۱۳۹۷ مرداد ۱۶, سه‌شنبه

گزیده ا ی از روزنامه های ر ژیم سه شنبه 16 مرداد 97




گزیده ا ی از روزنامه های ر ژیم سه شنبه 16 مرداد 97


روز ۱۶مرداد با اعلام فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا در مورد تحریمها و به صحنه آمدن روحانی در اثر فشار هم باندیهای خودش و بالاخره بلاتکلیفی بسته اروپایی، مجموعه‌یی از بحرانهای رژیم سرجمع شده‌اند. روزنامه‌های حکومتی هم ضمن تلاش برای نمایش اقتدار، هر یک به نوعی وحشت خود را نشان داده‌اند.

تیتر مشترک اغلب روزنامه‌ها انعکاس گفتاردرمانی روحانی در گفتگوی تلویزیونی است.
روزنامه‌های باند خامنه‌ای دود و دمهای به‌اصطلاح ضداستکباری را برجسته کرده‌اند.
مثلاً وطن امروز تیتر زده: مذاکره همزمان با تحریم معنا ندارد.
کیهان نوشته: دو رویی آمریکا حد و مرز ندارد.

اما روزنامه‌های همسو با روحانی تیترهایی را انتخاب کرده‌اند که نشان می‌دهد چطور این باند هنوز چشم امید به مذاکره دارد:
مردم‌سالاری تیترزده: ما اهل مذاکره واقعی هستیم، نه نمایش تبلیغاتی
اعتماد نوشته: راه‌حل رئیس جمهور برای مسایل داخلی و خارجی؛ رفراندوم چه عیبی دارد؟

حرفهای روحانی در روزنامه‌های همسو با باند خودش به چالش کشیده شده است:
روزنامه آرمان در مقدمه سخنان روحانی نوشته است:« اگر از مردم سؤال می‌شد که از نظر آنها چه خبری می‌تواند خوب توصیف شود، بی‌تردید شفاف‌سازی در مشکلات اقتصادی، خبر جلوگیری از رانت‌خواریها و کنترل فساد و تغییر در کابینه و به‌خصوص تیم اقتصادی از آن جمله می‌بود اما چنین نشد. حسن روحانی در برابر بینندگان، نشست اما شفاف‌سازی کافی نکرد.
خود روحانی هم می‌دانست که پاسخگوی انتظارات گسترده بینندگان نیست. روحانی تلاش کرد که مشکلات را کوچک نشان دهد، این خوب است اما کوچک نشان‌دادن مشکلاتی که کمر مردم را خم کرده، آیا می‌تواند امیدآفرین باشد؟
آیا کوچک نشان‌دادن مشکلات راه غلبه بر آنها را هم همانقدر کوچک می‌کند؟ هنوز چتر تحریم‌ها گسترده نشده اما روزی که این تحریم‌های ظالمانه به صنایع پتروشیمی هم برسد، روزی که خریداران محصولات کشور در مقابل فشار آمریکا به زانو درآیند، آیا باز هم می‌توان مشکلات را کوچک نشان داد؟ » این روزنامه در پایان مقدمه و قبل از آغاز درج حرفهای روحانی نوشته است«امروز سؤال این است که آیا با همین سیاست و با همین صلبیت و سنگینی می‌توان به وعده‌ها رسید؟»
علی خرم در آرمان به روحانی گوشزد کرده که بحث پیشنهاد مذاکره از طرف ترامپ را باید « در چارچوب این‌که در کشور ما چه آقای رئیس‌جمهور آنها را عددی فرض کند یا نکند، به هر صورت در تعدادی از شهرها از دیماه گذشته تا کنون نارضایتی به‌صورت علنی هست و حتی شعارهای ساختارشکنانه مطرح می‌شود و میزان نارضایتی بالاست. از طرف دیگر هم یک اقتصاد مصیبت‌زده درهم ریخته‌ای وجود دارد. در این صورت در چارچوب چنین کشوری باید مذاکره با دونالد ترامپ را از این زاویه نگاه کرد که چقدر برای بازگشت آرامش به کشور به ما فرصت می‌دهد». وی در ادامه ضرورت رفتن به پای میز مذاکره و نیازمندی نظام را این‌گونه خاطرنشان کرده است« جدای از این‌که ترامپ چه اهدافی دارد یا با سیاست چماق و هویج چگونه با ما برخورد می‌کند، باید انتخاب خودمان را مناسب با آن انجام می‌دادیم».
اعتماد هم در مطلب دیگری به قلم علی خرم ضرورت رفتن به پای میز مذاکره و دست کشیدن از دود و دمهای معمول را برای حل بحرانهای نظام تجویز کرده و ضمن رد راه‌کاری در پیش رو تأکید کرده « شاید یکی از نکات مغفول مانده در برخی تحلیل‌ها، امکان بهره‌برداری حداکثری از شرایط موجود به روش دیپلماتیک باشد. در واقع به‌نظر می‌رسد که تحلیلگران، با یک کاسه کردن همه مشکلات دیپلماتیک کنونی، در قالب یک رویکرد، انتخاب دستگاه دیپلوماسی ایران را میان استمرار استراتژی حفظ برجام با استفاده از اروپا یا مذاکره با آمریکا یا حتی احیای نگاه به شرق قرار می‌دهند. به اعتقاد من چنین رویکردی غلط است» سپس نتیجه گرفته است: « پیشنهاد مذاکره از سوی دونالد ترامپ در پست‌های توییتری او، توانسته تا حد زیادی سررشته روایت تحولات دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن را در اختیار او قرار دهد. اکنون نگاههای جهانیان به دستگاه دیپلوماسی ایران است؛ یکسره رد کردن پیشنهاد ترامپ، چیزی جز پیآمد منفی برای ایران در پی نخواهد داشت».
آرمان در مطلب دیگری در مورد سخنان روحانی به‌نقل از عباس عبدی نوشته:« در شرایط فعلی مردم به این نیاز ندارند که فردی در برابر آنها بنشیند و با آنها صحبت کند و به آنها دلداری و امید بدهد. نه تنها که فکر می‌کنم این‌گونه سخن گفتن نتیجه‌یی به همراه نداشته باشد، بلکه معتقدم این‌گونه سخن گفتن با مردم اثراتی ‌منفی در پی خواهد داشت». این کارشناس حکومتی بر عکس علی خرم که صریحاً از فاکتور وحشت از قیام مردم برای رفتن به پای میز مذاکره سخن به میان آورد به‌صورت غیرمستقیم از استمرار قیام مردم و پیوند آن با مقاومت سازمانیافته ابراز وحشت کرده و گفته است:« این اعتراضات کمابیش در ادامه اعتراضات دیماه گذشته و تا حدودی با همان وضعیت است، اما این احتمال وجود دارد که در مقایسه با اعتراضات دی‌ماه، سازمان یافته‌تر و با مقدمات بیشتری رخ داده باشد».
احمد خرم مهره باند اصلاح‌طلب در اعتماد در پاسخ به فرافکنیهای اقتصادی روحانی در گفتگوی تلویزیونی نوشته است« آقای رئیس‌جمهور فرمودند که بحران موجود مربوط به این دولت و دولت قبل از آن است. که از نظر من فقط اقتصادی نیست و بحران اجتماعی و لطمات فرهنگی و سیاسی نیز دست کمی از بحران آن ندارد. آقای رئیس‌جمهور گفتند که این وضعیت ناشی از نابسامانی‌هایی است که مزمن شده و از قبل انقلاب به ارث رسیده است. با حواله دادن بحرانهای موجود به قبل از انقلاب یا دولتهای قبل و مبرا کردن خود نمی‌توانیم راه‌کار اساسی ارایه کنیم. باید باور کنیم که بسیاری از مشکلات ریشه در بعد از انقلاب دارند».

