهد بود تا زمانی که رژیم ایران به سلاح دست یابد، سلاح خود را داشته باشد. آن چه که آن را بدتر می‌کند بازرسی‌هایی است که  فاقد مکانیزمهای  دقیق است و مانع تقلبات و ردیابی  و مجازات آن می‌شود و حتی حق مشروع بازرسی از بسیاری از مکانهای مهم از جمله تأسیسات نظامی را ندارد.
این توافق نه تنها نمی‌تواند جاه‌طلبیهای رژیم  ایران را متوقف کند بلکه نمی‌تواند مانع توسعه موشکهای بالستیکی این رژیم شود که می‌تواند حامل کلاهک جنگی اتمی باشد.
 در نهایت این توافق نمی‌تواندکاری برای مهار فعالیتهای بی‌ثبات کننده ایران از جمله حمایت آن از تروریسم انجام دهد.
از زمان توافق، جاه‌طلبیهای خونین رژیم ایران بیشرمانه‌تر شده است. در سایه این نواقص آشکار من در ماه اکتبر گذشته اعلام کردم که توافق رژیم ایران یا باید مجدداً مورد مذاکره قرار گیرد یا از بین برود.
سه ماه بعد در ۱۲ژانویه من این شروط را تکرار کردم. روشن کردم که اگر این توافق اصلاح نشود آمریکا دیگر طرف این توافق نخواهد بود.
طی چند ماه گذشته ما به‌طور گسترده‌‌یی با متحدانمان و دوستانمان در اطراف جهان شامل فرانسه، آلمان و بریتانیا تعامل داشته‌ایم. همچنین با دوستانمان در سراسر خاورمیانه مشورت کردیم و در فهم این تهدید و تعهدمان که رژیم ایران هیچگاه نباید سلاح اتمی به‌دست بیاورد شریک هستیم.
بعد از این مشورتها برای من روشن است که ما نمی‌توانیم با بودن در ساختار فاسد و پوسیده این توافق از تولیدبمب اتمی توسط رژیم ایران جلوگیری کنیم.
توافق رژیم ایران در اساس ناقص است و اگر ما کاری نکنیم دقیقاً می‌دانیم که چه خواهد شد و در فرصتی بسیار کوتاه، اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم در آستانه به‌دست آوردن  خطرناکترین سلاح جهان خواهد بود.
بنابراین من امروز اعلام می‌کنم که آمریکا از توافق با رژیم ایران خارج می‌شود.
در دقایق آتی من یک یادداشت تفاهم را امضا می‌کنم تا از سرگیری تحریمهای اتمی آمریکا علیه رژیم ایران شروع شود.
ما بالاترین تحریمهای اقتصادی را تعیین و اعمال می‌کنیم.
هرکشوری که به ایران و درخواست رژیم ایران در رسیدن به تسلیحات اتمی کمک کند نیز ممکن است قویاً تحت تحریمهای آمریکا قرار گیرد.
 آمریکا را نمی‌توان با باج‌خواهی اتمی گروگان گرفت. ما اجازه نخواهیم داد که شهرهای آمریکا تهدید به ویرانی شوند و اجازه نخواهیم داد رژیمی که شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد به مرگبارترین سلاحهای روی زمین دست یابد.
 اقدام امروز ما پیام مهمی می‌فرستد: آمریکا دیگر تهدیدهای توخالی نمی‌کند. وقتی من قولی می‌دهم پای قولم می‌ایستم. در حقیقت، در این لحظه وزیر پمپئو در راه کره شمالی است تا ترتیبات ملاقات آتی مرا با کیم جونگ اون بدهد. طرحها در حال آماده شدن هستند و روابط دو کشور در حال بنا شدن است. امید است که توافق حاصل شود و با کمک چین، کره جنوبی و ژاپن یک آینده بسیار شکوفا و امن برای همه بتوان به‌دست آورد.
در حالیکه ما از توافق با رژیم ایران خارج می‌شویم، با هم‌پیمانانمان کار خواهیم کرد تا یک راه‌حل واقعی، جامع و بادوام برای تهدید اتمی رژیم ایران پیدا کنیم.
 این شامل تلاش برای از بین بردن تهدید برنامه موشکی رژیم ایران، متوقف کردن فعالیتهای تروریستی‌اش در سراسر جهان و ممانعت از فعالیتهای تهدیدآمیزش در سراسر خاورمیانه خواهد بود.
در این اثنا، تحریمهای قدرتمند به‌طور کامل اجرا خواهند شد. اگر این رژیم به اهداف اتمیش ادامه دهد، با مشکلات بزرگتری از آنچه تا کنون داشته مواجه خواهد شد.
در آخر می‌خواهم پیامی به مردم ایران بدهم  که مدتهای طولانی رنج کشیده‌اند: مردم آمریکا در کنار شما هستند. تقریباً ۴۰سال است که این دیکتاتوری قدرت را به چنگ آورده  و یک ملت با غرور را به گروگان گرفته است. اغلب جمعیت ۸۰میلیونی ایران متأسفانه هیچگاه ایرانی را ندیده‌اند که در صلح با همسایگانش کامیاب بوده و از تحسین جهان برخوردار باشد. اما آینده ایران به مردم آن تعلق دارد. آنها وارثان واقعی یک فرهنگ غنی و یک سرزمین کهن هستند. آنها سزاوار کشوری هستند که عدالت را در رویاهایشان محقق کرده، به تاریخ خود افتخار و خدا را با عزت یاد خواهند کرد.  
رهبران رژیم ایران طبعاً خواهند گفت که آنها از مذاکره کردن حول یک توافق جدید خودداری کرده‌اند. بله خودداری کرده‌اند، و اشکال ندارد. من هم اگر جای آنها می‌بودم احتمالاً همین حرف را می‌زدم.
 ولی واقعیت این است که آنها خواهند خواست که یک توافق جدید و پایدار ایجاد کنند. توافقی که به سود تمام ایران و مردم ایران باشد. وقتی که این کار را بکنند، من آماده، مایل و قادر هستم. برای ایران اتفاقات بزرگی می‌تواند بیفتد. اتفاقات بزرگی برای صلح و ثبات که همه ما در خاورمیانه خواهانش هستیم بیفتد.
رنج و مرگ و نابودی، کافی است. بگذارید همین الآن تمام شود.

