۱۳۹۸ اسفند ۵, دوشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - یکشنبه۴ اسفند ۹۸


مروری بر رسانه‌های حکومتی - یکشنبه۴ اسفند ۹۸



بحران کرونا و بحران نمایش انتخابات و اذعان ناگزیر به کسادی این نمایش موضوع مشترک امروز یکشنبه ۴ اسفند روزنامه‌های حکومتی است. در کنار اینها رفتن رژیم در لیست اف.ای.تی.اف تبدیل به بحران درون رژیم شده است. در مورد بحران کرونا، روزنامه‌های هر دو باند حاکم اغلب تلاش کرده‌اند ابعاد بحران را لاپوشانی کنند. اسمی از شهرهای درگیر این بحران نیآورده‌اند. حتی روزنامه حکومتی وطن امروز از باند خامنه‌ای و روزنامه‌ ایران ارگان دولت روحانی ضمن انعکاس وعده‌درمانیهای وزیر بهداشت مدعی شده‌اند که ابعاد گسترش این ویروس در ایران چندان قابل‌ توجه نیست. و کرونا از آنفولانزا که سال قبل نظام از سر گذرانده خطرناکتر نیست. البته در میان این ادعا برخی هم در دعوای باندی اذعان کرده‌اند ابعاد فاجعه جدی است. مثلا روزنامه حکومتی همدلی به نظام هشدار داده به اعتماد مردم لگد نزنید. جهان صنعت هم هشدار داده بی اعتمادی مردم به نظام از ویروس کرونا خطرناکتر است. به‌رغم این توصیه‌ها هیچ‌یک از روزنامه‌های حکومتی به ابعاد واقعی این فاجعه و کمبودهایی که مردم در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند اشاره نکرده‌اند.
بحران بعدی ورشکستگی صندوق های نمایش انتخابات است که روزنامه‌های هر دو باند حاکم به آن اذعان کرده و هر کدام تلاش کرده کارنامه دیگری را علت این وضع معرفی کند. اما در میان این دعوای باندی اشاره آنها به قیام آبان و دی ۹۶کافی است که نفرت مردم از تمامی نظام را به خوانندگانشان یادآوری شود.
جوان: مشارکت در انتخابات نسبت به ادوار گذشته پایین آمده است...در چرایی کاهش مشارکت هم نمی‌توان تک عاملی یا تک‌زاویه‌ای به موضوع نگریست یا به توجیه جناحی آن بسنده کرد... عدم اطلاع‌رسانی تصمیمات بنزینی قبل از اجرای آن... و رشد تصاعدی نوعی اعتراض میدانی در آبان‌ماه و نوعی اعتراض نهفته در انتخابات را به همراه داشت. بهره‌گیری رسانه‌های متعدد معاند از کشته‌های آبان‌ماه و هواپیمای اوکراینی نیز بی‌تأثیر نبود.
وطن امروز: نمی‌توان چشم بر این نکته مهم بست که این کاهش مشارکت...خود به‌مثابه یک تذکر مهم به حساب می‌آید... نوع مواجهه رئیس‌جمهور با مسأله اضطرار آفرینی هم‌چون گرانی بنزین و ساده‌انگاری تبعات اجتماعی شوک‌درمانی اقتصادی که نمود بیرونی خود را در حوادث آبان ۹۸نمایان کرد یا تجربه پیشین آن در بی‌اعتنایی به مطالبات... که جرقه اولیه حوادث دی ۹۶بود، همگی نشان از یک بی‌اعتنایی در سطح دولت و نظاره‌گری در سطح نمایندگان مجلس داشت.
کیهان: حسین شریعتمداری: کاهش چند در صدی مشارکت اگر چه بسیار طبیعی و متداول است ولی چنان‌چه بخشی از آن را ناشی از دلسردی برخی از مردم بدانیم، با توجه به موارد یاد شده، این دلسردی! برخلاف اصرار دشمنان بیرونی و دنباله‌های داخلی آنها، از عملکرد ناهنجار، شماری از دولتیان و برخی از مجلس نشینان کنونی ریشه می‌گیرد
دولت از ارائه هر گونه آماری که مستقیماً و یا به‌طور غیرمستقیم تعداد کل رای‌دهندگان را نشان دهد، پرهیز می‌کند... حالتی که در این موقعیت به ذهن متبادر می‌شود آن است که تعداد کل آرای اخذ شده از شهروندان ایرانی چندان قابل‌ توجه نبوده و مجموعه نظام برای حفظ برخی مصالح علاقه‌مند است این تعداد را افزایش دهد.
مستقل: برخی از شهروندان که گفته‌اند در انتخابات شرکت نمی‌کنند اعتراض به موارد و وقایع مهمی دارند. اعتراض به وضعیت اسفبار اقتصادی - معیشتی، ناکارآمدی و فساد همه گیر در نهادها، پاسخگو نبودن ارکان حاکمیت،... وضعیت زندگی شهروندان... به همراه حوادثی که در آبان و دیماه گذشته رخ داد، از عواملی است که شهروندان را نسبت به صندوق های رأی و هر گونه تغییری مایوس و دلسرد کرده است.
همدلی: بهشتی پور: هر چقدر دیرتر برای تصویب لوایح گروه ویژه اقدام مالی تصمیم بگیریم، ضرر و زیان بیشتری را به کشور تحمیل می‌کنیم و نمی‌دانم مسئولیت این ضرر را چه کسی به عهده خواهد گرفت و اصولاً به چه استنادی در حوزه امنیت ملی این هزینه گزاف را می‌پردازیم
آرمان:‌ فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت مجلس: در شرایطی که چین رئیس FATF بود و در شرایطی که به‌هرحال یک چراغ سبز دیپلماتیکی با جان مردم به چینیها داده شد و باعث شد که ایران الآن به عنوان یک کشور پرخطر در موضوع کرونا شناخته شود ولی درست در همین ایام در زمان ریاست چینیها در گروه اقدام مالی تصمیمی گرفته شد که ایران به لیست سیاه وارد شد... کاش شاهد روزی در کشور مان باشیم که هر مسئولی به‌خاطر تصمیم‌گیری یا بی تصمیمی خودش پاسخگو باشد.


پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید
بر اندازیم

#سال_سرنگونی

 #قیام_تا_پیروزی

 #مجاهدین_خلق

#درود_بر_کانونهای_شورشی

 #من_یک_شورشی_هستم