۱۳۹۷ مرداد ۱۸, پنجشنبه

عفو بین‌الملل خواستار آزادی همه بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران شد



عفو بین‌الملل خواستار آزادی همه بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران شد



عفو بین الملل روز چهارشنبه ۱۷ مرداد خواستار آزادی تمامی کسانی شد که در جریان اعتراضات اخیر در ایران بازداشت شده‌اند.
عفو بین الملل همچنین خواستار تحقیقات مستقل در خصوص نحوه کشته شدن رضا اوتادی در جریان اعتراضات کرج شده است.
این سازمان مدافع حقوق بشر از مقام‌های حکومت ایران خواسته است، از بازداشت شدگان در مقابل شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز محافظت و وضعیت و محل نگهداری دهها تن از بازداشتی‌ها را فورا برای خانواده‌هایشان که در بی‌خبری نگاه داشته شده‌اند، مشخص کنند.
عفو بین الملل همچنین نسبت به وضعیت نادر افشاری، فعال مدنی که در ۱۱ مرداد توسط وزارت اطلاعات در کرج بازداشت شده، ابراز نگرانی کرده و گفته است که وی «در خطر شکنجه و بدرفتاری قرار دارد.»
نادر افشاری پیش از این در زمستان سال گذشته بازداشت و به قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. مریم سبزپرور، مادر نادر افشاری،‌ در گفت وگو با رادیو فردا تاکید کرد که از از وضعیت و سرنوشت پسرش بی اطلاع است.
طبق این گزارش، یک قاضی به مادرش گفته که نادر افشاری به یک بازداشتگاه مخفی منتقل شده است.
طی هفته‌های اخیر به دنبال سقوط ارزش ریال، وضعیت نابسامان اقتصادی، گرانی و افزایش روزانه قیمت ارزهای خارجی و سکه، تهران و شماری از شهرهای ایران شاهد تظاهرات اعتراضی بود. این اعتراضات ابتدا با شعارهای اقتصادی آغاز شد اما با تداوم تظاهرات معترضان علیه رهبر جمهوری اسلامی، حکومت و روحانیون شعار سردادند.
عفو بین الملل می گوید، طی دو هفته گذشته هزاران نفر در ایران در اعتراض به گرانی و نابسامانی های اقتصادی به خیابان ها آمدند که در اکثر موارد این تظاهرات ها مسالمت آمیز بودند «ولی در مواردی، تعدادی از تظاهرکنندگان به رفتارهای خشونت‌آمیز از جمله پرتاب سنگ، آتش زدن وسایل و تخریب وسایل نقلیه و ساختمان‌ها دست زده‌اند.»
این سازمان مدافع حقوق بشر می گوید، «مقامات ایرانی اعتراضات را با موج جدیدی از بازداشت‌ها پاسخ داده‌ا‌ند.»
طبق این گزارش ده‌ها نفر از بازداشت شدگان به زندان اوین منتقل شده اند و برخی گزارش ها نیز حاکی است ۵۰ تن از بازداشت شدگان زن به زندان شهری ری (معروف به قرچک) منتقل شده‌اند.
عفو بین الملل همچنین به کشته شدن رضا اوتادی، ۲۶ ساله در اعتراضات کرج اشاره کرده و گفته است: «مقامات ایرانی باید تضمین کنند که تحقیقات درباره کشته شدن رضا اوتادی به صورت کاملا مستقل و غیرجانبدارانه انجام شود و کسانی که مظنون به داشتن مسئولیت کیفری در این زمینه هستند مطابق با معیارهای دادرسی منصفانه مورد تحقیقات و محاکمه قرار» خواهند گرفت.
دادستان کرج پیشتر گفته بود که رضا اوتادی با اسلحه‌ای از میان «تجمع‌کنندگان» و «از پشت» به ضرب گلوله کشته شده است.
مقام‌های جمهوری اسلامی مسئولیت قتل اکثر معترضانی را که در جریان اعتراض‌های سال ۸۸ ، دی ماه ۹۶ و دیگر موارد مشابه کشته شدند، نپذیرفته‌اند و همواره «افراد ناشناس»، «ماموران سرویس های امنیتی غرب» و افرادی از میان معترضان را عامل تیراندازی به سوی معترضان معرفی می‌کنند.
وزیر خارجه آمریکا نیز پیشتر در مورد «گزارش‌ها از اعمال خشونت حکومت ایران علیه شهروندان غیر مسلح»، در جریان اعتراضات اخیر، ابراز نگرانی کرد.
مایک پومپئو از حکومت ایران خواست «به حقوق انسانی مردمش احترام بگذارد».
مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

قیام سراسری مرداد 97 ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  سرنگونی #  اتحاد.