چه تحریمهایی علیه رژیم ایران بر می گردد

در روز 13ژانویه 2018  برابر با 23دیماه 96  «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا یک ضرب‌الاجل   ۱۲۰ روزه برای اصلاح برجام تعیین کرده بود.  ترامپ همان موقع تصریح کرد که این «آخرین فرصت» برای کنگره و شرکای اروپایی آمریکا است که برجام را اصلاح کنند. این مهلت 22اردیبهشت ماه جاری تمام می‌شود اما دونالد ترامپ آن را به امروز سه‌شنبه 18اردیبهشت انداخت.
با لغو برجام توسط آمریکا و با برگشت تحریمها ترامپ می‌تواند قانون مصوب 2012 کنگره آمریکا در مورد تحریم نفتی را به اجرا بگذارد. این تحریم هر گونه معامله با بانک مرکزی را منع می‌کند. پول نفت ایران از طریق بانک مرکزی پرداخت می‌شود.
واشینگتن پست روز 17اردیبهشت 97 در مورد عواقب بیرون کشیدن ترامپ از برجام نوشت:‌ متخصصان نفتی تخمین می‌زنند تحریم‌های تجدید شده می‌تواند حدود 350000تا 500000بشکه نفت در روز از نفت ایران را طی چند ماه از بازار جهانی خارج کند. 
اما مهمتر از این تحریم، مجموعه قوانین تحریمی هستند که دو ماه بعد یعنی در روز 11ژوئیه یا 20تیر بر می‌گردند.
 تحریمهای صنعت انرژی، کشتیرانی، کشتی سازی، فروش فلزات فلزات گرانبها، بیمه و حوزه‌های مرتبط با آن شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی هدف این تحریمها هستند.
یک روز بعد یعنی 21تیر ممکن است قانون تحریمهای رژیم ایران یعنی قانون آیسا برگردد. این قانون هر گونه سرمایه‌گذاری  بیش از 20میلیون دلار در صنعت نفت ایران را منع می‌کند. این تحریم اجرای قراردادهایی مانند توتال را سخت می‌کند.


ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد #