۱۳۹۷ تیر ۱۳, چهارشنبه

مروری بر روزنامه های حکومتی روز چهارشنبه 13تیر 97




مروری بر روزنامه های حکومتی روز چهارشنبه 13تیر 97


در روزنامه‌های حکومتی در روز ۴شنبه سیزدهم تیرماه برجسته‌ترین تیترها به تناقض‌گویی روحانی در مورد صادرات نفت و همچنین سوزوگداز تمامی باندهای حکومتی از شکست توطئه تروریستی رژیم در حمله به گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در پاریس، اختصاص یافته است. در کنار این تیترها اذعان به وجود فساد اقتصادی و دعواهای باندی حول مذاکره و برجام مضمون سایر عنوانها را تشکیل می‌دهد. با انعکاس روزنامه از اظهارات دوگانه روحانی در سویس شروع می‌کنیم
ابرار: روحانی در جمع ایرانیان مقیم سویس: امکان ندارد نفت منطقه صادر شود و نفت ایران صادر نشود
اخبار صنعت: روحانی:‌ به ضرر هیچ کشوری قدم بر نمی‌داریم
اعتماد: حسن روحانی در نشست خبری مشترک با آلن برسه در پاسخ به «آیا تنگه هرمز را می‌بندید»: نتوانیم نفت صادر کنیم دیگران هم نمی‌توانند
ایران: پیام نفتی روحانی؛ رئیس جمهوری: اصلاً امکان ندارد نفت منطقه صادر شود و نفت ایران صادر نشود
جهان صنعت: روحانی: به ضرر هیچ کشوری قدم برنداشته و برنمی‌داریم
جوان: روحانی در سوئیس عرصه را بر پرگویی این روزهای آمریکا تنگ کرد: نفت ایران صادر نشود نفت منطقه هم نمی‌شود
خراسان: خط‌ و نشان نفتی ایران

زوزه‌های هراس‌آلود از شکست توطئه تروریستی رژیم بیشترین عنوانها و مطالب روزنامه‌های هر دو باند حاکم را در روز چهارشنبه به خود اختصاص داده است:
ایران: واکنش وزارت امور خارجه ایران به حواشی باز داشت دیپلومات ایرانی در اتریش
ابتکار: خبر دستگیری یک دیپلومات ایرانی و همزمانی آن با سفر اروپایی روحانی به سوئیس و اتریش؛ سناریویی برای جدایی اروپا از ایران
جوان: پارازیت همزمان با سفر روحانی به اروپا
شرق: ادعای باز داشت یک دیپلومات ایرانی در آلمان
وطن امروز: اروپا طلبکار شد؛ دیپلومات سفارت ایران در اتریش به اتهام واهی دستگاه امنیتی بلژیک مبنی بر تلاش برای انجام تروریستی در همایش مجاهدین در آلمان باز داشت شد جمهوری اسلامی: فرصتی برای مرور اجمالی کارنامه سیاه دشمنان ملت... خوبست این نکته را با دقت مدنظر قرار دهیم و حوادث پیرامونی را با حساسیت بیشتری رصد کنیم تا دریابیم دشمنان ما به چه می‌اندیشند و چه آرزوهایی دارند. این آرزو طی روزهای اخیر به تکرار عنوان شده که مجاهدین و همدستان... آنها گزینه‌های آلترناتیو مورد نظر غرب جنایتکار برای آینده ایرانند.
جوان: میزبانیهای حقوق‌بشر از جانی‌هایی به نام مجاهدین خلق... (مجاهدین) خود را به‌عنوان جایگزین سیاسی دولت منتخب و مردمی ایران معرفی می‌کنند و برخی از سیاستمداران غربی از پوشش جدید سازمان مجاهدین خلق حمایت می‌کنند. امسال نیز مجدداً دولت فرانسه فرش قرمز میتینگ‌های توطئه‌گونه آنها را پهن کرد!
ایران: خبرگزاری فرانسه گزارش داد که اتریش از ایران خواست مصونیت دیپلومات ایرانی را که در ارتباط با طرح بمبگذاری در گرد‌همایی مجاهدین خلق در پاریس دستگیر شده، لغو کند. به‌گفته یکی از سخنگویان وزارت‌خارجه اتریش، این کشور به ایران اطلاع داده است که «این دیپلومات به‌دلیل حکم جلب صادر شده در اروپا ظرف مدت ۴۸ساعت از حقوق دیپلوماتیک خود محروم خواهد شد.»

روزنامه‌های حکومتی در یک واکنش هماهنگ شده اقدام تروریستی شکست خورده رژیم علیه گردهمایی سازمان مجاهدین را طبق معمول به خود مجاهدین نسبت داده‌اند و برای بهم خوردن میز مذاکره روحانی در اروپا سوزوگداز کرده‌اند.
ابتکار: در حالی که ایران در حال آماده‌سازی شرایط برای مقابله با اقدامات آمریکا است، همزمان با سفر روحانی به سوئیس و اتریش اخباری مبنی بر دستگیری یک دیپلومات ایرانی در اتریش به اتهام همکاری با یک زوج برای بمب‌گذاری در نشست سالانه (مجاهدین) منتشر شد. چنین اقدامی آن هم در شرایطی که رئیس‌جمهوری در سوئیس به‌سر می‌برد، یادآور خاطراتی است که در دهه ۱۳۷۰و همزمان با گشایش‌های صورت گرفته میان ایران و اروپا در زمان دولت هاشمی رفسنجایی رقم خورد. در همان زمان نیز ترورهای مشهور به میکونوس و نیز کشف شدن یک کشتی سلاح در بلژیک و ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر متعلق بودن این کشتی به ایران سبب شد تا برنامه‌ریزیهای صورت گرفته برای افزایش همکاریها در شرایط دشوار آن زمان دچار مشکل شود.
دو روز قبل نیز خبر دستگیری دیپلومات ایرانی در اتریش هم در راستای آماده‌سازی و تحت شعاع قرار دادن افکار عمومی بین‌المللی صورت گرفته و به خوراک مناسبی برای آمریکایی‌ها در جهت کارشکنی در جریان سفر روحانی به اروپا تبدیل شد. حال در چنین شرایطی دولت اتریش از ایران خواسته مصونیت دیپلومات ایرانی شاغل در سفارت ایران در وین را لغو کند و یک سخنگوی وزارت‌خارجه این کشور مدعی شد که سفیر ایران نیز به وزارت‌خارجه اتریش احضار شده است. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت‌خارجه کشورمان نیز در واکنش به این اقدام، آن را سناریویی برای تخریب جایگاه ایران نزد افکار عمومی اروپا همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به سوئیس و اتریش دانست و تصریح کرد که ماجرای اخیر برای تخریب روابط ایران و اروپا در این مقطع مهم و حساس طراحی و اجرا شده است و اسناد و مدارک متقن برای روشن شدن ابعاد ماجرا آماده ارائه است... حال در شرایطی که اروپایی‌ها پس از دو ماه مبادرت به ارائه یک بسته اقتصادی به ایران کرده‌اند و هنوز این بسته مورد تأیید مقامات کشورمان قرار نگرفته است، یک رشته اقدامات برای تحت تاثیر قرار دادن فضای مذاکرات انجام می‌شود. مانورهای رسانه‌یی و تهدیدات آمریکا به بحث ادعای مطرح شده مبنی بر قصد ایران برای بمب‌گذاری در نشست (مجاهدین) و دستگیری یک دیپلومات ایرانی پیوند می‌خورد تا ایران را در شرایط فشار وادار به تلطیف سیاستهای خود در قبال برجام کند... دقت نظر روی این نخ نامریی جهت تغییر فضای رایزنیها از اهمیت زیادی برخوردار است.

