۱۳۹۷ تیر ۲۵, دوشنبه

هنرمند واقعی وموسیقی اصیل درخدمت مردم یا نظام دیکتاتوری؟ گفتگو با استاد محمد شمس





هنرمند واقعی وموسیقی اصیل درخدمت مردم یا نظام دیکتاتوری؟ گفتگو با استاد محمد شمس


هنرمند واقعی وموسیقی اصیل درخدمت مردم یا نظام دیکتاتوری؟موضوع گفتگویی است از شبکه تصویری ایران آزادی با استاد محمد شمس، یکی از چهره‌های نامی موسیقی ایران که پس از پیروزی انقلاب در سن ۲۴ سالگی رئیس و رهبر ارکستر رادیو و تلویزیون ملی ایران بودند ،ایشان عضو شورای ملی مقاومت ایران هستند. دراین گفتگو به موضوع موسیقی وهنرمند واقعی پرداخته وبه سئوالات پاسخ میدهد


پرسش: شما همواره در گردهمایی‌های این سالیان هم شرکت داشتین هم خودتون در خلق اون نقش داشتین. در مورد ابعاد این جلسه و همچنین برنامه‌های هنری که در این جلسه اجرا کردید بگید.
محمد شمس: من فکر می‌کنم موسیقی ایران در سطح بسیار عالی … و جهانی خودش رو جا انداخته و خوشحالیم از اینکه موقعیتی پیش اومد باز هم موسیقی ما بتونه جایگاه خودش رو ارائه بده به جهانیان.
این موسیقی که ما اجرا کردیم …از جمله موسیقی دایه دایه وقت جنگه یکی از موسیقی‌های فولکلر ایران هستش ولی با بیان جهانی فولکلوریک ایرانی خودش رو نشون داد و تونست در قالب خودش در دیدگاه مردم جهان جای باز کنه.
بهرحال ناگفته نماند که ما یعنی مقاومت ایران سعی بر این داشته که هیچ وقت از موسیقی مردم ایران موسیقی تاریخی ملی مردم ایران خودش رو عقب نگه نداره و برعکس اون چیزی که موسیقی میتونیم بگیم موسیقی پیش پا افتاده واپسگرای آخوندها که نمایندگیش رو متاسفانه خیلی از هنرمندانی که در کنار مردم شون نیستن دارن ایفا میکنن و نقش آفرینی میکنن، این موسیقی مقاومت برعکس داره هویت ملی مردم ایران را نمایندگی میکنه. در اصل این چند تیکه که اجرا شد و اجرا گردید از خوانندگان مختلفی که لطف کردن با ما همکاری کردن از سراسر جهان تونستن ما رو یاری بدن تا خودش رو به ثمر برسونه .
پرسش: سوالاتی که در این سالیان همیشه مطرح بوده تفاوتی که درواقع بین هنرهای مقاومت با برنامه‌هایی که اصطلاحاً به اون بازار هنر میگن هستش؟ لطفاً شما بعنوان یک هنرمند در این زمینه برای هموطنان مون توضیح بدین که این تفاوت در چیه؟
محمد شمس: من فکر می‌کنم برای اینکه اذهان عمومی روشن بشه به این مسئله باید ببینیم که ما اصلاً مسئله هنر این وسط چه نقشی داره؟ نقش آفرینی هنر خودش یک پارامتر بسیار تعیین کننده است که من فکر می‌کنم رژیم جمهوری اسلامی از اون برای ایستایی خودش از هنر به وسیله یک عنصری باصطلاح سواستفاده بکنه ، اینطوری بگیم موسیقی در ذهن ملأها در ایران رد شده است اصلاً موسیقی وجود نداره یعنی موسیقی حرام است در اصل. یعنی اون چیزی که اینها اینجا دارن بازی میکنن با نقش آفرینی موسیقی این هست که از موسیقی در دو جهت دارن سو استفاده میکنن در داخل میگن موسیقی حرامه ولی در خارج از ایران موسیقی را بعنوان یک ابزاری که بصورت بیان هنری و اینکه ما احترام میذاریم برای هنرمندان مون و ما بهیچ وجه مخالف خوانندگی زنان نیستیم، موسیقی رو اجر می‌نهیم و این برای مخاطب در خارج است که بگن ما این کارها رو انجام داریم میدیم و اصلاً مخالفتی نداریم در صورتی که برعکسه چون موسیقی خودش هیچ حصاری رو از جمله هنر موسیقی هیچ حصاری رو قبول نمیکنه و در چهارچوب قرار نمی‌ده بنابراین اگر بخواد اینطوری باشه به این صورت که موسیقی رو بخوان از دیدگاه خودشون بخوان در حبس و حصار خودشون قرار بدن ولی در خارج از ایران برای اینکه بخوان دیدگاه خارجی‌ها رو به خودشون جلب کنن میگن نه ما احترام میذاریم ما موسیقی داریم ما خواننده داریم، خوانندگانی هم در خارج از ایران خودنمایی میکنن. این نقش آفرینی که خود جمهوری اسلامی تابحال ایجاد کرده و این تضاد رو تضاد فکری رو در جامعه بین المللی هم بوجود آورده. که خوشبختانه با بودن مقاومت ایران و نقش آفرینیش در سراسر جهان تونسته این مسئله رو هم برای عموم کسانی که خارج از کشور هستن که خارجی‌ها چه ایرانیان روشن بکنه و در ابعاد بسیار وسیع خودش رو نشون بده.
پرسش: بنظر شما که سالهاست بعنوان یک هنرمند برجسته مقاومت شناخته می‌شوید رژیم آخوندها تا کنون چه طرحها و برنامه‌هایی برای خراب کردن هنر مردمی و هنرمندان مقاومت و یا قالب کردن عده‌ای بعنوان هنرمند داشتن و یا الان دارن؟
محمد شمس: این سؤال خیلی‌ها هست و همیشه سؤال میکنن و نمیدونن واقعاً واقعیت به چه حالتی هست. الان در حال حاضر تا اونجا که من یادم هست از ۱۶ سال پیش به اینور تا اونجا که سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات در ایران برنامه ریزی کردن که نقش هنر رو برای تثبیت نگه داشتن رژیم جمهوری اسلامی بتونن این رو حفظ کنن مخارج بسیار زیادی رو متحمل شدن و متاسفانه خیلی از خوانندگان نوازندگان و شعرا دست اندرکاران موسیقی هستن که شاید سیاسی نباشن ولی از اونجایی که چه خواسته چه ناخواسته در دام جمهوری اسلامی افتادن و قرار گرفتن، خواه ناخواه میشن عضوی از جمهوری اسلامی و میشن لابی جمهوری اسلامی. که متاسفانه کم نیستن این افراد و بجای اینکه خدمت بکنن به مردم ایران به موسیقی مهم ایرانی و در نظر گرفتن اینکه کارآیی و کارکردشون هم بسیار ناچیزه در مقابل کاری که باید ارائه بدن آنچنان بایسته و شایسته نیستن، این است که من فکر می‌کنم باید از همینجا از همین تریبون ازشون خواهش کنیم که کنار بکشن و اون چیزی که از عهده شون برنمیاد انجام ندن به کیسه دشمن هم نریزن. بنابر این اگر میخوان کاری انجام بدن به نفع مردم ایران کار انجام بدن نه به ضررشون و بهتر اینکه از اون پول‌هایی که آنچنانی بهشون میرسه وخواهد رسید و درحال رسیدن هست چشم پوشی بکنن تا هرچه زودتر مردم ایران به آزادیهاشون که خواسته همه شون هست برسن.
پرسش: آقای شمس بی ملاحظه به من جواب دهید چرا هنرمندانی که شما برایشان آهنگهای زیبا و با معنی خوب و ترانه سراها بهترین شهرهایشان را می‌سرایند مثل داریوش و ابی و دیگران و شاعران و نوازندگان به جبهه مقاومت نمی‌پیوندند؟ آیا ترس از جامعه یا افکار عمومی یا رادیو تلویزیون یا از برنامه گذاران دارن؟ یا شورا با آنها رابطه برقرار نمی‌کند؟
محمد شمس: عرض کنم خدمت تون من چون کاملاً آشنایی هم با اون افراد دارم و جامعه هنری ایران رو خوب می‌شناسم چه در خارج چه در داخل اون چیزی که خیلی مهم هست باید عرض کنم که متاسفانه این اشخاصی که نام بردین بدلیل اینکه برای همگان واضح هست و میدونن که خب بعد از این ۴۰ سال چطور ممکنه افراد و اشخاص و کسانی که جوانهایی که استعداد و توان اجرای کارهای بسیار خوب هنری رو دارن و پتانسیل اون کار رو در وجودش می بینن و نتونستن بیان بالا و نتونستن خودشون رو شرکت بدن در جامعه هنری ایران این سؤال خیلی خیلی سؤال مهمی هست برای جونهای ما بخصوص، بدلیل همین چیزهایی که داریم میگیم بدلیل اینکه خوانندگانی که الان باید در حال بازنشستگی باشن هنوز دارن خدمت میکنن به جمهوری اسلامی هنوز دارن از قبال جمهوری اسلامی کنسرت برگزار میکنن و برقراری کنسرت و پر کردن تمام اون کنسرت‌های از جمعیت گرفته تا تبلیغات زیادی که پشت شون هست فقط و فقط بخاطر اینکه اینا بتونن از جمهوری اسلامی پشتیبانی کنن و این رژیم رو تا اونجا که میتونن نگه دارن و خودشون میدونن این موقعیتی که هست بهرحال موندنی و رودروی مردم ایران قرار گرفته است و پس فردا در آزادی ایران آزاد باید پاسخگوی مردم ایران باشن. پس بنابراین من ازشون دعوت می‌کنم که هرچه زودتر این مسائل رو تموم بکنن و اگر میتونن به آغوش مردم ایران بازگردن. اون چیزی که الان اینا دارن تبلیغ میکنن، درست برعکس اون واقعیتی است که جمهوری اسلامی داره انجام میده و اینا دارن ازش تبعیت میکنن و اینا بلندگوهای جمهوری اسلامی هستن.
فراموش نکنیم که اگر موقع اش بشه بیشتر میتونیم راجع بهش بحث کنیم باز کنیم .دهها بار ازشون تقاضا کردیم که ول کنن و ادامه ندن متاسفانه اینا پول رو ترجیح دادن کما اینکه یکی شون می‌گفت من ازشون پرسیدم که شما بهرحال اگر پس فردا ایران آزاد بشه چیکار می‌کنی؟ ایشون گفت من بغل همین دریا در امریکا در یکی از ایالتهای مهم امریکا در کنار دریا من همین جا هستم همین آمریکا، من میام در کنار همین دریا باز همین ترانه رو اجرا می‌کنم . در شرایطی که مردم دارن خون میدن جونشون رو میدن آب ندارن زندگی ندارن بکنن این‌ها فقط مسئله شون شده پول، خوش گذرونی و بدون کوچکترین ابایی در کنار این جمهوری نفرین شده اسلامین
پرسش: حتماً شما خودتون بهتر میدونید که در انقلابات بزرگ همیشه هنرمندان واقعی و اصیل درکنار مردم و انقلاب خودشون حرکت می‌کردن و نقش داشتن مثل ویکتور خوارا در شیلی و یا تئودوراکیس در یونان که معروف است به صدای مردم یونان. نظر شما در مورد نقش هنرمندان در قیام ما در ایران چیه؟
محمد شمس: بنظر من خب این یک سؤال مهم و مطرحی است اگر که ما همین اشخاص رو الگو قرار بدیم و به جهت ساختار یک موسیقی معترض یا بهرحال یک هنرمند اصلاً رو دوشش هست که بتونه در تمام لحظات بیان احساسات مردم خودش رو در هنرش بگنجونه و این روبگوش جهان برسونه این خودش بالاترین هنره و من فکر می‌کنم مسئولیت بسیار بزرگی هنرمند داره که توی حساس‌ترین دوران تاریخ ایران، هنرمند ایرانی خودش رو نتونه پیدا کنه که در چه موقعیتی هست و نقش عمده‌اش چی هست. فکر می‌کنم بهترین موقعیت هست که در همین زمان همین تاریخ فعلی هر آنچه از دست هنرمندان واقعی و غمخوار مردم ایران انجام میدن که فردا دیره
پرسش: هنرمندان در شرایط فعلی چه وظیفه‌ای نسبت به مسیر مردم ایران برای سرنگونی این نظام حاکم و شرایط فعلی قیام دارن؟ و چه کاری باید بکنن؟
محمد شمس: من فکر می‌کنم درحال حاضر همه میدونن قیام، قیام ملی مردم ایران هست که بهرحال جامعه ایران به یک رهبری احتیاج داره که من فکر می‌کنم این مقاومت و در راسش کسانی که رهبری رو دارن ایفا میکنن نقش خودشون رو بعنوان رهبری دارن ایفا میکنن برای همگان روشنه، تا اونجا که به جمهوری اسلامی برمیگرده سعی میکنه این رهبری رو کمرنگ جلوه بده و سعی میکنه مردم رو ترس و وحشت از این رهبری جدا کنه و دور کنه و تا جایی که میتونه سعی بکنه از دروغ پردازی کم نیاره و مرتب با دروغ گفتن و مسائل مختلف گوناگونی که فقط میتونه اذهان رو گیج کنه تا مردم نتونن خوب تشخیص بدن، ولی اونچه که مسلمه بهرجهت ممکنه دیر و زود داشته باشه ولی سوخت وسوز نخواهد داشت بخاطر اینکه مردم ما مردم غیور ما مردم زجر کشیده ما حتماً خوب رو از بد بزودی تشخیص خواهند داد و خواهند فهمید چه کسانی برای اونا حتی جون شون رو گذاشتن و هستی شون رو گذاشتن که بتونن این مردم به آزادی شون برسن. من فکر می‌کنم که درحال حاضر کما اینکه قبلاً بود تمام این خوانندگان تمام موزیسین‌ها تمام اون شعرا تمام کسانی که در راستای این مقاومت قدم برداشتن و قدم برمیدارن سعی میکنن با پرخواشگری و اتهام زدن و سعی میکنن تا اونجا که امکان داره این‌ها رو با زبانهای مختلف فکس کنن اینا رو از این راستا بدور بکنن ولی اونهایی که معتقد هستن من فکر می‌کنم خود هنرمندان اصیل و ملی ما خیلی زیادن بخصوص جونهایی که الان باید خودشون رو آماده کنن تا آینده ایران را بر مبنای هویت ملی خودشون بسازن
پرسش: بنظر شما در ایران آینده که این نظام حاکم وجود ندارد هنر و هنرمندان چقدر برای ارائه کارهای هنری‌شان آزاد هستن و بنظر شما برنامه‌های شورای ملی مقاومت برای هنر و هنرمندان ایران فردا چیه؟
محمد شمس: من فکر می‌کنم بهرحال اون چیزی که مهم هست اینکه مردم ما درحال حاضر دچار موقعیتی حالت جنگ زده دارن در اصل اگر من بخوام ذهن خودم رو به شما برسونم که من به چه صورت فکر می‌کنم و به شنوندگان و بینندگان عزیز اون چیزی که مهم هست این هست که ما از این موقعیت عبور بکنیم که حتماً با کمک مهم‌ترین کانون‌های شورشی که در ایران هستن الان و حرف اول رو دارن میزنن ما به نتیجه خواهیم رسید و من منتظرم که روز نهایی که آروزی مردم ایران هست حتماً برسه و بعد اونجاست که موسیقی ما بهرترتیب بدون هیچ هیچ هیچ سدی درراستای بهترین ارزشها قدم خواهد برداشت و با بهترین استعدادهایی که الان خاموش هستن جایگزین هنر واقعی ما همون جون‌هایی هستن که الان تشنه لبانی هستن که حاضرن بعد از آزادی شادی این آزادی رو با تمام دنیا تقسیم کنن و مطمئن باشین همه چی بروفق مراد پیش خواهد رفت چرا؟ چون موسیقی یکی از ابزاری است که تمام پیامهای شادی رو میتونه به تمام جهان برسونه.
ایران پر از استعدادهای نهفته‌ای هست که بعد از رفتن این رژیم ۱۰۰٪ سربرخواهد آورد و مطمئناً بیش از اونچیزی که ما الان داریم صحبتش رو می‌کنیم توان و پتانسیل بالایی وجود داره که ما باید از همه این جونها حتی کسانی که مسن هستن و دارای صداهای خوب و با ارزش هستن دعوت به عمل بیاوریم و همه اینها برای شادی ماندگار ایران آزاد به کمک بطلبیم
درهمین زمینه :

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد