۱۳۹۷ دی ۲, یکشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – یکشنبه۲دیماه ۹۷



مروری بر رسانه‌های حکومتی – یکشنبه۲دیماه ۹۷



عنوان مشترک روزنامه‌های حکومتی امروز اختصاص دارد به مانور درمانی رژیم در خلیج‌فارس و دود و دم در مورد اعدام یک مهرهٔ دست چندم تحت عنوان سلطان قیر. سیاست روز از باند خامنه‌ای نوشته «گلوی گردن کلفت ترها را هم بفشارید». ابراز وحشت از بی‌اعتمادی مردم به نظام و انفجار اجتماعی در سال آتی و بستهٔ اروپا از دیگر موضوعات مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است.

خبرهای انزوای روزافزون رژیم، برجام و بودجهٔ ۹۸ هم در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.
رسالت از باند خامنه‌ای به‌نقل از دهمرده عضو فراکسیون ولایی مجلس ارتجاع با اشاره به هشدار خامنه‌ای در مورد سال۹۸ نسبت به بی‌اعتمادی مردم به رژیم هشدار داده و نوشته است« باید به توده مردم رسیدگی و با گرانی مبارزه کنیم و جلوی ناامیدی را بگیریم، دشمنان خارجی و حرام خواران داخلی به‌دنبال این هستند مردم را نسبت به نظام ناامید کنند، وقتی مردم ناامید شوند دیگر وحدتی وجود نخواهد داشت».
آرمان هم به‌نقل از یک تحلیلگر مسائل اقتصادی نوشته است« زندگی اجتماعی در سکونتگاههای غیررسمی اکنون به‌شدت تنزل پیدا کرده و کارخانه‌های بخش خصوصی که بیرون شهر تهران بودند هم تعطیل شدند. اکنون فقط صنایع خصولتی کار می‌کنند. به این ترتیب بسیاری از مشاغل از بین رفت و از لحاظ اجتماعی یک انبار باروت به وجود آمده است که هر لحظه خطر انفجار آن وجود دارد».

خبرهای مربوط به انزوای رژیم در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود:
جمهوری اسلامی نوشته است «بهرام قاسمی در پاسخ به این پرسش ایرنا که چرا وزارت امور خارجه دست به اقدام متقابل مبنی بر اخراج دیپلماتهای آلبانی در ایران نزده است، گفت: ما روز پنجشنبه اعتراض خود را از طرق مقتضی به طرف آلبانی اعلام کردیم اما دولت آلبانی در ایران سفارتخانه و دفتر و مرکز دیپلماتیک ندارد و لذا امکان احضار سفیر یا نماینده آلبانی در تهران برای اخراج و یا اعتراض در تهران را نداشتیم».
سیاست روز هم از باند خامنه‌ای خطاب به وزیر خارجهٔ دولت روحانی نوشته است « ظریف در راستای توجه به حقوق‌بشر سخنرانی کردند و ما برایشان نوشتیم که ای‌کاش حقوق دیپلماتمان در منا، دیپلمات گرفتارمان در بلژیک و دیپلمات اخراج شده از فرانسه را پیگیری می‌کردید، اما حالا که درست چند روز بعد از سخنرانی شما دو دیپلماتمان به جرم‌های واهی با اشاره صریح مقامات آلبانی...، از این کشور اخراج شده‌اند، آنهم در حمایت از (سازمان مجاهدین خلق)!»
کیهان خامنه‌ای هم نوشته است « قرار بود عزت را به پاسپورت ایرانی برگرداند و تحریم‌ها را بردارد اما اینک نمی‌تواند حتی از سفرا و دیپلمات‌های خود حمایت کند. در تازه‌ترین مورد از این دفتر قطور، روز پنجشنبه کشور کوچک آلبانی دو دیپلمات ایرانی از جمله سفیر کشور مان را اخراج کرد». کیهان در ادامه افزوده است « باید گفت دولت آقای روحانی هیچوقت وزارت امور خارجه نداشت و آنچه بود و هست وزارت امور برجام است!».

در مورد بستهٔ اروپا هم در روزنامه‌های باند خامنه‌ای ضدو نقیض گویی دیده می‌شود.
رسالت به‌نقل از فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع نوشته است « عملاً نگاه راهبردی نسبت به موضوع SPV در ایران وجود ندارد؛» و سپس افزوده است «متأسفأنه نوع وقت‌کشی که اروپایی‌ها در SPV داشتند باعث شد تا نگاه ایرانی‌ها به SPV یک نگاه تاکتیکی باشد... همین شرایط فعلی منافعمان را تأمین می‌کند به‌ویژه‌ این‌که، ما به در حال گذار بودن این شرایط ایمان داریم».
وطن امروز هم خطاب به ظریف نوشته است « عراقچی، معاون محترم شما در پنجم آذرماه جاری گفته است: «مزایای برجام برای ایران نزدیک به صفر شده است». ممکن است اگر زمان انتظار ملت ایران برای راه‌اندازی SPV را نمی‌دانید، حداقل معنای این نزدیک به صفر را به ملت توضیح دهید؟».
فشار اجتماعی ناشی از آتش‌سوزی مدرسهٔ زاهدان و مرگ دلخراش ۴دختر دانش‌آموز در روزنامه‌های حکومتی امروز دیده می‌شود.

از جمله جهان صنعت نوشته است« بلافاصله پس از وقوع حادثه آتش‌سوزی در مدرسه زاهدان، داغ آموزش‌ و پرورش در مورد نبود بودجه تازه شد. تمام مدیران و دست‌اندر کاران نظام آموزشی پس از این حادثه پشت دیوار بلند نبود بودجه پنهان شدند» و سپس افزوده است « در مورد بودجه، همواره و در موارد متعددی گفته می‌شود که دولت توانایی پرداخت بیشتر برای آموزش‌ و‌ پرورش را ندارد. این موضوع در گذشته و در مورد پرداخت معوقات معلمان نیز به دفعات گفته شد. اما در همان زمانی که این ادعا مطرح می‌شد کمکهای آشکار و پنهان ایران به کشورها و ملت‌های گوناگون اعطا می‌شد. به‌عنوان مثال، هنگامی که در ایران بیمارستانهای دولتی از حداقل امکانات برخوردار نبودند و با مشکلات متعددی دست و پنجه ‌نرم می‌کردند، در آفریقا محمدجواد ظریف بیمارستانی که با بودجه و امکانات ایران تأسیس شده بود را افتتاح و به مردم کشورهای آفریقایی اهدا می‌کرد. در این باره ممکن است گفته شود تأسیس مراکزی از این دست برای ایجاد نفوذ جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر اهمیت راهبردی دارد اما می‌توان به یاد آورد که در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد نیز با هدف ایجاد اتحاد علیه استکبار جهانی و به وجود آوردن جبهه متحدی علیه غرب، کمکهای بی‌حساب ایران به حساب کشورهای کمتر‌توسعه‌یافته آفریقا و آسیا واریز می‌شد اما هنگام وقوع بحران در روابط ایران با جامعه بین‌الملل‌ و تحریم کشور مان، همان جوامعی که امید می‌رفت در جبهه استکبار‌ستیزی با ایران همراهی کنند، ایران‌ستیزی را پیشه خود قرار دادند». این روزنامهٔ حکومتی در پایان پرسیده است « هم‌اکنون بسیاری از نهادهای مدعی تولید و ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی که پیش از این در جدول ۱۷بودجه از کمکهای سخاوتمندانه دولت بهره می‌بردند بار دیگر در ذیل این جدول جمع شده و دهان‌ خود را برای بلعیدن پول کشور باز کرده‌اند. در این‌باره حداقل یک‌بار جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور لب به شکایت گشود و از تبدیل شدن بودجه کشور به گوشت قربانی انتقاد کرده است اما این گوشت قربانی چرا برای کودکان ایرانی مصرف نمی‌شود؟»

بحرانهای اقتصادی هم موضوع دعواهای باندی در روزنامه هاست:
کیهان نوشته است: «چتر کدام جریان سیاسی روی سر مفسدان اقتصادی است؟!»
مردم‌سالاری هم نوشته: «بانکهای امسال بدهکارتر از پارسال»


طالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت     ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور