۱۳۹۷ مرداد ۲۱, یکشنبه

مروری بر روزنامه های رژیم ایران یکشنبه 21 مرداد 97




مروری بر روزنامه های رژیم ایران یکشنبه 21 مرداد 97


عمده‌ترین مطالب روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه ۲۱مرداد شامل بحث مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا، تأیید یکی از لوایح چهارگانه اف.ای.تی.اف توسط شورای نگهبان خامنه‌ای، حملات باندی حول مسائل اقتصادی و سیاسی است که در لابلای این مطالب البته وحشت از قیام مردم و بی‌آیندگی رژیم موج می‌زند.
مثلاً کیهان خامنه‌ای در مطلبی با عنوان « تجمع طلاب و روحانیان تهرانی با شعار «روحانیت صدای مردم» نوشته طلاب و روحانیان تهران در راستای حقوق ملت و حمایت از مطالبات اقتصادی و معیشتی مردم در حوزه علمیه مروی تجمع کردند. در ادامه برای جلب اعتماد مردم برای اثبات حکومتی نبودن این جمع نوشته که« شاید فقط ۵درصد از روحانیت در مناصب حکومتی حضور داشته باشند و برخوردار قلمداد شوند، اما بر حسب اطلاعی که دارم بالای ۹۰ درصد طلاب و اساتید حوزه علمیه در فقر اقتصادی به‌سر می‌برند».
وحشت رژیم از قیام و مقاومت مردم و بی‌اعتمادی مردم به نظام در اظهارات منتظری دادستان کل رژیم که در روزنامه‌های هر دو باند حاکم قابل رویت است. سطوری را از روزنامه حمایت وابسته به قضاییه آخوندی می‌خوانیم: «منتظری با یادآوری نقش رسانه‌ها در هدایتگری و حرکت جامعه به سمت سعادت، تلاش مضاعف دشمنان، جیره خواران داخلی، اپوزیسیون
خارج نشین و... علیه نظام جمهوری اسلامی را مورد اشاره قرار داد » یا « دشمنان با تشکیل اتاق فکر و هدایت افکار به‌دنبال این هستند که به اهداف شوم خود برسند و دیگر پرده‌پوشی هم ندارند و به صراحت و به‌صورت ملموس و محسوس، هم هدفشان را دنبال می‌کنند و هم از طرح ابزار‌هایی که در این زمینه به کار گرفته‌اند، ابایی ندارند». حمایت در ادامه نوشته است« دشمنان به‌دنبال این هستند که سرچشمه این حرکت را به‌زعم خودشان بخشکانند و برای تحقق این نقشه شوم درصدد هستند که اعتماد به نظام و مدیران را به انحای مختلف در بین مردم تضعیف می‌کنند». آخوند منتظری دادستان رژیم در حالی خود ولی‌فقیه ارتجاع فساد درون نظام را به اژدهای هفت سر تشبیه کرده بود در ادامه مدعی شده است که« در مراجعات مردمی و افواه عامه مردم، به‌گونه‌یی این مسایل را رواج می‌دهند که خیلی‌ها باور دارند فساد تاروپود نظام را گرفته است». وی همچنین تصویر موقعیت متزلزل نظام را در سخنانش به این صورت کامل کرده و گفته است« دشمن روی مسأله نفوذ خیلی حساب باز کرده است و نفوذ همیشه به‌معنای جاسوسی نیست بلکه گاهی عوامل نفوذ مأموریت دارند که بسترسازی کنند و بتوانند در اتاق‌های تصمیم‌گیری روی تصمیم‌گیران اثرگذار باشند».
روزنامه‌های باند روحانی از تأیید قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم در تیترهایشان استقبال کرده‌اند:
آرمان نوشته: افق روشن پیش‌روی FATF –
آرمان در تیتر دیگری نوشته: چراغ سبز به حل بحران
جهان صنعت نوشته: تلاش برای همگرایی با اروپا
مذاکره با آمریکا هم‌چنان در کانون دغدغه‌های هر دو باند حاکم است.
کیهان خامنه‌ای در یادداشت روزش ۳۲مورد ضررهای مذاکره با آمریکا برای رژیم را فهرست کرده و بی‌ظرفیتی نظام برای زیست در جامعه جهانی را به نمایش گذاشته است. کیهان از جمله این پیامدها نوشته: یأس و سرخوردگی در جبهه درونی نیروهای انقلاب.
ایجاد دو قطبی و شکاف در جامعه و در بین دولت و ملت.
تضعیف محور مقاومت و افول جایگاه ایران در منطقه.
زیر سؤال رفتن تصمیمات سیاسی مسئولان نظام در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی.
روزنامه‌های باند روحانی در مورد مذاکرات تناقض‌گویی کرده‌اند.
مثلاً آرمان به‌نقل از نصرت الله تاجیک دیپلمات سابق رژیم از یک سو نوشته است« روش ترامپ، یک روش چماق و هویج است که هم فشار سیاسی و اقتصادی می‌آورد تا امتیاز بیش‌تری بگیرد و هم به نوعی طرف را متقاعد می‌کند تا شرایط را بپذیرد». و از سوی دیگر افزوده است« بعید می‌دانم بتوانیم یک مذاکره خوب، موفق و برد - برد برای دو طرف از دل مذاکره ترامپ و روحانی بیرون بیاوریم، لذا پیشنهادم این است برای این‌که ساختار و ظرفیت لازم برای مذاکره فراهم شود، در سطوح وزرای خارجه دو کشور سلسله مباحثی شروع و چارچوبی تهیه شود و بعد از آن وارد مذاکرات در سطح بالا شویم».
آرمان در مطلب دیگری به‌نقل علی بیگدلی یک کارشناس دیگر باند روحانی نوشته است« اگر قرار است اقدامی هم بشود به‌نظر من ابتدا ملاقات مطرح شود، نه مذاکره. بعد از ملاقاتی کوتاه، می‎توان وارد مذاکره جدی شد».
روزنامه‌های باند خامنه‌ای از جمله حمایت و وطن امروز نامه خامنه‌ای به قوه قضاییه را انعکاس داده‌اند که برای دور زدن صورت مسأله بحران اقتصادی اعدام و مجازات به‌اصطلاح مفسدین را علم کرده است.
در روزنامه‌های باند روحانی اذعان به وضعیت خراب اقتصادی و اوضاع بازگشت‌ناپذیر آن دیده می‌شود.
جهان صنعت به‌نقل از شریتعمداًًری وزیر صنعت، معدن و تجارت روحانی با عنوان « وزیر صنعت در پاسخ به «جهان صنعت»«نمی‌دانم اوضاع کی درست می‌شود! » نوشته است:« اوضاع غیر‌قابل پیش‌بینی ایران در حالی است که خود مسئولان هم نمی‌دانند که چه زمانی آرامش به بازار بر خواهد گشت. در همین رابطه محمد شریعتمداری وزیرصنعت‌، معدن و تجارت به «جهان صنعت» گفت: بنده به‌عنوان یک مسئول به هیچ عنوان نمی‌توانم بگویم که اوضاع دقیقاً چه زمانی درست می‌شود».
روزنامه‌های باند خامنه‌ای فرصت را به حمله به مرده ریگ سیاسی رفسنجانی غنیمت شمرده‌اند.
از جمله روزنامه حکومتی وطن امروز نوشته است« هاشمی رفسنجانی علناً اعتراف کرده بود تکیه بر مسائل نظامی به‌عنوان ضامن استقلال و امنیت ملی مزاحم توسعه‌ای خواهد شد که از بستر روابط خارجی با غرب می‌گذرد و او مصداق جریانی که این توسعه را نمایندگی می‌کند، جریان حاکم بر دولت حسن روحانی‌ای می‌دانست که آن زمان دوره اول ریاست‌جمهوری خود را تجربه می‌کرده است.
نسبت پدر و فرزندی حاکم میان مرحوم هاشمی رفسنجانی و دولت حسن روحانی هیچ‌گاه مسأله‌یی قابل خدشه و مورد تردید نبوده است» این روزنامه بعد از این مقدمه افزوده است:« ایران امروز به هیچ زمان بیشتر از ایران سال‌های ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی شباهت ندارد و وضعیت اقتصادی کشور، پوچ درآمدن قرعه سرمایه‌گذاری خارجی، جهش نجومی نرخ طلا و ارز و افزایش شکاف‌های طبقاتی- اجتماعی همگی اثبات‌کننده آن شده‌ که روحانی به جای عقب (دولت سابق) ایران را به عقب‌تر (دولت هاشمی رفسنجانی) بازگردانده است و میان امروز با فردایی که آن مرحوم در دولت دوم روحانی نویدش را می‌داد هیچ شباهتی وجود ندارد.
روحانی که باید بازیگر اصلی بازی «تفنگ را زمین بگذار و پیشرفت کن» می‌شد، حالا خود بیش از هر زمان دیگر سعی می‌کند از حداقل اعتبار سند برجام به پشتوانه دم شیر سرهنگ‌ها دفاع کند و دست‌های خود را در هر عرصه‌ای جز عرصه‌های مورد کنایه قرار گرفته‌ هاشمی پر از خالی می‌بیند».

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

قیام سراسری مرداد 97 ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  سرنگونی #  اتحاد.