۱۳۹۷ اسفند ۳, جمعه

عفو بین‌الملل: رژیم ایران هر گونه فعالیت مدافعان حقوق‌بشر را جرم می داند



عفو بین‌الملل: رژیم ایران هر گونه فعالیت مدافعان حقوق‌بشر را جرم می داند

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی درباره وضعیت سازمانهای مردم‌نهاد در سراسر جهان، رژیم ایران را متهم کرد که با وضع قوانین و مقرراتی، عملاً این سازمانها را سرکوب و فعالیت آنها را جرم‌انگاری کرده است.
در این گزارش که روز پنجشنبه ۲ اسفند ۹۷ با عنوان «قوانینی که برای ساکت کردن وضع شده» منتشر شد وضعیت جوامع مدنی و فعالان حقوق‌بشر در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
اما در بخش مربوط به رژیم ایران آمده است که مقامهای این رژیم با وضع قوانینی عملاً هر گونه فعالیت مدافعان حقوق‌بشر و سازمانهای مدنی را جرم به حساب آورده‌اند.
به‌عنوان مثال برخی مواد «قانون مجازات اسلامی» موانعی جدی بر سر تأسیس و ثبت نهادهای مدنی و مردم‌نهاد پدید می‌آورد، «قانون احزاب» حق آزادی بیان و اجتماعات را محدود می‌کند و «قانون سازمانهای مردم‌نهاد» نیز عملاً ابزار سیطره حکومت بر این سازمانها است.
گزارش عفو بین‌الملل همچنین اشاره دارد، مقامهای رژیم ایران بارها با استفاده از برخی مواد «قانون مجازات اسلامی» که معنا و دامنه‌ای مبهم دارند، مانند «اقدام علیه امنیت ملی»، «تجمع به قصد تبانی علیه امنیت ملی» و «عضویت در گروه مخالف امنیت ملی»، عملاً جامعه مدنی را سرکوب کرده‌اند و با استفاده از آنها، بازداشت‌های خودسرانه را مشروع جلوه داده‌اند.
گزارش همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که استفاده از قوانین یاد شده در صدور احکام غیرعادلانه به‌ویژه پس از اعتراضهای سال ۸۸شدت یافته است.
در احکام قضایی که عملاً جلو تأسیس یا فعالیت آزادانه نهادهای حقوق‌بشری جدید را گرفت یا تشکل‌های قبلی را منحل کرد عمدتاً به همین قوانین ارجاع شده است.
قابل ذکر است که گروهی از کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل روز پنجشنبه ۲ اسفندما گفتهاند که رژیم ایران بایستی اعدام نوجوانان را متوقف کند.
گروهی از کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل متحد طی بیانیه‌یی مشترک از رژیم ایران خواستند سریعاً اعدام قریب‌الوقوع محمد کلهری یک نوجوان را متوقف کند و حکم اعدام وی را طبق التزامات بین‌المللی‌اش لغو کند. به خانواده این زندانی نوجوان گفته شده که برای آخرین بار به دیدن وی بروند. این موضوع حاکی از قریب‌الوقوع بودن اعدام وی است. محمد کلهری هنگام ارتکاب جرم انتسابی ۱۵سال داشته است.


پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در وبلاک خط سرخ مقاومت ودر توئیتر @bahareazady دنبال کنید