۱۳۹۸ بهمن ۲۵, جمعه

قیام سراسری عراق : نقش زنان در انقلاب عراق






قیام سراسری عراق : نقش زنان در انقلاب عراق

کمیته برگزاری تظاهرات انقلاب اکتبر عراق، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که روز پنجشنبه ۲۴بهمن۹۸، تظاهرات میلیونی زنان عراقی، که اولین و بزرگترین نمونه در تاریخ عراق می‌باشد در بغداد برگزار می‌شود. با شروع انقلاب عراق از اول اکتبر‌۲۰۱۹، آنچه که توجه جهانیان را جلب کرده است، نقش زنان در پیشبرد این انقلاب بود که بی‌شک متاثر از مبارزان خواهران خود در لبنان و ایران است. این مشارکت، نقطه اوج دیگری از همبستگی عامه مردم عراق، برای بریدن دستهای رژیم آخوندی و حرکت بسوی ساختن یک عراق مردمی و دمکراتیک است.
بیانیه کمیته برگزاری انتخابات، از چهار زن قهرمانی نام می‌برد که در مسیر آزادی میهن جان خود را از دست داده‌اند. شهدا؛ ساره طالب، هدی خضیر، زهراءالقره لوسی و جنان الشمحمانی زنان قهرمانی هستند که در این راهپیمایی، از آنها بعنوان سمبل‌هایی از زنان مبارز عراقی تجلیل می‌شود.
زنان در هر جامعه‌ای، بخشی جدایی ناپذیر هستند که علی‌رغم همه توطئه‌ها و دسیسه‌های حاکمان مستبد، نمی‌توان آنان را نادیده گرفت. زنانی که امروزه در انقلاب عظیم ملت عراق شرکت کرده‌اند، شامل مادران، دانشجویان، پرستاران، شاعران، نقاشان، پزشکان، حقوقدانان، و دیگر اقشار جامعه هستند که با شوق زاید‌الوصفی به صفوف انقلاب پیوسته و در هر عرصه‌ای، نقش و مسئولیتی جدی بعهده گرفته‌اند.
این زنان با عزمی جزم، و با شجاعت و از خود گذشتگی بی‌نظیر، در هر کجا که به وجودشان نیاز بود بیدرنگ شتافته و به بخش مهمی از پیشاهنگان انقلاب تبدیل گشته‌اند. لباس رزم بر تن و
دختران عراقچفیه بسته و تیرکمان در دست، در صف مقدم نبردها حاضر و با مزدوران دشمن درگیر می‌شوند. بلندگو در دست، شعارها را فریاد زده و جلودار حرکتهای اعتراضی شده‌اند. معالجه و رسیدگی به مجروحین در صحنه، تهیه مواد بهداشتی و غذایی، از کارهای مستمر این زنان است. نقاشی‌های دیواری که روایتگر حماسه‌های نبرد است، عمدتا توسط زنان هنرمند انقلابی بر روی دیوارهای میدان تحریر تصویر می‌شوند. ساختن و خواندن اشعار انقلابی توسط زنان نیز، روحبخش نبردها در بحبوحه شلیک‌های دشمن و غبار دودهای نارنجک‌های دودزاست.
زنان عراق عگال برسردرمورد عوامل شكل‌گيري تشكل و انسجام زنان در انقلاب عراق، نکته اصلی و مهمی که هرگز نباید فراموش کرد آنکه، زنان نیز مانند مردان، بخشی تفکیک ناپذیر از جامعه هستند که به هیچ‌وجه نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.
وجود جریانهای سیاسی و انقلابی پیشرو در خاورمیانه، که به نقش تاریخی زنان، بهایی در خور شایستگی آنان داده است، عامل مهمی در مشارکت زنان در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و انقلابی است که در سازمانهای مبارز ایرانی، کردی و فلسطینی رشد کرده و موجب کوبیده شدن مسیر حضور زنان، در عرضه مبارزات اجتماعی گشته است

اگر تا کنون در دنیای عرب، تک ستارگانی چون جمیله‌بوباشا یافت می‌شدند، واگر در عرصه هنر ملی و مردمی، تنها نام ام‌کلثوم و فیروز بود که می‌درخشید، در عصر کنونی به مدد اینترنت، پیوستگی جوامع با یکدیگر بیشتر شده و زنان سلاح بدوش کوبانی، الگوهای زنده و نزدیکی هستند که هنوز خاطره آنها در صحنه رزم، از یادها فراموش نشده. رزم زنان مجاهد در اشرف در مقابله با زرهی‌ها و وحوش مالکی از یادشان نرفته است. اگرچه هر یک از این نبردها و جانبازیها در جغرافیای متفاوتی بوقوع پیوسته، اما امروزه اینترنت بستری مهم برای گسترش و تعمیق آگاهی ملتهاست و به تحقیق می‌توان گفت که در این زمینه، دهکده جهانی شکل گرفته است.
در نگاهی ریشه‌ای‌تر به موضوع نقش زنان در انقلاب عراق، به این واقعیت می‌رسیم که زنان مبارز و آگاه عراقی مانند زنان ایرانی، بدلیل وجود پتانسیل ضد ارتجاعی و ضد حاکمیت آخوندی، بیشتر و بیشتر به جایگاه خود و نقش مهمشان در کنار زدن حاکمیت ارتجاعی و فرقه گرایی کنونی پی برده‌اند.
ویژگی اصلی رژیم ولایت فقیه حاکم بر ایران، «ضد زن» بودن آنست. به این لحاظ، حاکمیت آخوندی با سرکوب وحشیانه و قرون وسطایی زنان در ایران، و با ترویج قوانین زن ستیزانه خود، هرگونه عرصه‌ای را برای فعالیت زنان ایرانی بسته است و با این شیوه، چتر اختناق و سرکوب خود را بر همه جامعه ایران گسترانده است.
با نفوذ رژیم آخوندی در عراق طی دهه گذشته، و ساختن انواع جریانهای مزدور و وابسته مانند: حشد الشعبی، بدر، کتائب، عصائب و غیره…خامنه‌ای تلاش نمود حاکمیت عراق را در چنگ خود گرفته و علاوه بر سیاست و اقتصاد عراق، فرهنگ آخوندی خود را نیز بر جامعه عراق تحمیل کند. زیرا با همین سیاست زن ستیزانه است که می‌تواند کل جامعه را به زنجیر و اختناق بکشد.
انقلاب اکتبر عراق فریاد بلندی بر علیه نفوذ رژیم ایران در عراق و بر علیه حاکمان دست نشانده آنست که در ۵‌ماه گذشته، بهای سنگینی را نیز در این مسیر پرداخته‌اند. جوانان قهرمان عراقی از زن ومرد، همه نُرمهای کلاسیک و تحمیلی قبلی را در هم شکسته، و با دست خالی و بکارگیری انواع ابتکارات، توانستند کاروان انقلاب را تا کنون بطور موفقیت آمیز به پیش رهنمون شوند.
پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید