۱۳۹۷ دی ۲۰, پنجشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – پنجشنبه ۲۰دی۹۷



مروری بر رسانه‌های حکومتی – پنجشنبه ۲۰دی۹۷



عنوانهای مشترک روزنامه‌های امروز، پنجشنبه ۲۰دیماه به اظهارات هراس‌آلود دیروز خامنه‌ای و باید درمانیهای جدید روحانی اختصاص یافته است. در کنار اینها کر همآهنگ روزنامه‌های هر دو باند حاکم برای تکذیب شکنجة کارگر هفت‌تپه بیشترین عنوانها را به خود اختصاص داده است. بحرانهای اجتماعی – اقتصادی و ادامه واکنش‌های رژیم به تحریم وزارت بدنام اطلاعات توسط اتحادیه اروپا موضوع مشترک بعدی است که اغلب روزنامه‌ها به آن پرداخته‌اند.

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه در حمله به بی‌عملی وزارت‌خارجهٔ دولت روحانی به‌خاطر تحریمهای اروپا، وحشتشان از مقاومت را بارز کرده‌اند:
کیهان خامنه‌ای نوشته است: «در تابستان ۹۷نیز فرانسه- میزبان و حامی و پناهگاه (سازمان مجاهدین) در اقدامی غیرقانونی و به دلایل واهی یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرد». و افزوده است: « لازم به ذکر است که پیش از این و در تیرماه ۹۶تنها ۴۸ساعت پس از بازگشت ظریف از فرانسه، پاریس رسماًً میزبان نشست (سازمان مجاهدین خلق) شد».
کیهان در مطلب دیگری با عنوان«: تعارف و تهدید کافی است در عمل مقابله به مثل کنید» از جمله نوشته است: « قریب ۶ماه است اروپایی‌ها برخلاف آداب دیپلماتیک، اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت کشور مان در اتریش را با اتهامات و ادعاهای واهی بازداشت کرده‌اند» و بعد سوز و گداز کرده که: «این بازداشت اهانت‌آمیز مقارن با سفر روحانی به اتریش، صورت گرفت. دولت فرانسه نیز مقارن سفر وزیر خارجه به پاریس، اجازه برگزاری نشست به (سازمان مجاهدین) با شعار براندازی را داد که متأسفأنه با واکنش درخور وزارت‌خارجه روبه‌رو نگردید».
سیاست روز هم نوشته است: « باید از ظریف بپرسیم تازه به این شواهد و قراین که اروپا از منافقین حمایت کرده است رسیده یا بعد از ناامیدی از این‌که آنها کانال ارتباطی اقتصادی‌شان را راه‌اندازی کنند، به این مسیر بازگشته است که حقایق را با صدای بلند بگوید؟!» سیاست روز اضافه کرده: «حق بدهید که عصبانیت امروزتان را دیرهنگام بدانیم و آن را «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» بخوانیم».
روزنامهٔ ابتکار همسو با روحانی هم در واکنش به تحریم وزارت بدنام اطلاعات سوزوگداز کرده و نوشته: «تابستان امسال چند شهروند ایرانی از جمله یک دیپلمات به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در همایش سالانه سازمان (مجاهدین) در سه کشور فرانسه، بلژیک و آلمان بازداشت شدند...تمامی این وقایع در حالی رقم خورد که اتهام بمب‌گذاری در همایش(مجاهدین) همزمان شد با سفر روحانی به اتریش و سوئیس». این روزنامه نتیجه گرفته است:« پیش کشیدن چنین طرحهایی مبنی بر قصد نظام از ترور و بمب‌گذاری در اروپا، به تعبیری نوعی فرار به جلو برای خریدن زمان بیشتر یا تحت فشار قرار دادن نظام برای تعدیل بخشی از تعهدات خود ذیل برجام(است)».

روزنامه‌های حکومتی در یک متن فرمایشی کلیشه‌یی برای روحیهٔ ریزشیهای نظام خبری را منتشر کرده‌اند که نه منبع آن روشن است و نه هویت و کشور افراد شرکت‌ کننده در ملاقات. روزنامهٔ حکومتی ابتکار از جمله نوشته است: « یک مقام آگاه دیپلماتیک روز گذشته اعلام کرد: در پی اقدام اتحادیه اروپا در تحریم یک نهاد و دو فرد ایرانی روز سه‌شنبه شش نفر از سفرا و کارداران اروپایی با حضور در وزارت امور خارجه سعی داشتند مواضع اتحادیه را توجیه کنند اما با برخورد تند مقام ملاقات شونده مواجه شده و به‌علت غیرقابل پذیرش بودن اظهارات آنها و استفاده از ادبیات نامناسب، در کمتر از ده دقیقه به ملاقات خاتمه داده شده است».

دفاع تتمة باند رفسنجانی از او و حمله به باند رقیب برای چندمین روز در روزنامه‌های این باند ادامه دارد. در بالا بردن رفسنجانی تا نقطه کوچک‌نمایی نقش او در اعدامهای دهه ۶۰پیش رفته‌اند.
آرمان به قلم صادق زیبا کلام نوشته است: «هاشمی ذاتا شخصیتی معتدل و میانه‌رو بودند منتها ایشان نیز مثل خیلی از چهره‌ها و شخصیت‌های دیگر از جمله اصلاح‌طلبان دهه۶۰در دورانی دستخوش برخی نگاهها شد».
اذعان به فساد در روزنامه‌های پنجشنبه هم ادامه دارد. از جمله جمهوری اسلامی نوشته است:« این روزها فساد دانه درشت‌های اقتصادی آن‌چنان در کشور گسترده شده که کمتر حوزه‌ای از نفوذ و رسوخ آنان در امان مانده و دچار تزلزل نشده است».

وحشت از فضای مجازی و خیز بر محدود کردن آن موضوع یک روزنامهٔ باند خامنه‌ای است. رسالت نوشته است: « آیا وقت آن نرسیده که نسبت به کنترل هوشمند و نظارت دقیق‌تر بر کاربران و مدیران کانال‌ها و سایتها و مهم‌تر از همه، محتوای در حال انتشار بین آن‌ها، اهتمام جدی‌تری داشته باشیم».

برخی از سایر بحرانهای رژیم در عنوانهای صفحات اول دیده می‌شوند:
آفتاب یزد: ایجاد کانال مالی ناکام ماند؟
ابرار: حمایت آمریکا از تحریم جدید اروپا علیه ایران
ابرار: سخنگوی شورای نگهبان: اعداد و ارقام لایحه بودجه شفافیت لازم را ندارد
شرق:‌اولین تحریم اروپایی


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت     ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور