۱۳۹۷ خرداد ۲۴, پنجشنبه

افزایش قیمت دلار و کاهش ۸۰درصدی قدرت خرید ایرانیان




افزایش قیمت دلار و کاهش ۸۰درصدی قدرت خرید ایرانیان


طی ۸ماه اخیر، افزایش قیمت دلار باعث شد ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم ۸۰درصد کاهش پیدا کند.

افزایش قیمت دلار و تاثیر آن برتورم

وحید شقاقی که رسانه‌های حکومتی از وی با عنوان استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی نام می‌برند گفت: اگر چه هنوز کاهش ۸۰درصدی ارزش پول ملی اثراتش در اقتصاد ایران بارز نشده است اما تا پایان سال ۹۷تورم در ایران به بالای ۳۰درصد خواهد رسید.

بالا رفتن قیمت دلار و سکته اقتصادی در ایران

این کارشناس رژیم کاهش ناگهانی قدرت خرید ایرانیان و ارزش پول ملی را به "سکته اقتصادی" تعبیر کرده و گفت: در اقتصاد جهانی نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بین ۶۰تا ۷۰درصد است ولی این نسبت در ایران ۱۱۰درصد یعنی "مرز هشدار" است.
وحید شقاقی از این نسبت نتیجه گرفته به‌دلیل "ضعف نظام مالی و بانکی"، نمی‌توان نقدینگی را به سمت تولید برد و همین باعث "سرگردانی مخرب نقدینگی" می‌شود.
وی افزود: تنها در سال گذشته بیش از ۳۰میلیارد دلار ارز از ایران خارج شده است.

افزایش قیمت دلار و هراس آخوند روحانی از تورم

خبرگزاری حکومتی ایرنا نوشت: حسن روحانی برای "مهار گرانی" دستور داده است "اجناس داخل انبارها به سرعت روانه بازار شود."این خبرگزاری در ادامه گزارش خود به‌نقل از یکی دیگر از مهره‌های رژیم افزود: «در حال حاضر شاهد هستیم حتی بخش‌هایی که ارز ۴۲۰۰تومانی دریافت می‌کنند، محاسباتی که برای فروش می‌کنند با ارز بالاتر است»
قابل توجه است که قیمت دلار در بازار آزاد ایران روز ۴شنبه ۲۳خرداد ۱۳۹۷، از مرز ۷هزار‌و‌پانصد تومان رد شده است.

قیمت دلار و انفجار قیمت خودروهای داخلی

خبرگزاری دویچه وله آلمان نیز با اشاره به وضعیت وخیم اقتصادی رژیم ایران نوشت: با خروج آمریکا از برجام در ماه‌های اخیر برخی شرکتهای خودروسازی نیز از ایران خارج شده‌اند. در همین زمینه سایت "عصر ایران" در گزارشی با عنوان "انفجار قیمت خودروهای داخلی" نوشت "خودرویی مانند مزدا ۳که تکنولوژی آن مربوط به ۱۰سال پیش است چگونه با قیمت حدود ۲۵۰میلیون تومان در ایران به فروش می‌رسد؟"
بنا بر این گزارش تنها طی ۱۰روز گذشته قیمت خودروهای مختلف در بازار ایران از ۲تا ۴۰میلیون تومان افزایش داشته است.

بیشتر بدانید:

افزایش قیمت دلار و افزایش اعتراضات کارگری

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تهران نوشت: ۵ماه پس از اعتراضات وسیع و بی‌سابقه در ایران، مردم هم‌چنان از گرانی شدید و بیکاری گسترده شکایت دارند... ایران هم‌چنین شاهد اعتراضات کارگری وسیع است.اخبار مربوط به اعتراضات مردم نسبت به کاهش قوه خرید عمومی به‌طور مرتب در رسانه‌ها منتشر می‌شود. خبرنگار این خبرگزاری افزایش تورم و تنزل ارزش ریال را دلایل کاهش قوه خرید مردم در ایران معرفی می‌کند.
در این گزارش از جمله چنین آمده است: «این اعتراضات نشان از ادامه آن نارضایتی دارند که دو ماه پیش، در اوایل ماه ژانویه به یک موج وسیع و سراسری اعتراضات در ایران دامن زد. علت این اعتراضات که گاه رنگ خشونت به خود گرفت، شرایط نابسامان اجتماعی بود، اما این اعتراضات در عین‌حال متوجه سیاست‌خارجی پرهزینه کشور و هم‌چنین نظامی سیاسی ایران بود.»
یکی از شهروندان تهران درباره رشد گرانی و تورم به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است: «نرخ رسمی تورم در کشور، ۹درصد اعلام شده است، اما این با آنچه مردم کشور در زندگی خود تجربه می‌کنند، همخوان نیست.»
همان شهروند در عین‌حال گفته است که به‌عنوان نمونه، بهای برنج ظرف چند ماه گذشته حدود ۶۰درصد افزایش یافته است.


    ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد