۱۳۹۹ خرداد ۹, جمعه

رییس ستاد مشترک ارتش یمن (الشرق الاوسط)



رییس ستاد مشترک ارتش یمن (الشرق الاوسط)

سپهبد صغیر بن عزیز رییس ستاد مشترک ارتش یمن چندین بار هدف نقشه های خبیثانه حوثی ها قرار گرفته است. ماجرای سوءقصد به جان صغیر بن عبد عزیز اولین اقدام حوثی ها علیه این مقام یمن نبود اما این اولین بار بود که دشمن سرسخت حوثی ها باخت. رابطه خصمانه و دشمنی صغیر بن عبد عزیز با حوثی ها سابقه طولانی دارد؛ یعنی از همان آغاز شورش حوثی ها علیه دولت یمن در نیمه سال ۲۰۱۴.پسر و پسر برادر صغیر بن عزیز از جمله هفت نفری بودند که در جریان حمله به یکی از تاسیسات ارتش یمن در مارب (شرق صنعاء) کشته شدند. این حمله روز چهارشنبه (۲۷ مه) انجام شد و گمان می رود کار حوثی ها بوده است.سپهبد صغیر بن عزیز پیش بینی کرد پایان کار حوثی ها و پایان نفوذ ایران در یمن نزدیک است. او در اولین اظهار نظر پس از حادثه سوءقصد با انتشار توییتی گفت «هر چقدر جنایت ها و ویرانگری شان افزایش یابد اقتدار و صلابت ما بیشتر می شود. روز به روز بیشتر متقاعد می شوم که پایان رژیم ارتجاعی ایران و حوثی ها نزدیک است».
او با اقتدار و یک تنه در ششمین نبرد در برابر شبه نظامیان حوثی ایستاد و کم نیاورد. بن عزیز اصرار داشت که با حوثی ها در منطقه العمشیه از توابع ناحیه حرف سفیان در استان عمران (شمال صنعاء) بجنگند. این منطقه دروازه اصلی به سمت استان صعده به شمار می رود. او در آن جبهه زخمی شد اما در برابر پیشروی حوثی ها ایستادگی کرد. حوثی ها منزلش را محاصره کردند. مرحوم علی عبد الله صالح رییس جمهور وقت یمن محمد ناصر احمد وزیر دفاع را مامور کرد تا بن عزیز را با هلی کوپتر به صنعاء منتقل کند.
سپهبد صغیر بن عزیز با توجه به سابقه درخشان ایستادگی و مقاومت در برابر پروژه شبه نظامیان حوثی توسط دولت یمن به عنوان رییس کمیته استقرار مجدد نیرو در شهر و بنادر حدیده در اواخر ۲۰۱۸ منصوب شد. این نهاد با توجه به توافق استکهلم تشکیل شد. کمیته استقرار مجدد نیرو در راستای مقابله با تلاش حوثی ها برای دور زدن توافق استکهلم نقش اصلی ایفا کرد. اعضای این کمیته دست حوثی ها را در ماجرای منصوب کردن عواملشان با یونیفرم ماموران گشت ساحلی رو کردند. بن عزیز در جولای پارسال رییس ستاد مشترک ارتش و فرمانده عملیات مشترک شد.حوثی ها که به ماهیت دشمن سرسختشان پی برده بودند او را محاصره کردند و نگذاشتند اوضاع ارتش را سر و سامان دهد. بن عزیز اقداماتی برای اصلاحات بنیادین در ساختار ارتش یمن آغاز کرده بود. او به دنبال تقویت مهارت آموزی نیروهای ارتش بود. همه نیروها و سران حوثی ها از جمله عبد الخالق حوثی و ابو علی الحاکم برای حمله به مواضع ارتش یمن در بخش نهم بسیج شدند و حمله انجام شد. منابع نظامی متعددی گفتند برخی کشورهای منطقه از طریق عوامل حزبی که فرماندهی برخی یگان ها را در اختیار داشتند در این حمله نقش آفرینی کردند. عبد الخالق حوثی فرمانده شبه نظامیان در جریان عملیات تصرف صنعاء در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ است. ابو علی الحاکم رییس دستگاه اطلاعاتی حوثی ها است.