۱۳۹۷ خرداد ۲۲, سه‌شنبه

تعیین اماکن محدود برای کنترل تجمعات اعتراضی مردم در ایران




تعیین اماکن محدود برای کنترل تجمعات اعتراضی مردم در ایران

هیئت وزیران روحانی با ابلاغ شرایط «ساماندهی» تجمعات در شهرها، چندین ورزشگاه و پارک در نقاط مختلف تهران را به‌عنوان محل تجمعات در پایتخت تعیین کرد. ضلع شمالی مجلس آخوندی نیز به‌عنوان یکی از مکانهای مجاز برای تجمعات تعیین شده است.
یکشنبه ۲۰خرداد۹۷ هیئت وزیران آخوند روحانی، ورزشگاههای دستجردی، تختی، معتمدی، آزادی و شیرودی، و بوستانهای گفت‌وگو، طالقانی، ولایت، پردیسان، هنرمندان، و هم‌چنین ضلع شمالی مجلس آخوندی را به‌عنوان محل‌های «مناسب» تجمع در کلانشهر تهران تعیین کردند.
پیشتر بهرام سرمست مدیرکل سیاسی وزارت کشور رژیم خبر داده بود که مصوبه تعیین مکانهای خاص برای برگزاری تجمعات قانونی در تهران، مراکز استانها و شهرهای کشور در هیئت دولت تصویب شده، اما هنوز ابلاغ نشده است.
پس از اعتراض‌هایی سراسری مردم در دیماه سال گذشتهدر ۱۴۲شهر ایران، به‌اصطلاح شورای شهر تهران،۱۷دی ۹۶«طرح دوفوریتی برای انتخاب یک مکان برای اعتراضات عمومی» را تصویب کرد تا به این وسیله امکان محدود کردن و کنترل و سرکوب اعتراضات مردم را پیدا کند. گرچه در آن زمان وزارت کشور رژیم گفت در این مصوبه توجهی به «ابعاد امنیتی و سیاسی» تجمع‌ها نشده است.
در حال حاضر روزانه در نقاط مختلفی از تهران و دیگر شهرهای عمده ایران، به‌ویژه مقابل مراکز دولتی، مجلس ارتجاع و استانداریها، شاهد برگزاری تجمعات اعتراضیهستیم، که از جمله آنها می‌توان به تجمع غارت‌شدگان (مالباخته) در مقابل مجلس رژیم و بانک مرکزی، یاتجمعات پی‌درپی کارگران، معلمان و دیگر اصناف در مقابلاستانداریها اشاره کرد.

شوراهای تأمین شهرها محل تجمعات مجاز را تعیین می‌کنند
اکنون هیئت وزیران آخوند روحانی مقرر کرده که علاوه بر پایتخت، در سایر شهرهای ایران نیز شوراهای تأمین، مکانی را برای تجمعات مجاز تعیین کنند. بر اساس این مصوبه برای شهرهایی با جمعیت زیر یک میلیون نفر، ۱مکان و برای شهرهای بالای ۱میلیون نفر ۲مکان در نظر گرفته خواهد شد.
مصوبه هیئت وزیران روحانی برای تضمین کنترل و سرکوب تجمعات شرایط زیر را برای تعیین مکان به‌اصطلاح مجاز برای تجمع را به این شرح مشخص کرده است:
  1. این مکانها باید «داخل محیط شهری»، «قابل دسترس»، وسعت آن «متناسب با جمعیت» باشد، «امکان حضور فوری نیروهای امدادی» در آنها فراهم باشد و از «قابلیت حفاظت انتظامی و امنیتی» برخوردار باشد.
  2. محل برگزاری تجمعات نباید در «خدمات‌رسانی» روزانه دولت و بخش عمومی به مردم «اختلال جدی» ایجاد کند و باید از محل‌های دارای تردد زیاد دور بوده و باعث ایجاد انسداد ترافیکی غیرقابل انتقال به سایر مسیرها نشود.
  3. تجمع در این مکانها حتی‌المقدور موجب «اخلال شدید در کسب و کار و فعالیت روزانه سایر شهروندان» نباشد.
مطابق اصل ۲۷قانون اساسی ولایت فقیه، «تشکیل اجتماعات و راه‌پیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است». با این حال کارگزاران حکومت آخوندی برگزاری تجمع‌ بدون مجوز صادره از وزارت کشور را غیرقانونی می‌دانند. به‌علاوه قوانین رژیم آخوندی، شرایط پیچیده‌ای برای صدور مجوز تجمع یا راهپیمایی پیش‌بینی شده و وزارت کشور این رژیم به ندرت به‌ درخواست‌های برگزاری تجمع پاسخ مثبت داده است. بر اساس قانون احزاب رژیم آخوندی، گروه‌هایی که تقاضای برگزاری تجمع یا راهپیمایی دارند علاوه بر مواردی چون موضوع و زمان راهپیمایی باید «مشخصات کامل مسئولان اجرایی و انتظامی» را به وزارت کشور اعلام کنند.
تعیین مکان برای تجمعات در شهرهای مختلف ایران در شرایطی صورت گرفته که پیش از این در موارد زیادی تعدادی از شرکت کنندگان یا سازمان‌دهندگان تجمعات مسالمتآمیز بازداشت و یا احضار شده‌اند.
رژیم ولایت فقیه هر گونه تجمع خیابانی یا خانگی غیرحکومتی را به بهانه‌های مختلفی از جمله «اقدام علیه امنیت ملی» سرکوب می‌کند.

بیشتر بخوانید:
روزنامه کیهان خامنه‌ای در رد مصوبه دولت روحانی، در مطلبی با عنوان« وظیفه دولت حل مشکلات مردم است نه تعیین محل تجمع!» از جمله نوشت:
«در شرایطی که مردم زیر فشار مشکلات معیشتی قرار دارند و هرازگاهی به دولت -به‌عنوان مسئول این وضعیت- اعتراض می‌کنند، هیأت دولت به جای اصلاح رویه‌های مخرب دستگاه اجرایی و حل ریشه‌یی مشکلات، به تعیین محل تجمعات مشغول است!»
«بر کسی پوشیده نیست که عمده تجمعات مردمی در ماههای گذشته برای مشکلات معیشتی بوده است وگرنه مردم که بی‌جهت دنبال تجمع نیستند، ولی دولت به جای حل علت اصلی مشکلات یعنی اتخاذ تصمیم‌های کارشناسی، برای عوارض آن تصمیم می‌گیرد.»
«اما سؤال مهم آن است که دولت مگر از مطالبات واقعی مردم بی‌خبر است که سراغ تعیین محل تجمعات رفته است؟ وقتی مشکلات حل شود، موضوع تجمعات خود به خود حل می‌شود».

سرکوب و نقض آزادی و نقض حقوق‌بشر جزء لاینفک و ماهوی دیکتاتوری مذهبی است و تنها با سرنگونی این رژیم و بازپس‌گیری حق حاکمیت مردم از رژیم ضدبشری ولایت فقیه می‌توان به آزادی از جمله آزادی تجمع و... دست یافت


ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد