۱۳۹۷ مرداد ۱۸, پنجشنبه

پمپئو خطاب به متحدان آمریکا: به ما ملحق شوید تا مانع سرکوب مردم و حمایت از تروریسم توسط رهبران ایران شوید



پمپئو خطاب به متحدان آمریکا: به ما ملحق شوید تا مانع سرکوب مردم و حمایت از تروریسم توسط رهبران ایران شوید



مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر با انتقاد از جمهوری اسلامی ایران آن را مخالف «صلح جهانی» و مروج تروریسم توصیف کرد و از متحدان آمریکا نیز خواست از تلاش های واشنگتن برای مقابله با دسترسی رهبری ایران به منابع مالی حمایت کنند.
آقای پمپئو در توییتی که روز چهارشنبه، یک روز بعد از اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران، منتشر کرد، نوشت: «امروز رژیم (حکومت جمهوری اسلامی) در ایران، با صلح و ثبات جهانی در تضاد است. ما از متحدان و شرکای خود می خواهیم به آمریکا ملحق شوند و دسترسی رهبری ایران به منابع مالی برای سرکوب مردم ایران و تشویق به تروریسم در سراسر جهان را متوقف کنند.»
او پیشتر در واکنش به بازگرداندن بخش نخست تحریم‌های هسته‌ای ایران در توئیت دیگری نوشت که وقت آن است رژیم ایران منابع مالی اش را به جای حمایت از ترور، صرف مردم خود کند.
مایک پمپئو روز دوشنبه ۱۵ مرداد در توئیتر، گزارش کاخ سفید از امضای فرمان اجرایی پرزیدنت ترامپ را منتشر کرد و نوشت: رژیم ایران باید منابع‌اش را برای کمک به مردم خودش استفاده کند، نه حمایت از ترور و تقویت رهبران خود.
بازگشت دور نخست تحریم هسته ای
روز دوشنبه ۱۵ مرداد، پرزیدنت ترامپ فرمان اجرایی بازگشت تحریم های جمهوری اسلامی ایران را که از سه سال پیش توسط باراک اوباما معلق شده بود، امضا کرد.
این تحریم ها از روز ۷ اوت برابر با ۱۶ مرداد اجرایی شد و شامل بازگشت تحریم خرید دلار آمریکا توسط دولت ایران، تجارت فلزات گرانبها، مانند طلا، فروش و تحویل فلزات خام یا نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد به ایران، و برخی از داد و ستد های مالی جمهوری اسلامی ایران است. همچنین ارائه هر گونه کالا و خدمات در ارتباط با بخش خودرو سازی ایران منع می شود.
مجوزهای صادر شده برای صادرات و بازصادرات هواپیماهای تجاری مسافربری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران نیز لغو شد. این در حالی است که مهمترین قراردادهایی که در فهرست لغو قرار می گیرد، فروش هواپیما به ایران است. پس از توافق هسته‌ای، شرکت بوئینگ قراردادی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای فروش بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری با ایران امضا کرده بود.
ایران با شرایط اقتصادی سختی، حتی پیش از آغاز این تحریم‌ها روبرو بوده است. ارزش ریال چند برابر کاهش یافته و اثرات تورمی موجب اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف شده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که توافق اتمی ایران معیوب است و به همین دلیل واشنگتن از آن خارج می‌شود.
پرزیدنت ترامپ از پیش از روی کار آمدن، برجام را توافق بد و یکجانبه خوانده بود.
خردادماه گذشته نیز وزیر خارجه آمریکا راهبرد و استراتژی جدید آمریکا در برابر ایران را شرح داد و ضمن اعلام فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی، اعلام کرد اگر ایران به ۱۲ شرط آمریکا عمل کند، می تواند با ایالات متحده توافق جدیدی داشته باشد.
دونالد ترامپ گفته است حاضر است با ایران بدون پیش شرط گفتگو کند، اما رهبران ایران این موضوع را تاکنون رد کرده اند. هرچند برخی از چهره های سیاسی در ایران گفته اند این پیشنهاد باید بررسی شود.
مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

قیام سراسری مرداد 97 ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  سرنگونی #  اتحاد.