حوثی ها و برخی طرف های منطقه ای پس از اینکه پادگان فرضه نهم به دستشان افتاد به فروپاشی نهاد نظامی در این جبهه دلخوش کردند. عوامل برخی از احزاب در آن زمان بدون مقاومت و مبارزه از مواضعشان عقب نشینی کردند. حوثی ها با امید واهی فکر می کردند مارب سقوط خواهد کرد. بنابراین، آنها از سه محور به سمت مارب لشکرکشی کردند. نخست: از سمت صرواح در غرب، دوم: ار سمت بنی ضبیان -خولان، سوم: از سمت استان الجوف. شوک ناشی از این عملیات نظامی بر اثر اراده و عزم بن عزیز هضم و جلوی حمله بزرگ به مارب گرفته شد. عملیات نظامی ارتش به فرماندهی بن عزیز سه هفته طول کشید و نیروهای ارتش دوباره در جبهه های نهم و الجوف پیشروی کردند.اقتدار رییس ستاد مشترک ارتش یمن تنها به دلیل دشمنی شدید با شبه نظامیان حوثی نیست بلکه او در بطن قبیله بزرگ شده است. قبایل یمن  در شمال کشور زندگی می کنند. او درستکار بوده و مهارت های مدیریتی و رزمی دارد. شخصیت صغیر بن عزیز الهام بخش جوانان ملی گرا در یمن شده است. این عوامل باعث شدند تا او به عنوان هدف شماره یک شبه نظامیان حوثی مطرح شود. حوثی ها به خوبی می دانند که حضور یک فرمانده عملیاتی مثل بن عزیز چه مفهومی دارد. بن عزیز از سوی طرف هایی که از اصلاحات او در ساختار و بودجه ارتش ضرر کرده اند هم مورد غضب است.او نماینده حزب کنگره مردمی در دو دوره آخر پارلمان یمن بود. سپهبد صغیر بن عزیز از دعواهای حزبی کنار کشید و خط مشی مشخص برای مقابله با فرقه گرایی و دخالت ایران در یمن در پیش گرفت.
بن عزیز با توجه به این اصل در نبرد جبهه بخش حرف سفیان شرکت کرد. این بخش در دروازه غربی استان صعده واقع است. پس از آن، او در همه نبردهای دولت یمن علیه شبه نظامیان شرکت کرد. شبه نظامیان حوثی به رهبری حسین بدر الدین حوثی در ۱۴ ژوئن ۲۰۰۴ علیه دولت کودتا کردند. حسین بدر الدین حوثی، بنیانگذار گروه حوثی در آگوست ۲۰۰۴ توسط ارتش یمن کشته شد. بن عزیز در سال ۱۹۸۳ به عضویت نهاد نظامی که اسم آن «گارد جمهوری» بود درآمد. او در سال ۱۹۹۰ به درجه ستوان دومی و در سال ۲۰۰۷ به درجه سرتیپی ارتقا یافت. او در پست های نظامی گوناگونی از جمله فرمانده عملیات مشترک و فرمانده عملیاتی فعالیت کرد.
او دوره های تخصصی سازمان آزادیبخش فلسطین در حوزه امنیت پیشگیری در ۱۹۸۴ و دوره تخصصی صاعقه نیروهای گارد جمهوری در ۱۹۸۶ و دوره مربی نیروهای ویژه فرماندهی مرکزی نیروهای امنیتی را گذرانده است.



#پیش بسوی قیام   سراسری  #ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی   #Iran
#سال_سرنگونی #ایران #کروناویروس  #قیام_تا_پیروزی #coronavirus
 #شورش زندانیان #تيك_تاك_سرنگوني #COVID2019  #  اتحادوهمبستگی 
# مرگ_بر_دیکتاتور #مجاهدین_خلق ایران  #IranRegimeChange
ما را در توئیتر با حساب توئیتری 7 @Bahar iran دنبال کنید