در روزنامه‌های باند حسن روحانی تهدید باند رقیب در صورت عملی شدن سؤال از روحانی ادامه دارد.
روزنامه اعتماد ضمن اذعان به شکاف بزرگ در رأس حاکمیت و ضرورت «جراحی بزرگ» از جمله نوشته است:« اگر بنا‌ به حل مشکلات است باید توافق حداقلی در برخی موضوعات میان مجموعه تصمیم‌گیران نظام به وجود بیاید و در این راستا جراحی بزرگ لازم است».و سپس خطرات سؤال از را روحانی گوشزد کرده است:« وقتی مشکلی در کشور وجود دارد، نمی‌توان تنها قوه مجریه را مقصر دانست چرا که در برخی از زمینه‌ها اختیار تصمیم‌گیری از دولت وجود ندارد. به هر حال روحانی دچار معذوریت‌های اینچنینی قرار گفته و صحبت از برخی موانع می‌تواند به تنش بیشتر منجر شود. همچنین پنهان‌کاری زیاد هم می‌تواند به گسترش اعتراضات مردمی منجر شود».
روزنامه‌های باند خامنه‌ای دلواپس اتمی از دسته رفته به باند روحانی حمله کرده‌اند.
رسالت نوشته است:« دولت چون عزم خود را جزم کرده بود «توافق به هر قیمت» را کلید بزند، از برخی شروط مجلس، شورای عالی امنیت ملی و رهبری عبور کرد و میلیاردها دلار هزینه زیرساخت‌های هسته‌یی کشور را درهم ریخت و چرخ شمار زیادی از سانتریفیوژها را از کار انداخت، پروژه آب سنگین اراک را بتن‌ریزی کرد، میلیاردها دلار اورانیوم غنی‌شده ۲۰درصد را در معرض تاراج دشمن قرار داد».
روزنامه‌های باند خامنه‌ای موضع‌گیری اتحادیه اروپا در قبال تحریمهای آمریکا را به سخره گرفته‌اند:
کیهان نوشته: واکنش اروپا به اقدامات ضدایرانی آمریکا تا کنون از لفاظی و کلی‌گویی فراتر نرفته است.
و جوان ارگان بسیج هم تیتر زده: «مقابله کاغذی اروپا با تحریم‌های عملی آمریکا» و بعد اضافه کرده است« اتحادیه اروپا در بیانیه‌یی از بازگشت تحریم‌های آمریکا ابراز تأسف شدید کرده و گفته که «تلاش می‌کند» کانال‌های سرمایه‌گذاری در ایران را باز نگه دارد. اروپاییان گفته‌اند قوانین مسدودساز برای مقابله با تحریم‌های آمریکا را اجرا می‌کنند؛ قوانینی که به‌دلیل ترس شرکتهای اروپایی از تحریم‌های آمریکا، به‌نظر نمی‌رسد اثرشان فراتر از کاغذ باشد».

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

قیام سراسری مرداد 97 ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  سرنگونی #  اتحاد.