۱۳۹۷ تیر ۳, یکشنبه

لوموند: بهترین استراتژی و راه حل تغییر رژیم ایران است



لوموند: بهترین استراتژی و راه حل تغییر رژیم ایران است


ﺗﺄثیرات و عواقب خروج آمریکا از برجام، انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه که  یکشنبه ٢٤ ژوئن/ ٣ تیر در این کشور برگزار  شد و سیاست‌ها و برنامه‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از مطالب مهم روزنامه‌های امروز فرانسه است.
روزنامه میانه‌روی لوموند متن مصاحبه ای را منتشر کرده است با “عاموس يَدلين”*. وی ژنرال سابق نیروی هوایی اسرائیل و وابسته نظامی این کشور در آمریکا، رئیس سابق سازمان ضداطلاعات ارتش اسرائیل موسوم به “آمان” و رئیس “انستیتوی مطالعات امنیتی” در تل‌آویو است.
به گفته عاموس يَدلين، بهترین استراتژی و راه حل برای مقابله با برنامه‌های هسته ای ایران، تغییر رژیم این کشور است. به نظر وی، بسته به میزان کارآمد بودن تحریم‌های آمریکا و ﺗﺄثیر آن بر اقتصاد ایران، می‌توان دو سناریو را درباره رویدادهای شش ماه آینده پیش‌بینی کرد.
عاموس يَدلين گفته است: اگر تحریم‌ها ﻣﺆثر واقع نشود و خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای عواقب ناخوشایند زیادی برای ایران نداشته باشد، این کشور از این توافقنامه خارج نخواهد شد، به تعهدات خود پایبند خواهد ماند و از روابط اقتصادی خود با اروپا، چین و روسیه بهره خواهد برد.
در صورتی که تحریم های آمریکا ﻣﺆثر واقع گردد، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر پشت میز مذاکره خواهد نشست و توافقنامه بهتری حاصل خواهد شد. اما آمریکا امیدوار است که فشار تحریم ها به افزایش اعتراضات مردم و سقوط جمهوری اسلامی بینجامد.
فیگارو به نقل از یک دیپلمات نوشته است که محمد بن سلمان به یُمن دونالد ترامپ می‌پندارد که بر ایران پیروز شده است. او قصد دارد از باتلاق جنگی که در یَمن به راه انداخته خارج و رها شود، اما نباید امارات متحده عربی را که بر آن است تا کنترل بندر حُدَیده را از دست شورشیان حوثی هوادار جمهوری اسلامی ایران خارج سازد از خود برنجاند و آزرده‌خاطر کند.