۱۳۹۷ مرداد ۱۵, دوشنبه

ابراز نگرانی عمیق وزیر خارجه آمریکا درباره خشونت رژیم ایران علیه مردم معترض در شهرهای ایران



ابراز نگرانی عمیق وزیر خارجه آمریکا درباره خشونت رژیم ایران علیه مردم معترض در شهرهای ایران

 وزیر خارجه ایالات متحده در نخستین واکنش مستقیم به اعتراضات در ایران، از ابراز نگرانی عمیق آمریکا نسبت به خشونت رژیم ایران با تظاهرکنندگان خبر داد.
مایک پمپئو یکشنبه شب ۱۴ مرداد به وقت واشنگتن (صبح دوشنبه به وقت ایران) در توئیتر خود نوشت: ما عمیقا نگران گزارش‌ها درباره خشونت رژیم ایران علیه شهروندان غیرمسلح هستیم.
وی افزود: ایالاتمتحده از حق اعتراض مردم ایران علیه فساد و سرکوب رژیم، بدون ترس از مجازات، حمایت می‌کند. ما از رژیم در ایران می‌خواهیم تا به حقوقبشر مردمش احترام بگذارد.
واکنش آقای پمپئو در حالی است که در چند روز اخیر تظاهرات گسترده در شهرهای بزرگ ایران با خشونت پلیس و ماموران امنیتی و بسیج روبرو شده است و حتی در شهر کرج به طور ضمنی «حکومت نظامی» اعلام شد. گفته شده یک نفر نیز در تظاهرات کرج کشته شده است.
در شهر مذهبی قم که پایگاه سنتی روحانیون به حساب می آید معترضان علیه حکومت شعار داده اند:
پیش از این، توئیتر فارسی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در توئیت جداگانه به موج جدید اعتراضات در ایران پرداخت و نوشت آمریکا ضمن حمایت از صدای نادیده گرفته شده مردم ایران، امیدوار به آزادی برای ایرانیان است.
توییتر فارسی وزارت خارجه آمریکا به درج دیدگاه های دولت آمریکا می پردازد، روز جمعه ۱۲ مرداد نوشت: ما اعتراضات اخیر در اصفهان، کرج، شیراز، تهران و شهرهای دیگر ایران را از نزدیک دنبال می کنیم. همانطور که وزیر خارجه پمپئو گفت: طنز تلخ وضعیت اقتصادی ایران این است که رژیم مشغول پر کردن جیبهای خودش است در حالیکه مردمش برای اشتغال، تغییر و فرصت ها فریاد می زنند.
در توئیت دیگری، توییتر فارسی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: در حالیکه این نهایتا بر عهده مردم ایران است که مسیر حرکت کشورشان را تعیین کنند، آمریکا از صدای مردم ایران که برای مدتی طولانی نادیده گرفته شده است، حمایت می کند. امید آمریکا است که ۴۰ سال آینده ایران، توام با سرکوب و ترس نباشد، بلکه توام با آزادی و به سرانجام رسیدن برای مردم ایران باشد.
موج جدید تظاهرات این بار در شهرهای بزرگ ایران از دوشنبه آغاز شد و تا جمعه ادامه داشته است.
اعتراضات اخیر به بهانه گرانی و کاهش ارزش ریال شروع شد اما حکومت و سران آن را هدف گرفت.
در روزهای گذشته معترضان شعارهای تندی از جمله «خامنه ای حیا کن، مملکت رو رها کن»، «ایرانی حرف بزن،‌ حقت رو فریاد بزن»، «اسلام رو پله کردن، مردم رو ذله کردن»، «مرگ برگرانی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «توپ تانک فشفشه،‌ آخوند باید گم بشه» سر دادند.

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

قیام سراسری مرداد 97 ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  سرنگونی #  اتحاد