کلام یک:در برخی مطالب‌ روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه، تشدید تخاصمات باندی در اثر شکست توطئه تروریستی رژیم علیه اجلاس بزرگ مقاومت ایران در پاریس دیده می‌شود:
کیهان: آیا دولت قرار است در مقابل کارشکنی آمریکا، برجام را با اتریش و سوئیس سرپا نگه دارد یا در تعامل با «فرانسه و انگلیس و آلمان» که عینا مواضع نامشروع دولت ترامپ را تکرار می‌کنند؟ اکنون موضع فرانسه و انگلیس و آلمان به‌عنوان ارکان برجام است که محل مناقشه است یا دو کشور غیرعضو برجام؟ وقتی فرانسه پس از همه دست و دل بازیهای اقتصادی دولت ایران و درست همزمان با سفر آقای روحانی، اجازه برگزاری نشست سه روزه به (سازمان مجاهدین خلق)، (آن هم با گنده گویی «سرنگونی و براندازی») می‌دهد، کدام پالس را ارسال کرده است؟ مافیای بین‌المللی حامی تروریست‌ها، همین مؤسسان و گردانندگان FATF هستند.
وطن امروز: همزمان با سفر حسن روحانی به ۲کشور اروپایی اتریش و سوئیس... اروپایی‌ها دست پیش گرفته و ایران را متهم به انجام عملیات تروریستی در قلب اروپا کرده‌اند. بر اساس آنچه خبرگزاری رویترز منتشر کرده، دادستان بلژیک اعلام کرد پلیس این کشور یک زوج بلژیکی ایرانی‌تبار را روز شنبه ۳۰ژوئن (نهم تیرماه) در بروکسل به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در همایش سالانه سازمان مجاهدین خلق دستگیر کرده است. در همین رابطه، یک دیپلومات ایرانی مستقر در سفارت ایران در اتریش نیز به اتهام تماس با این زوج توسط پلیس در آلمان دستگیر شده است. ۳نفر نیز در همین رابطه در فرانسه دستگیر شدند و تمام این اتفاقات دقیقاً همزمان با سفر رئیس‌جمهور به اروپا انجام شده است؛ یک نمایش تمام‌عیار و توهین‌آمیز به دولت... ایران. بنا بر گزارش رسانه‌ها، دیپلومات باز داشت شده، در سفارت ایران در وین اتریش کار می‌کرده است. وی که در ایالت «بایرن» آلمان باز داشت شده، با حکم «باز داشت بین‌المللی» دستگیر شده و قرار است برای طی روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود... سازمان (مجاهدین خلق) هم همان‌طور که انتظار می‌رفت در بیانیه‌یی ایران را در این ماجرا متهم کرده است. اما دست پیش اروپایی‌ها تنها به انجام نمایش مضحک اتهام‌زنی به ایران درباره همایش (مجاهدین) ختم نشد. اتریش در آستانه سفر روحانی به این کشور به‌صورت رسمی از دولت ایران خواسته است مصونیت سیاسی دیپلومات ایرانی باز داشت‌ شده در آلمان را لغو کند!

ارگان ولی‌فقیه ارتجاع با حمله به قراردادهای پنهانی دولت پیرامون برجام توجه دلواپسان را به امکان سازشهای پشت پرده جلب کرده است:
کیهان: با نگاهی مختصر به کارنامه پنج ساله دولت مشخص می‌شود که اصل بر محرمانه بودن قراردادها و تعاملات بوده است. متأسفانه مردم و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نامحرم بوده و گویا فقط برخی کشورهای خارجی محرم دولت ‌هستند.
برجام، سند ۲۰۳۰در حوزه فرهنگی، سند FATF در حوزه مالی و بانکی، قراردادهای نفتی، قراردادهای خرید هواپیما و خودرو و...همگی جزو محرمانه‌های دولت روحانی می‌باشد.
اما محرمانه‌های دولت به همین جا ختم نمی‌شود. در متن توافق برجام در پیوست چهارم بخشی به نام «کانال خرید» وجود دارد. این بخش دارای ۱۹بند می‌باشد.
به‌رغم این‌که در ماههای اخیر اتفاقات زیادی در خصوص کانال خرید در ایران رخ داده است اما با جست‌وجو در سایت سازمان مربوطه(EUP۲P) هیچ اطلاعاتی از ایران یافت نمی‌شود.
EUP۲P چیست؟
اتحادیه اروپا در قالب کانال خرید برجام در حال تثبیت نظام بازرسی سنگین خود بر صنایع داخلی کشور است.
در این نظام کشور خارجی پس از فروش کالای مربوطه که اصطلاحا کاربرد دوگانه دارد(DUAL USE) با اعزام تیم بازرسی به سرکشی از واحدهای صنعتی مربوطه می‌پردازند تا مطمئن شود استفاده‌کننده نهایی تغییر نکرده است. این نظام بازرسی از زمان تصویب برجام تا کنون بارها و بارها اجرا شده است و در حال تبدیل به یک رویه پذیرفته شده است!
کشورهای غربی برای تسلط هر چه بیشتر قصد پیاده سازی نظام منسجم، پیچیده و دقیق P۲P(partner-to-partner) را در نظام صادرات و واردات کالا و تکنولوژی(goods and technology) ایران دارند. این نظام به رهگیری دقیق و تکنولوژی صادراتی و وارداتی پرداخته و به کنترلاستفاده‌کننده نهایی (end-user) می‌پردازند. به عبارت دیگر P۲P همان FATF در باب کالا و تکنولوژی است و می‌تواند تهدیدی جدی برای صنایع دفاعی، نهضت‌های آزادی‌بخش، دور زدن تحریم‌ها و دسترسی به صنایع «های تک» به‌شمار آید.
مذاکرات کاملاًً پنهان و به دور از دسترس رسانه‌ها و حتی دولتمردان و نمایندگان مجلس بین وزارت امور خارجه، وزارت صنعت و معدن و گمرکات و نمایندگان اتحادیه اروپا به‌صورت کاملاًً محرمانه در ماه‌های اخیر در جریان بوده است.
آخرین خبر از این حوزه ورود بی‌سر و صدای تیم اروپایی به تهران است. این تیم هفته جاری به تهران آمد و دوشنبه و سه‌شنبه
(۱۱و ۱۲تیرماه) جلسات متمرکز جهت قدمهای اولیه برای پیاده سازی این نظام(P۲P) را در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران انجام داد. طی این جلسات الگوی پیاده شده در اروپا (EUP۲P) برای مسئولان وزارت صنعت و معدن و مسئولان گمرک تشریح شد.
قرار است دوره‌های آموزشی در داخل و خارج نیز برای مسئولان اجرایی برگزار شود.
انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا به‌صورت خاص، حامیان این اقدام هستند.
کیهان: بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران به‌دنبال نمونه‌برداری بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این دانشگاه با صدور بیانیه‌یی اعتراض خود را نسبت به این اقدام اعلام کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: با کمال تأسف مطلع شدیم که اخیراً بازرسان آژانس اتمی (IAEA) در اقدامی گستاخانه و البته دزدانه به دانشگاه علم و صنعت ایران وارد شده و بی‌شرمانه به بازرسی و تفتیش آزمایشگاههای یکی از دانشکده‌ها پرداخته و با دستمال‌های خاص خود نمونه‌برداری انجام داده‌اند. مسلماً این اقدام، تحقیری بزرگ و بی‌سابقه برای جامعه علمی و دانشگاهی و ملت عزیز مان می‌باشد و تحمل غصه و درد آن بسی دشوار است.
مگر در ننگنامه برجام، علاوه‌بر پذیرش تحقیرهای فراوان ملت انقلابی ایران و دستاوردهای آن، اجازه تفتیش مراکز علمی و دانشگاهی هم به اجانب از جمله آژانس اتمی داده شده است که ما دانشگاهیان از آن بی‌خبر بوده‌ایم.

