۱۳۹۸ بهمن ۲۰, یکشنبه

الحره: افشای تامین منابع مالی شبه نظامیان عراقی وابسته به رژیم ایران



الحره: افشای تامین منابع مالی شبه نظامیان عراقی وابسته به رژیم ایران


فرودگاه‌ها، میادین نفتی و چهار بانک، شبه‌نظامیان عراقی وابسته به رژیم ایران را تأمین مالی می‌کنند
شبه‌نظامیان عراقی وفادار به رژیم ایران توانستند بعد از سال ۲۰۱۴ یک سیستم اقتصادی متنوع را ایجاد کنند که به آنها برای نفوذ در اغلب اهرم‌های حکومت با استفاده از تسلط سرکردگانشان بر وزارتخانه‌ها و مراکز مهم قدرت، کمک کرد. از برجسته‌ترین این شبهٰ‌نظامیان، حشدالشعبی بود.

الحره روز ۱۹بهمن ۹۸، در یک گزارش خبری پیرامون تامین مالی رژیم ایران در عراق نوشت: رژیم ایران در آغاز به این شبه‌نظامیان برای این‌که خودشان را سرپا نگهدارند کمک کرد، ولی از نظر تحلیلگران با افزایش تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، تهران به این شبه‌نظامیان به‌عنوان منبع درآمدی که به‌طور نسبی از دید جهان مخفی بود نگاه می‌کند.
قدرت اقتصادی شبه‌نظامیان عراقی بعد از رسیدن عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی به قدرت در اکتبر ۲۰۱۸ بارز شد.

تحقیقاتی که توسط مرکز پژوهش‌های مبارزه با تروریسم در آکادمی نظامی آمریکا در وست پوینت نیویورک منتشر شد، نشان داد که شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در این دوره و بعد از این‌که توانستند از طریق ابوجهاد الهاشمی مدیر دفتر نخست‌وزیر و از رهبران سازمان بدر که روابط مستحکمی با قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس داشت، بر این دفتر (نخست وزیری)مسلط شوند، به اوج قدرت خود رسیدند.

این تحقیقات که توسط نویسنده آمریکایی مایکل نایتس تهیه شده است می‌افزاید این شبه‌نظامیان که توسط ابومهدی المهندس معاون رئیس ستاد حشدالشعبی و رهبر کتائب حزب‌الله فرماندهی می‌شدند هم‌چنین توانستند بر روند انتخاب وزرای امنیتی مسلط شوند.

به گفته این نویسنده شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران بر امور بازرگانی در عراق مسلط شدند و مبالغ متعددی از پروژه‌های اقتصادی اصلی را به حساب‌های خودشان و حساب‌های سپاه پاسداران  و حزب‌الله لبنان واریز کردند. نویسنده اسم شبل الزیدی فرمانده شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله را که نام وی از سال ۲۰۱۸ در لیست تروریستی آمریکا وارد شده، آورده است.
به گفته نایتس این شخص به‌دلیل این‌که مالک یک امپراطوری تجاری گسترده است و هم‌چنین بواسطه کنترل بر وزارت ارتباطات به یکی از ثروتمندترین افراد در عراق تبدیل شده است.

فرماندهان اصلی این شبه‌نظامیان از اقتدار خودشان برای ایجاد یک قدرت مستغلاتی بزرگ استفاده کردند. هم‌چنین حزب‌الله لبنان از تسلط این شبه‌نظامیان بر اقتصاد عراق برای به‌دست آوردن قراردادهای موهوم با استفاده از روابط مستحکمی که محمد کوثرانی و برادر وی عدنان کوثرانی با فرماندهان عراقی وفادار به ایران داشت، استفاده کرد.

 منبع دیگری که روزانه میلیون‌ها دلار به شبه‌نظامیان عراقی می‌افزاید در تسلط تجار مرتبط با ایران به چهار بانک خصوصی است که نویسنده اسامی آنها را اعلام نکرده است، بارز می‌شود که از حراجی فروش دلار برای تأمین ارز برای ایران استفاده می‌کنند.
نویسنده در ادامه می‌افزاید شبه‌نظامیان وفادار به رژیم ایران توانسته‌اند با نفوذ در سیتسم «کی کارد» که مخصوص پرداخت حقوقهای دولتی است با وارد کردن اسامی کارمندان موهوم در سیستم کامپیوتری ماهیانه مبالغی بالغ بر میلیونها دلار به‌دست بیاورند.

این شبه‌نظامیان هم‌چنین بر میادین نفتی کوچک در مناطق سنی مثل علاس، القیاره و نجمه مسلط شده‌اند و هم‌چنین با استفاده از شرکت‌های حمل‌ و نقل و کمک‌رسانی و بارگیری که در بصره تحت کنترل شبه‌نظامیان است نفتهای به سرقت رفته از این میادین نفتی را قاچاق کنند.

به گفته این نویسنده این شبه‌نظامیان هم‌چنین پوشی برای قاچاق نفت ایران که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد از طریق معابر مرزی که در طول مرز با عراق گسترش یافته است ایجاد می‌کنند سپس نفت را به‌عنوان نفت عراق بارگیری و صادر می‌کند ولی پول به‌دست آمده به ایران می‌رود.

شبه‌نظامیان اصلی وفادار به ایران برای تضمین صادرات نفت خام عراق و مشتقات نفتی به سرقت رفته از صنایع داخلی و تضمین تسلط بر قاچاق گمرکی و اعمال مالیات بر کالاهای وارده شده به کشور، جاپای خودشان را در بنادر و مناطق آزاد تجاری در عراق تثبیت کرده‌اند.

به‌گفته مایکل نایتس هم‌چنین شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت ایران توانستند بسیاری از قراردادهای مهم در فرودگاه بین‌المللی بغداد را به‌طور خاص بعد از تعیین یکی از فرماندهان سازمان بدر به‌عنوان مدیر فرودگاه به‌دست بیاورند. نایتس اضافه می‌کند که یک قرارداد بزرگ برای کنترل بر حمل‌ و نقل کالا به یک شرکت خصوصی مرتبط با شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله داده شد.

پایان دادن به استعمار رژیم ایران در عراق

بسیاری در واشنگتن بر این نظر هستند که تهران به‌رغم بحران اقتصادی مرگباری که در آن به‌سر می‌برد هم‌چنان به تأمین مالی شبه‌نظامیان عراقی وفادار به این کشور می‌پردازد. ولی مایکل روبن نویسنده مجله واشنگتن اگزمینر معتقد است که این معادله اکنون بر عکس شده است و این شبه‌نظامیان هستند که از نفوذ خودشان در داخل حکومت عراق برای حمایت از ایران و سپاه پاسداران که این شبه‌نظامیان را اداره می‌کند، استفاده می‌کنند.
این نویسنده که یک مسئول سابق در پنتاگون است این اطلاعات را در سفری که اخیراً به عراق داشت و در جریان آن با مسئولان عراقی دیدار کرد، به‌دست آورد.
روبن می‌گوید بعد از این‌که تحریم‌ها قدرت اقتصادی سپاه پاسدارن در تهران را فلج کرد. بجای این‌که رژیم ایران از شبه‌نظامیانش در عراق حمایت کند، این شبه‌نظامیان هستند که از شرکتهایی که در عراق ایجاد کرده‌اند برای حمایت از تهران و سپاه پاسداران استفاده می‌کنند.
روبن می‌افزاید در واقع گروه‌هایی مثل سپاه بدر، کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق در بعضی موارد به رشوه دادن و به فساد کشاندن روند سیاسی می‌پردازند تا قراردادها را به‌دست بیاورند و در مواردی دیگر به‌سادگی از تهدید نظامی برای به‌دست آوردن آنچه که می‌خواهند استفاده می‌کنند.
به گفته این نویسنده، این شبه‌نظامیان علاوه بر این به تاراج کمکهای آمریکایی و بین‌المللی و سرمایه‌های عراق و تحویل دادن آن به ایران می‌پردازند.
روبن آنچه را که آمریکا برای پایان دادن به نفوذ اقتصادی گروه‌های وفادار به ایران در عراق انجام داده است یادآوری و اضافه می‌کند که واشنگتن مدتی قبل تحریم‌هایی را علیه کتائب حزب‌الله اعمال کرد و این سازمان را به‌عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی نمود و اخیراً همین کار را در رابطه با عصائب اهل الحق انجام داد.
ولی از نظر روبن الآن مشکل در نقض حقوق‌بشر توسط این گروهها و یا سرمایه‌گذاریهایی که از طریق نظام بانکی بین‌المللی انجام می‌دهند نیست، بلکه مشکل در تمکین مستقیم آنها از سپاه پاسداران خارج از کادر مکانیزم‌های مالی معمول است.
این نویسنده در پایان می‌گوید این یک مشکل بزرگ است ولی اگر آمریکا می‌خواهد به استعمار ایران در عراق و به کمکی که تهران به تروریسم در خارج می‌کند پایان بدهد باید در اقداماتش از طریق گسترش تحریم‌های اعمال شده بر شبه‌نظامیان عراقی که فرامین ایران را اجرا می‌کنند تجدید نظر نماید.
پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید