۱۳۹۷ مرداد ۲۳, سه‌شنبه

گزیده ای از روزنامه های رژیم سه شنبه 23 مرداد 97




گزیده ای از روزنامه های رژیم سه شنبه 23 مرداد 97

روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه ۲۳مرداد موضوع مشترکشون را به اعترافات خامنه‌ای در ضعف برای مذاکره و گوشمالی حمایت آمیز از روحانی اختصاص داده‌اند. روزنامه‌های هر باند تیتر مطلوب خودشون را برجسته کردند.
روزنامه‌های باند روحانی مثل آرمان اغلب: «نه جنگ می‌شود نه مذاکره می‌کنیم» را برجسته کرده‌اند. برخی هم وجه حمایت خامنه‌ای از روحانی را تیتر کرده‌اند مثل جمهوری اسلامی که نوشته:« کسانی که می‌گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن عمل می‌کنند».
روزنامه‌های باند خامنه‌ای بیشتر جملاتی از خامنه‌ای را انتخاب کرده‌اند که حاوی نیش به روحانی و باندش باشد.
کیهان نوشته: « مشکلات اقتصادی اخیر حاصل بی‌تدبیری در سیاست اجرایی است » عصر ایرانیان نوشته:« هیچ آدم عاقلی با فرمول آمریکایی مذاکره نمی‌کند – برخی خطوط قرمز در برجام رعایت نشد».
و وطن امروز نوشته « در قضایای اخیر ارز و سکه تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی‌تدبیری عرضه کرده است». اقتصاد پویا نوشته: مشکل ارز و سکه به‌خاطر بی‌تدبیریها و بی‌توجهی‌ها بود.
روزنامه‌های حکومتی امروز، در مورد امضای قرار داد وطن‌فروشانه کنوانسیون حقوقی دریای خزر سکوت کرده‌اند. و فقط روزنامه‌های رسالت، مردم‌سالاری، و ایران ارگان دولت روحانی، مقالاتی در تأیید اقدام وطن‌فروشانه رژیم نوشته‌اند و تلاش کرده‌اند این خیانت را پیروزی جلوه دهند.
در روزنامه‌های باند خامنه‌ای، به‌رغم تاییدات روز گذشته خامنه‌ای از دولت، هم‌چنان نیش و کنایه‌ها و حملات باندی در لابلای مطالب موج می‌زند.
مثلاً کیهان نوشته:« با عنایت به تجربه بدعهدی و تقلب دشمن در ماجرای برجام، نمی‌توان پذیرفت که کسانی مجدداً به نقشه علنی آمریکا درباره مذاکره لبیک بگویند. باید برخورد خائن و عامل نفوذی را با این عناصر اعمال کرد، در هر پوششی که باشند. آیا عجیب نیست هر وقت فشار دشمن فزونی می‌گیرد، این محافل هم زبانشان برای تسلیم‌طلبی دراز می‌شود؟ اینها چه هویتی دارند که با وجود خسارت‌های برجام و تأکید رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بر این‌که آمریکا به هیچ تعهدی وفادار نیست و مذاکره‌ای نداریم، این بار سمت ترامپ غش می‌کنند؟ این منفذ نفوذ را باید با قاطعیت بست».
وطن امروز هم نوشته: «کارشناسان با تأکید بر لزوم استفاده تیم اقتصادی دولت از بیانات مقام معظم اعلام کردند بی‌تدبیریهای دولت بیش از تحریم‌ها در التهابات بازار ارز نقش داشته‌ است».
در همین راستا حمله به بسته اقتصادی دولت و راه‌کارهای اقتصادی باند روحانی در روزنامه‌های هر دو باند حاکی از موقعیت لرزان ولی‌فقیه است که یک روز نشده حرفش زیر پا گذاشته شده.
کیهان نوشته است:« نقد کارنامه گذشته مهم است اما نه به اهمیت سؤال از جهت‌گیری آینده. یک دغدغه این است که دولت به جای خانه تکانی رویکردی، رویه گذشته به‌ویژه یک سال اخیر را ادامه دهد». کیهان در ادامه افزوده است« مهم‌ترین مسأله اقتصاد، تحریف صورت مسأله و پیچیدن نسخه انحرافی (آدرس گمراه‌کننده) است. یک طیف مشخص، پس از اعلام بسته ارزی جدید و مصاحبه‌های پیرامونی، چنین القا کردند که شق‌القمر شده و مشکلات رفع گردیده؛ چون مثلاً قیمت دلار از ۱۱هزار تومان به ۱۰۳۰۰تومان و سکه از ۴میلیون به ۳.۷میلیون تومان کاهش یافته است!» کیهان در ادامه رو در روی ادعایهای باند روحانی نوشته است« در اینجا سه واقعیت مهم وجود دارد. اول این‌که روند گرانی افسار گسیخته، به خروج ترامپ از برجام برنمی‌گردد، اگر چه این رویداد نیز می‌توانست تاثیر روانی محدودی داشته باشد. روند اخیر، نه حتی از دیماه بلکه از خرداد ۹۶آغاز شد. دولت از زمستان ۹۵تا ۲۹اردیبهشت ۹۶(انتخابات ریاست‌جمهوری) بر تزریق انواع مُسکّن و پرداخت امتیازات مالی به فرهنگیان و کارگران و بازنشستگان اهتمام داشت اما پس از آن، عوارض ناشی از تضعیف پنج ساله بنیه اقتصادی در اثر «برجام‌زدگی» و «در برجام‌ماندگی»، در قالب تعطیلی کارخانه‌ها و افزایش تورم و اعتراضات کارگران عود کرد؛ در حالی که برخی مدیران، انگیزه قبل انتخابات را نداشتند».
انزوای رژیم هم در برخی تیترها و مطالب روزنامه‌های امروز دیده می‌شه.
ابرار نوشته: خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: لغو سر العبادی به تهران
ابتکار هم نوشته:« ایران و راهبردهای کوتاه مدت مسکو در سوریه؛ لاورف از نشست قریب‌الوقوع سران چهار کشور روسیه، آلمان، فرانسه و ترکیه در مورد سوریه خبر داد». و افزوده: «در این میان آنچه که نظر تحلیل‌گران را درباره نشست مذکور به خود جلب می‌کند، غیبت ایران، است. در همین رابطه چندی قبل از سوی روس‌ها خبر رسید که نیروهای نزدیک به ایران پس از آزادسازی مناطق جنوبی سوریه تمامی ادوات سنگین خود را تا ۸۰کیلومتری بلندی‌های جولان عقب رانده‌اند. همچنین یکی از محورهای مهم مذاکرات میان اسراییل و روسیه عدم حضور نیروهای وابسته به ایران در سراسر خاک سوریه است، امری که چند هفته قبل و در آستانه دیدار میان ترامپ و پوتین در فنلاند کارشناسان خارجی روی آن مانوری وسیع داده و معتقد بودند که در این نشست قرار بود با دادن امتیازاتی به روسیه بر سر اوکراین، مسکو را متقاعد کنند که در سوریه ایران را از صحنه بازی حذف کند». ابتکار نتیجه گرفته است:« آنچه مشخص است تا به این جای کار پیروز نهایی در بحران سوریه روس‌ها هستند».
جهان صنعت هم در خصوص کنار زده شدن رژیم از معادله سوریه توسط روسیه،‌به‌نقل از یورونیوز نوشته است« مسکو مقدمات نشست چهارجانبه سران کشور‌های آلمان،‌ ترکیه، فرانسه و روسیه را برای تصمیم‌گیری درباره سوریه فراهم می‌کند». و سپس افزوده است« در این میان نامی از ایران که حضور نظامی‌اش در سوریه چالشهای بسیاری را برانگیخته، نیامده است».
هشدار نسبت به شرایط انفجاری جامعه این روزها موضوع ثابت روزنامه‌های حکومتی شده.
آرمان به‌نقل از علی محمد نمازی عضو اسبق مجلس ارتجاع نوشته« امروز معترضان اصلی اقشار محروم و غیربرخورداری هستند که دغدغه‌هایی مانند معیشت و بیکاری دارند». و سپس نتیجه گرفته« کنترل شرایط در وضعیت سفره‌های خالی، بیکاری، رکود در کسب‌ و کار و وجود فساد آشکار برای مدت طولانی مشکل و حتی غیرممکن است... باید به‌طور جدّی نگران اوضاع کشور بود».
روزنامه آرمان در مطلب دیگری به قلم کمال الدین پیرموذن عضو پیشین مجلس ارتجاع به بن‌بست سیاستهای جنگ‌طلبانه رژیم و نفرت مردمی از آن اذعان کرده و هشدار داده است« کشور و ملت ما در این لحظات حساس در پیچیده‌ترین شرایط تاریخی خود قرار گرفته است. حدّت و خطرپذیری این شرایط را جز گوش‌های شنوا و پرظرفیت و عقول مجرب و استوار درنمی‌یابند». و افزوده است« ملت ما، از در افتادن در چرخه مکرر پیروزی-شکست خسته شده و بهتر است که پرونده این دور معیوب برای همیشه بسته شود».
روزنامه آرمان در دعوای تقسیم تقصیر بین باند به ناطق نوری حمله کرده و از جمله نوشته است«عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که اعتماد مردم به‌دلیل عملکرد ما کم شده است، گفت: «ما از قبل هم مشکل خارجی داشتیم اما آنها را طی کردیم؛ ما مسائل داخلی داریم.»
ناطق نوری در حالی این سخنان را بیان می‌کند که در دوره‌های اول، سوم، چهارم و پنجم نماینده و دوره‌های چهارم و پنجم رئیس مجلس بوده است. باید پرسید عملکرد ایشان در مجالس چهارم و پنجم به‌عنوان رئیس قوه مقننه در برابر کاهش «اعتماد عمومی» چگونه بوده است؟ اعتماد عمومی که یک‌شبه و با صدور بخشنامه یا بیانیه، کاهش نیافته است. عملکردهای مسئولان طی چهار دهه گذشته باعث به‌وجود آمدن این رویداد نامبارک شده است». این روزنامه حکومتی در گام بعدی این دعوای باندی با ناطق نوری، دفتر بیت «مقام معظم» را هم هدف قرار داده و نوشته است« ناطق نوری حدود دو دهه ریاست بازرسی دفتر رهبر معظم را برعهده داشتند؛ جایگاهی خطیر و پر نفوذ که ملجأ بسیاری از مطالبات درخواست‌های آحاد جامعه بوده‌اند، بنا بر همین مسئولیت جناب آقای ناطق نوری بفرمایند در برابر کاهش اعتماد عمومی چه کرده‌اند؟ با کدام مفسده و عامل فسادی برخورد صورت داده‌اند؟ آیا اگر مردم خواستار برخورد با مفسدان ریز و درشت بوده‌اند، ایشان عملکرد و برخوردی داشته‌اند یا خیر؟».