بنا بر اعلام رسانه‌ها به نقل از چند تن از مسئولین آمریکایی و خاورمیانه‌ای، ایالات متحده جهت مقابله با اقدامات «توسعه‌طلبانه» ایران در منطقه خاورمیانه، طرحی محرمانه را برای تشکیل «ناتو عربی» در دست اقدام دارد.
به گزارش العربیه مقامات آمریکایی و یک مسئول دیگر در خاورمیانه از طرح محرمانه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و تلاش او برای تشکیل پیمان سیاسی و امنیتی جدیدی به منظور مقابله با اقدامات توسعه طلبانه ایران در منطقه، پرده برداشتند.
به موجب طرح رئیس جمهوری آمریکا ناتو عربی نسخه‌ای مشابه پیمان آتلانتیک شمالی ناتو خواهد بود و در جهت مقابله با اقدامات دخالت جویانه و توسعه طلبانه ایران در منطقه تشکیل می‌شود.
ناتو عربی مورد نظر ترامپ متشکل از کشورهای خلیج، مصر و اردن است و با هدف تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های پدافند موشکی، آموزش نظامی و مبارزه با «تروریسم» و از جمله دیگر موضوعات همانند روابط اقتصادی، دیپلماتیک و اقلیمی طرح‌ریزی شده است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا شامگاه یکشنبه 22 ژوئیه در واکنش به سخنان تهدیدآمیز حسن روحانی، گفت، «از تهدید ایالات متحده برحذر باش و اگر نه با پیامدهایی مواجه خواهید شد که کمتر کسی در طول تاریخ با آن مواجه شد».
رئیس جمهوری آمریکا در پیامی شدید اللحن و به شدت تهدیدآمیز در حساب خود بر شبکه اجتماعی تویتر خطاب به تهدیدهای اخیر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت: «از تهدید ایالات متحده بر حذر باش در غیر این صورت با عواقبی مواجه خواهی شد که کمتر کسی در طول تاریخ با آن مواجه شده است».
دونالد ترامپ همچنین افزود: «ما دیگر کشوری نیستیم که با حرف‌های جنون‌آمیزتان در باره خشونت و مرگ، تحمل کنیم ، حواست را جمع کن».
ترامپ در ادامه پیام خود تاکید کرد: «ما دیگر هرگونه تهدید مجدد علیه ایالات متحده آمریکا را نخواهیم پذیرفت».
پیش از این حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران اما نسبت به استراتژی دونالد ترامپ در مقابله با ایران هشدار داده و ایالات متحده آمریکا را به توطئه چینی و تلاش برای «سرنگونی رژیم» و »تجزیه ایران» متهم ساخته بود.
روحانی هرگونه رویارویی احتمالی بین ایران و ایالات متحده آمریکا را «مادر جنگها» توصیف کرده بود، وی «سخن گفتن» با آمریکا را به معنای «تسلیم شدن و پایان دستاوردهای» ایران خوانده است.

تحریم‌های جدید

قرار است از سرگیری مرحله اول از تحریم‌های آمریکا در 4 اوت آغاز شود. در این راستا واشنگتن تحریم‌های خود علیه بخش‌های خودروسازی، طلا و بعضی از کالاهای اساسی دیگر را اعمال کند.
در 6 نوامبر آینده تحریم‌های آمریکا وارد فاز جدید و شدیدتری خواهند شد که شامل منع صادرات نفت و گاز ایران و نیز اعمال تحریم ها بر شرکت‌هایی خواهد که با تهران در این دو زمینه همکاری داشته باشند.