۱۳۹۹ اردیبهشت ۴, پنجشنبه

رمضان ماه عبادت وماه تقوای رهایی بخش وغلبه برجبر کور برای رهایی انسان



 رمضان ماه عبادت وماه تقوای رهایی بخش وغلبه برجبر کور برای رهایی انسان 

كَيْفَ تَكُونُ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ قَالَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ
فِيهَا خَيْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فِي أَلْفِ شَهْرٍ لَيْسَ فِيهَا لَيْلَةُ الْقَدْر
چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟
حضرت فرمود: كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه
در آنها شب قدر نباشد بهتر است.
برای ماه رمضان امسال خدا را بی نهایت شاکریم که از خزانه ی موهبت و الطاف بی کران خود بر ما منت نهاد تا دگرباره بتوانیم این ماه پر برکت و پر فضیلت را درک نماییم؛ ماهی که خداوند متعال در شأن آن می فرماید: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی لناس و بینات من الهدی و الفرقان…»

“ماه رمضان ماهی است که در آن برای راهنمایی مردم و بیان راه روشن و هدایت و جدا ساختن حق از باطل، قرآن نازل شده است.” و در ادامه آیه می فرماید: «فمن شهد منکم الشهر فلیصمه…» “پس هر که این ماه را دریابد، باید که در آن روزه بدارد.”

رمضان ماه عبادت وتقوای رهایی بخش 
عبادت روزه به‌معنی امساک و خودداری از خوردن و برخی امور دیگر، در میان پیروان ادیان و مسلک‌های مختلف، سابقه داشته و هنوز هم وجود دارد. قرآن مجید در آیه ۱۸۳ سوره بقره به همین امر صراحت دارد که می‌فرماید: «روزه بر شما نوشته شده است، هم‌چنان که نوشته شده بود بر آنان که پیش از شما بودند».
البته جزئیات روزه داری در ادیان و مسلک‌های مختلف بسیار گوناگون است، همان‌گونه که نیایش و نماز هر کدام، به‌صورت خاصی مقرر است.
در دین اسلام، روزه داری پیش از آن که به عموم مردم فرمان داده شود، به شخص پیامبر ابلاغ شد. مثل نماز که شخص پیامبر (ص) از آغاز بعثت بپا می‌داشت اما تا مدتی بر همگان واجب نبود. در برخی منابع اسلامی‌آورده‌اند که پیامبر (ص)، شخصاً از ابتدای بعثت، در زمانهای مختلفی که فرمان به او ابلاغ می‌شد، روزه می‌گرفت.
همچنین پیامبر هنگام هجرت به مدینه، زمانی که هنوز روزه برای عموم مقرر نشده بود، از جمله روز دهم محرم همان سال، برخی ایام را روزه می‌داشت.
اما فرمان روزه داری همگانی، در ماه رمضان سال دوم هجرت مقرر شد. در همان ماه رمضان، از سال دوم هجرت پیغمبر، ۲ رویداد مهم دیگر نیز اتفاق افتاد که علاوه بر اهمیت هر کدام، تقارن آنها نیز جای اندیشیدن دارد. نخست این که، قبله تغییر کرد. دوم، آن که مسلمانان برای اولین جهاد بزرگ خود رخصت یافتند؛ یعنی جنگ بدر، که در هفدهم رمضان سال دوم هجری، پیروزی بزرگی را نصیب پیامبر اسلام نمود.
حضرت محمد (ص) تا هنگامی که در مکه می‌زیست، نمازهایش را رو به بیت‌المقدس برگزار می‌کرد. می‌دانیم که خانه کعبه، اولین خانه‌ای است که به نام توحید بنا گردید و بنیانش به دست ابراهیم گذاشته شد. اما در هنگام ظهور اسلام، کعبه توسط مشرکان، به‌صورت بتکده‌ای درآمده بود. بنابراین، پیامبر با آن که در کنار کعبه می‌زیست، مأموریت داشت که از عبادت کردن رو به کعبه، اجتناب کند.
در مدینه نیز تا حدود ۱۸ماه، پیامبر به سمت بیت المقدس، نماز می‌گذاشت. اما بعد از آن و پس از مدتها مبارزه‌ای که علیه بت‌پرستی صورت گرفته بود و دشمنی‌هایی که ستمگران مکه نسبت به پیغمبر و مسلمانان روا داشته بودند، دیگر احترام به کعبه و نماز گذاشتن رو به آن، احترام به آداب و بت‌های ستمگران مکه تلقی نمی‌شد. به این ترتیب با تغییر قبله به سمت کعبه، نخستین خانه توحید، احترام اولیه خویش را بازیافت.
عمومیت یافتن روزه داری در مدینه نیز، چه بسا به همین علت بود. چرا که در مکه، برخی اقوام جاهلیت عرب هم نوعی روزه داری خاص خود را داشتند؛ اما پس از هجرت پیامبر به مدینه و نازل شدن قرآن در ماه رمضان، روزه داری دیگر با هیچ‌یک از رسوم جاهلیت آمیخته نمی‌شد و امکان سوء‌استفاده به زیان پیام حقیقی اسلام، منتفی بود.
نکته دیگری که در مورد تاریخ روزه باید گفت این است که در آغاز واجب شدن روزه، تمامی آداب روزه که امروزه در زمان ما مرسوم است، مشخص نشده بود؛ بلکه به تدریج جزئیات آن روشن و روشن‌تر گردید.امابتدریج انسان توانست قانونمندی های مربوط به آنرا پیدا کند وبادرک وفهم بیشتر به اصول وفلسفه آن دست یابد ویقین کند که در ماه  رمضان که  ماه عبادت وماه تقوای رهایی بخش است بتواند با غلبه برجبر کور برای رهایی به مدارج بالانی انسانی دست یابد  

در آغاز، مسلمانان مانند برخی ادیان دیگر، روزه را از هنگام نماز عشاء، شروع می‌کردند و تا هنگام نماز مغرب روز بعد، امساک ادامه می‌یافت. یعنی، فقط در ۲ساعت اول شب مجاز به خوردن و آشامیدن بودند. از آنجا که طولانی بودن زمان روزه، برای برخی از افراد که توانایی جسمی کمتری داشتند، دشوار بود، و برخی از مسلمانان دچار خجلت می‌شدند، مدت زمان روزه، به آنچه اکنون هست کاهش یافت.

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران # #Iran
#سال_سرنگونی #ایران #کروناویروس  #قیام_تا_پیروزی #coronavirus
اعتصاب واعتراض #شورش #زندانیان ، تظاهرات#  سرنگونی #COVID2019  #  اتحادوهمبستگی  - مرگ_بر_دیکتاتور   #مجاهدین خلق ایران