روزنامه‌های باند حسن روحانی در مورد سفر او به دو کشور اروپایی دود و دم کرده و آن را راهگشا و مؤثر توصیف کرده‌اند. در مقابل یک روزنامه باند خامنه‌ای ارزیابی دیگری کرده است:
سیاست روز: سرمقاله: تلاش بیهوده برای زنده نگه‌داشتن برجام
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در یک اقدام قابل پیش‌بینی از برجام خارج شد و اعلام کرد که اقدامات شدیدتری را علیه ایران وضع خواهد کرد.
واکنش ایران در قبال اقدام آمریکا واکنشی قاطع نبود چراکه، پس از اقدام آمریکا توقع می‌رفت واکنش تندی از سوی ایران انجام شود،‌ اما نشد، شاید برجام دست ایران را بسته است! اروپا و آمریکا علیه ایران منافع مشترک دارند، منافعی که سعی دارد تا ایران را از نظر اقتصادی، نظامی و سیاسی در شرایط بسیار ضعیف قرار دهد و پس از رسیدن به آن، ضربه نهایی را وادار کند
آنگونه که درباره آمریکا تصور می‌شد و خوشبینی زیادی وجود داشت، نباید درباره اروپا نیز تصور شود، این دو تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند که بخواهیم با اروپا برجام را ادامه دهیم. قدر مسلم اروپا و آمریکا اکنون تقسیم کار کرده‌اند.
آمریکا به فشارهای سیاسی و اقتصادی خود علیه جمهوری اسلامی ایران می‌افزاید و سعی می‌کند تا باعث برخی نابسامانی‌ها در داخل کشور شود که اعتراضات را در پی داشته باشد و از آن‌سو اروپا هم‌چنان زمان می‌خرد و سعی می‌کند تا مذاکرات خود با ایران بر سر ماندن یا نماندن در برجام را به دراز بکشاند.
حتی همفکران دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور هم‌چون دکتر سریع القلم که تا پیش از برجام، موافق مذاکرات هسته‌یی بود، اعتقاد دارد که دولت، رئیس‌جمهور و شخص وزیر خارجه خوشبینی زیادی به آمریکا داشتند و اکنون نیز این خوشبینی به اروپا کشیده شده است. او چنین رویکردی را اشتباه می‌داند.
اگر آقای روحانی برای بقای برجام به سفر اروپایی به دو کشور سوئیس و اتریش رفته است، چنین سفری هم نمی‌تواند پیکر مرده برجام را زنده کند، اکنون بازیگران اصلی در برجام، انگلیس، فرانسه و آلمان هستند نه سوئیس و اتریش، هر آنچه که در اتحادیه اروپا به تأیید برسد بر اساس آن تصمیمی است که این سه کشور با در نظر گرفتن منافع ملی خود که با منافع آمریکا و رژیم اسراییل گره خورده و مشترک است، اجرا خواهد شد.
چنین سفرهایی وقت و هزینه تلف کردن است و فرصت را از ایران برای پرداختن به امور داخلی می‌گیرد.

اعتراف به فساد مضمون بسیاری از تیترهای روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
رسالت: عضو مجلس خبرگان:آقایانی که اول انقلاب اجاره‌نشین بودند، پاسخ دهند که چگونه صاحب خانه‌های مجلل شده‌اند
اقتصاد پویا: موز هم دلار گرفت هم صدرنشین گرانیها شد
جهان صنعت: اقتصاد آلوده به فساد
جهان صنعت: استفاده ابزاری از آمارهای رسمی
عصر ایرانیان: گردن کلفتی مافیای واردات خودرو

فضاحت فساد در دولت روحانی به قدری بالا گرفته که روزنامه‌های همسو با او هم با طنز کردن این موضوع از او فاصله می‌گیرند:
جهان صنعت: کشف ژن خوب در دختر سابق وزیر صنعت‌!
مدیر هلدینگ شفادارو میزان بدهی «توسعه دارویی رسا» به کل صنعت دارو را ۳۵۰میلیارد تومان عنوان کرده است.
به نظر شما این‌بار پای کدام یک از ژنهای خوب در میان است؟
خیلی شما را منتظر نمی‌گذارم. این شما و این هم شبنم نعمت‌زاده دختر وزیر سابق صنعت و معدن و تجارت!
اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تفاوتها و شباهت‌های زیادی با هم دارند. یکی از شباهت‌هایشان این است که فرزندان هر دو طیف ژن خوب هستند و از نعمت‌های خدادادی کشور استفاده می‌کنند‌! اما یک تفاوت عمده هم دارند. آن هم این است که اصول‌گرایان فقط پسرانشان تبدیل به آقازاده می‌شوند اما اصلاح‌طلبان علاوه بر آقازاده، خانم‌زاده هم تولید می‌کنند. البته اصول‌گرایان انسانهایی نیستند که از قافله عقب بمانند. دختران آنها هم به احتمال زیاد در لایه‌های زیرین دست خود را به آتش رسانده‌اند، ولی تا الآن خبرش درز نکرده چرا که معتقدند وقتی آدم کاری برای کشورش می‌کند نباید کسی بفهمد تا ریا نشود‌!

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد