۱۳۹۷ مرداد ۳, چهارشنبه

رئیس بانک مرکزی ایران تغییر کرد؛ همتی جانشین سیف شد



رئیس بانک مرکزی ایران تغییر کرد؛ همتی جانشین سیف شد



هیئت دولت ایران به ریاست حسن روحانی به عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی رای اعتماد داد.
این تغییر پس از آن صورت می‌گیرد که محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، از تغییراتی در کابینه خبر داده بود.
به گزارش خبرگزاری‌های ایران، بر اساس این رای اعتماد هیئت دولت در نشست روز چهارشنبه (سوم مرداد) خود، آقای همتی جانشین ولی‌الله سیف خواهد بود.
خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه از کاهش قیمت سکه و ارز خبر داده و نوشت که «قیمت‌های اولیه از بازار طلا و ارز نشان می‌دهد که واکنش بازار به تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی مثبت بوده‌است.»
احمد علوی، استاد اقتصاد در سوئد، در این باره به رادیو فردا می‌گوید که در پایدار بودن تأثیر مثبت این تصمیم بر بازار مالی ایران تردید وجود دارد.
این اقتصاددان می‌گوید: «به نظر می‌رسد این شوک روانی با چند کنش سیاسی رهبران رژیم و دولت آمریکا و شوک‌های بزرگتر روانی زوال یافته و تنش‌های بازارهای مالی از سر گرفته خواهد شد.»
به گفته احمد علوی، «در کوتاه‌مدت مدیران بانک مرکزی تنها زمانی می‌توانند اقدامات مثبتی را انجام دهند که فضای سیاسی و بین‌المللی آرام و اعتماد اولیه به آنها با اقدامات ملموس بیشتر شود.»
پیشینه همتی
خبرگزاری ایسنا نوشته که رئیس جمهور ایران، رئیس جدید بانک مرکزی را «فردی تحصیل‌کرده، آگاه و دارای تجربیات ارزنده در بانک و بیمه، بانشاط، فعال و دارای روحیه، قوی و خوب و دارای توان» معرفی کرده است.
عبدالناصر همتی
عبدالناصر همتی
آقای روحانی، «اصلاح نظام بانکی، سیاست‌های مالی، پولی و بهبود روابط بانکی با دنیا و توسعه پیمان‌های پولی دوجانبه و حفظ و مراقبت از ذخائر ارزی» را از اولویت‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی عنوان کرد.
همتی ۶۱ ساله و دارای مدرک دکترای اقتصاد در شرایطی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی ایران به عنوان سیاستگذار پولی و ارزی کشور انتخاب شده که ایران در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای خود قرار دارد و نوسان‌های بهای ارز و سکه، بازار پولی ایران را دچار تلاطم کرده است.
روحانی همچنین از ولی‌الله سیف به ویژه در زمینه آنچه «ایستادگی در برابر موسسات مالی اعتباری غیرمجاز» نامید، تقدیر کرد و وی را «مدیری بسیار سالم و ارزشمند» معرفی کرد.
عبدالناصر همتی پیش از این مدیرعاملی بانک سینا، بانک ملی ایران و ریاست بیمه مرکزی ایران را بر عهده داشت و در اوایل تیر ماه سال جاری خورشیدی نیز به عنوان سفیر ایران در چین انتخاب شده بود.
او در صداوسیمای ایران نیز مسئولیت‌های متعددی از جمله معاونت سیاسی این سازمان را بر عهده داشته است.
خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت ایران نوشته در حال حاضر که «نظام بانکی و پولی کشور با مشکلات عدیده‌ای چون نقدینگی بالا، صورت‌های مالی زیان‌ده، سرپیچی بانک‌ها از نرخ‌های سود، حجم بالای دارایی منجمد و تسهیلات سررسید و نکول شده روبه‌روست، از همتی انتظار می‌رود در گام نخست وضعیت نظام بانکی را سامان بخشد.»
پیش از این و همزمان با افزایش نرخ ارز، سکه، خودرو و لوازم خانگی، ولی‌الله سیف، رئیس پیشین بانک مرکزی ایران، «مسایل روانی» و «بزرگ‌نمایی برخی مسایل» را عامل افزایش قیمت سکه در بازار عنوان می‌کرد.
این اظهارات سیف و به طور کلی عملکرد وی در قبال کنترل نرخ ارز، نه تنها از سوی مقام‌های رسمی اصولگرا و شماری از نمایندگان مجلس، بلکه از سوی کاربران فضای مجازی نیز مورد انتقاد قرار گرفته بود و دولت روحانی نیز به همین دلیل تحت فشار قرار داشت.
حسن روحانی در جلسه روز چهارشنبه کابینه خود گفت: «دولت در روند تلاش‌های خود برای خنثی‌سازی توطئه آمریکا، اگر لازم بداند نیروهای تازه نفسی را به مجموعه خود می‌افزاید.»
آقای روحانی گفت: «در زمینه مسائل بانکی نیازمند تلاش و همکاری با جهان هستیم و علی‌رغم توطئه‌های آمریکا، بانک مرکزی کشورمان تلاش‌های مناسبی در این زمینه داشته‌است. اما به رغم همه این تلاش‌ها شرایط امروز ایجاب می‌کند که نیروی تازه نفسی وارد این مقوله شود. امیدواریم با انتخاب تاکتیک‌ها و شیوه‌های مناسب، شاهد تحولات خوبی در مسایل ارزی، اقتصادی و بانکی باشیم.»
​سیف: ارز مسافرتی به صورت کامل قطع نمی‌شود
رئیس پیشین بانک مرکزی ایران، یک روز پیش از برکناری، درباره شایعه توقف پرداخت ارز مسافرتی از مردادماه گفته بود که «ارز مسافرتی به صورت کامل قطع نمی‌شود اما ممکن است تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شود.»
به گفته وی، «نحوه اختصاص ارز به مسافران در حال بررسی است و ممکن است تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شود چرا که می پذیریم در تخصیص ارز مسافرتی شرایط مناسب نیست و باید تصمیم جدیدی گرفته شود.»
در روزهای اخیر، به‌دنبال نوسانات ارزی باوجود تعیین نرخ ارز دولتی، ولی‌الله سیف، همچنین از آغاز به‌کار «بازار ثانویه ارز» در بازار ارز ایران خبر داده بود که نرخ آن به‌ صورت توافقی میان واردکننده و صادرکننده تعیین خواهد شد.
این در حالی است که محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به وب‌سایت خانه ملت گفته «به دلیل نقص‌های سامانه نیما و بازار ثانویه بازار سوم ارزی در حال شکل‌گیری است.»
مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد