۱۳۹۷ مهر ۱۱, چهارشنبه

آغاز جنگ نفت، راههای مقابله رژیم ایران و نقش مردم





آغاز جنگ نفت، راههای مقابله رژیم ایران و نقش مردم



روزنامه الشرق‌الأوسط، چاپ لندن در مطلبی به قلم عبدالرحمن الراشد سردبیر سابق این روزنامه در مورد تحریم نفتی رژیم ایران، با عنوان آغاز جنگ نفت، مورخ ۱۰مهر ۹۷از جمله نوشت:

حرکت ناوگان نفتکش با سیستم ناوبری خاموش، برای فرار از تحریم
ناوگان نفتکش‌های غول‌پیکر ایران هم‌اکنون همه آبهای جهان را درمی‌نوردد و به‌نظر می‌رسد این سفر شش هفته آخر پیش از آغاز تحریم نفتی رژیم ایران باشد.
چند روز پیش منابع مختلف شاهد بودند که ۱۰سوپر نفتکش ایرانی، که محموله هر کدام از آنها به ۱میلیون بشکه می‌رسید، از صفحه ردیابها ناپدید شدند. دیگر کسی اثری از آنها ندید به‌گونه‌یی که برخی احتمال می‌دهند سیستم‌های ناوبری‌شان را خاموش کرده‌اند تا «دشمن» نتواند آنها را ردیابی و تعقیب کند.
تعقیب و گریز آغاز شده است و رژیم ایران به پنهان‌کاری پناه برد. نمی‌خواهد کسی فروش نفتش را در زیر سایه شمشیر تحریم‌های آمریکا ردیابی کند. تصمیم ایالات متحده منع خرید نفت ایران است.

وابستگی شدید رژیم ایران به درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم نفتی
نفت مهم‌ترین سلاح است و برای همین هم از مدیران شرکتهای نفتی خواسته شده کنار بکشند تا سیاست‌مداران میدان داری کنند. رژیم ایران برای رتق و فتق نظام‌اش بسیار به نفت وابسته است. در حدود ۵۰درصد بودجه‌ این رژیم از صادرات نفت به خارج تأمین می‌شود. همچنین بیش از ۳۰‌درصد بودجه کشور نیز از راه عوارض و مالیات تأمین می‌شود که نفت در آنها نقش اساسی بازی می‌کند.
باید اضافه کرد که کالاهای اساسی مانند نان و سوخت ارزان، از جیب نفت می‌خورند. طبیعی است این وضعیت با بسیاری کشورهای دیگر منطقه نفت‌خیز مشترک است، اما ایران تنها کشوری است که با قید ممنوعیت روبه‌رو شده و برای فروش سهمیه دو و نیم میلیون بشکه در روزش به‌دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکل مواجه خواهد شد.
حتی با خاموش کردن سیستم‌های ردیابی، تعقیب نفتکش‌های در سایه متوقف نمی‌شود. حرکت کشتی‌ها با ابزارهای زمینی و هوایی ردیابی می‌شود، خریداران مشخص می‌شوند، معلوم می‌شود با چه قیمتی می‌خرند و چگونه پرداخت می‌کنند و میزان تخلف و دور زدن تحریم‌ها روشن می‌شود. ایران امیدوار است مقداری از نفت خامش را به روسیه بفروشد که آنها نیز پس از پالایش آن را به بازار عرضه می‌کنند. انتظار می‌رود چین نیز از آن بخرد.

سلاح نفت چگونه کارایی خواهد داشت
پیش از شروع تحریم‌ها، کشورهای تولید کننده بزرگ آماده جبران حذف نفت ایرانی شدند تا مبادا هراس و شایعات موجب جهش قیمتها و ضربه خوردن اقتصاد جهانی بشوند.
نفت سلاح ایران است، همان‌گونه که سلاح آمریکایی‌ها هم هست. به‌گونه‌یی که رژیم ایران امیدوارست تحریم‌ها موجب افزایش قیمت شوند، که تا اکنون به بالای ۸۰دلار برای هر بشکه افزایش یافت، و بعید نیست به صد دلار هم برسد. فراموش نکنیم ده سال پیش از این قیمت نفت رکورد زد و هر بشکه به رقم ۱۴۰دلار رسید. در صورت افزایش قیمت نفت، تحریم نفتی بی‌اثرمی‌شود. در این میان عربستان سعودی تنها کشوری است که می‌تواند با جبران نیاز خریداران، قیمت ها را کنترل کرده و سناریوی رژیم ایران و وحشت بالا رفتن قیمتها را ناکام بگذارد.

البته نباید در تحقق نتایج شتاب کرد، چرا که حتی وقتی درآمدهای رژیم ایران دچار بحران شوند، این رژیم در مقابل شرط‌های دوازده‌گانه آمریکا از جمله دست کشیدن از برنامه هسته‌یی و دخالت نظامی در خارج از مرزهایش، استراتژی انتظار فرج را پیش خواهد گرفت و مردم را با رنج خود تنها خواهد گذاشت تا در بحران غوطه‌ور شوند.
با این حال جبهه رویارویی با این رژیم به‌خوبی می‌داند که کاهش درآمد نظام خامنه‌ای، توان نظامی‌ و سرکوب را کاهش می‌دهد و آن را از درون ضعیف می‌سازد. اینجاست که بازی چند طرفه می‌شود و ریسک پر خطر اعتراضات و خیزش مردمی، برای این رژیم و خامنه‌ای بسیار جدی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChangeصور