۱۳۹۷ خرداد ۲۶, شنبه

کلانتری : ایران از سرافکنده ترین کشورهای جهان در زمینۀ محیط زیست است




کلانتری : ایران از سرافکنده ترین کشورهای جهان در زمینۀ محیط زیست است




عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، امروز پنجشنبه ٢۴ ژوئن در مراسمی در مشهد گفت که رتبۀ محیط ‌زیستی ایران در میان ١٨٠ کشور جهان بالاتر از ١٠٠ است. عیسی کلانتری ایران را یکی از سرافکنده ترین کشورهای جهان در زمینۀ حفظ محیط زیست معرفی کرد که حتا جرأت ندارد شاخص های واقعی محیط زیست خود را در مجامع جهانی بیان کند. او با استناد به آمار و ارقام زیست محیطی، ایران را یکی از جوامعی خواند که “بیشترین ظلم را به محیط زیست خود روا داشته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه افزود که ایران بیشترین فرسایش خاک را در جهان داراست و برغم بالاترین استفاده از منابع انرژی، پایین ترین بازده انرژی را دارد. کلانتری در جای دیگری از سخنانش گفت : بالاترین فرسایش گیاهی و آب در جهان متعلق به ایران است که به هیچ عنوان افتخارآفرین نیست. وی علت اصلی این وضعیت را جهل و ناآگاهی عمومی دانست که شامل کلیه مسئولان جمهوری اسلامی از جمله قضات قوۀ قضائیه می شود.
کلانتری گفت : “امروز ۷۰ درصد جمعیت کشور در معرض بی آبی شدید قرار دارد، به طوری که سرانۀ آب ۷۰ درصد جمعیت ایران به کمتر از ۵٠٠ متر مکعب رسیده، در حالی که بر اساس معیارهای جهانی سرانۀ آب زیر ١۰۰۰ متر مکعب به منزلۀ وضعیت بحرانی است.” رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه افزود که امروز خراسان رضوی ١۳۰ درصد منابع آبی تجدیدناپذیر خود را مصرف می کند که وحشتناکترین رقمی است که می توان در جهان پیدا کرد. او تصریح کرد که میزان استفاده از منابع آب تجدیدپذیر در ایران رقم ١١٠ درصد است و بعد از ایران با بالاترین مصرف آب کشور چاد است که ۶۳ درصد منابع آبی‌اش را استفاده می کند.
عیسی کلانتری گفت که وضعیت محیط زیست ایران چنان وخیم است که از سازمان حفاظت محیط زیست با هفت هزار نفر پرسنل کاری ساخته نیست. او گفت : “از محیط زیست ایران باید ٨۰ میلیون نفر حفاظت کنند.”
وی وضعیت معادن کشور را نیز وخیم خواند و گفت : “معادن کشور یک بار مصرف شده اند، یعنی معدن را تخریب، بهره برداری و رها می کنند و به سراغ جای دیگری می رونند.” او اضافه کرد: “بر روی تمام رودخانه های کشور سد بسته ایم بدون آنکه حق و حقوق زنده ماندن کشور را در نظر بگیریم” به طوری که مردم خوزستان بیش از ١٠٠ روز در سال با مشکل گرد و غبار و تعطیلی روبرو هستند. کلانتری تصریح کرد : دریاچه های کشور در نتیجۀ همین سدسازی های بی رویه خشک شده و شیراز امروز به جهنم بدل گشته است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا٬ آقای کلانتری در ادامه اظهاراتش٬ علت قرار گرفتن بیش از ۷۰ درصد جمعیت ایران در معرض بی‌آبی را «یک‌جانبه‌نگری در محیط زیست» و «ناگسستگی» در استراتژی‌های توسعه پس از انقلاب ۵۷ اعلام کرده است.
وی با انتقاد از بی‌توجهی به محیط زیست در برنامه‌های پنج‌ساله توسه در ایران٬ اضافه کرده است:‌ «سرانه آب در سال جاری به زیر ۵۰۰ متر مکعب رسیده، حال آنکه زیر ۱۰۰۰ متر مکعب بحران محسوب می‌شود».
آقای کلانتری افزوده شرایط کم‌آبی در ایران در حال حاضر به اندازه‌ای بحرانی است که رفع چهار مشکل اصلی محیط زیست کشور شامل «بهبود هوای کلان‌شهرها، پسماندها، ریزگردهای کشور به‌ویژه ریزگردهایی با منشأ داخلی و احیای تالاب‌ها… بسیار دشوار است».
این مقام ارشد سازمان حفاظت محیط‌ زیست از جمله به شهر «چند میلیونی» اصفهان اشاره کرده که «آب آشامیدنی ندارد، حال آنکه آب‌برترین صنایع کشور در اصفهان ایجاد شده است».
به گفته وی، از دیگر نقاط ایران که با «بحران زیست‌محیطی» روبرو شده٬ خراسان است که «در استان خراسان‌رضوی بالای ۱۳۰ درصد از منابع آبی تجدیدپذیر مصرف می‌شود…حال آنکه بر اساس استاندارد جهانی نباید بیش از ۴۰ درصد از آب تجدیدپذیر استفاده شود و این میزان مصرف در کل کشور ۱۱۰ درصد است».
پیش از این نیز محمدمهدی مروج الشریعه٬ استاندار خراسان جنوبی اعلام کرده بود که در حال حاضر بیش از ۴۸۵ روستا در این استان حتی «یک قطره» آب آشامیدنی هم ندارند.
«جرأت ارائه شاخص‌های محیط زیست را در مجمع جهانی نداریم»
رئیس سازمان محیط زیست ایران در ادامه اظهاراتش گفته در دنیا «برای تولید یک واحد کالا یک واحد انرژی مصرف می‌شود» اما در ایران «برای هر واحد کالا، چهار واحد انرژی مصرف می‌شود».
وی این آمار را «ننگین» نامیده و ایران را در زمینه حفظ محیط زیست٬ یکی از کشورهای «سرافکنده» جهان معرفی کرده است.
عیسی کلانتری با هشدار نسبت به ضرورت تغییر سیاست‌های داخلی بر اساس اولویت حفظ محیط زیست٬ افزوده که وضعیت زیست‌محیطی در ایران به گونه‌ای است که «جرأت نداریم شاخص‌های واقعی محیط زیست خود را در مجامع جهانی بیان کنیم».
«تالاب‌ها در ایران مرده‌اند»
به گفته آقای کلانتری٬ «امروز هیچ تالابی به صورت تقریبی در کشور زنده نیست. سخت‌ترین کار ما در تالاب‌هاست».
وی با اشاره به نبود آب در بستر رودخانه زاینده‌رود٬ خشک شدن تالاب گاوخونی را منطقی دانسته و در عین حال گفته که «۳۷ سد روی آب رودخانه‌ها در ارومیه ساخته شد و موجب خشک‌شدن دریاچه ارومیه شده است».
این مقام سازمان محیط زیست با ارائه آماری نگران‌کننده گفته که «آبی که وارد زمین در کشور می‌شود، ۱۹ و نیم میلیارد است، حال آنکه برداشت ما در سال ۵۱ میلیارد است.»
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به متعفن بودن آب رودخانه کارون و خرمشهر و اهواز٬ سدسازی روی همه رودخانه‌های ایران برای توسعه و مشکلات گرد و غبار ناشی از آن٬ خشک شدن همه تالاب‌های یاران به دلیل سیاست خودکفایی در زمینه غذا و سیاست‌های غلطی که موجب آلوده شدن هوای ۱۰ کلان‌شهر ایران شده و نیز مشکل پسماندها برای شهرهای شمالی ایران و فرونشست چند ۱۰ متری شهر همدان اشاره کرده است.پیش از این نیز یک مقام سازمان محیط زیست ایران اعلام کرده بود که ۶۰ تالاب کشور که حدود ۴۴ درصد از مساحت کل تالاب‌های ایران، را شامل می‌شوند، خشک شده‌اند.


ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد