۱۳۹۹ خرداد ۷, چهارشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - چهارشنبه ۷خرداد۹۹



مروری بر رسانه‌های حکومتی - چهارشنبه ۷خرداد۹۹


برجسته‌ترین مطالب روزنامه‌های حکومتی چهارشنبه هفتم خرداد به تشکیل مجلس جدید ارتجاع و سگ دعواها بر سر کرسی ریاست آن اختصاص یافته است. روزنامه‌های باند خامنه‌ای مدعی «تحول خواهی» مجلس جدید شده‌اند و روزنامه‌های باند رقیب در واکنش به خیز ولی‌فقیه ارتجاع برای حذف آنان و یک‌پایه کردن قدرت زیرآب ادعاهای باند غالب را زده و هشدار هم داده‌اند:
آفتاب یزد نوشته است: «با توجه به جایگاه فعلی مجلس و ساختاری که وجود دارد چه تحولاتی را می‌خواهند ایجاد کنند؟ آن هم در حالی است که حتی در سال‌های اخیر شاهد این هستیم که وزن مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون گذاریها نسبت به مجلس افزایش یافته است!».
آفتاب یزد در مطلب دیگری به تشتت درون باند خامنه‌ای دست گذاشته و نوشته است « در روزهایی که از انتخابات دوم اسفند۹۸ در هیاهوی «کروناویروس» حتی، سپری شده است؛ نوکِ پیکان حملات و کنایه‌ها و طعنه‌ها و حتی تقابل ها؛ «محمدباقر قالیباف» بوده است» و در ادامه به‌نقل از میرسلیم افزوده است: «شفافیت قضایی با سرپوش گذاردن بر تخلفات پنهان و آشکار افرادی که مماشات با آنها موجب گمراهی منتخبان مردم و ضایع شدن حقوق عمومی و حتی حق انقلاب اسلامی می‌شود، سازگار نیست»
آرمان هم با اشاره به چشم‌انداز تشدید بحرانهای درونی و بیرونی نظام نوشته است: « این مجلس در تهران با حدود ۱۰درصد آرای مردم به میدان آمده ‌اما نمی‌توانند مدعی باشند که نماینده همه مردم تهران یا درصد بالایی از مردم هستند که این در سپهر فعالیت آنها در چهار سال سایه خواهد افکند. میزان مشارکت در جامعه کاهش یافته، بحران اعتماد به بحران اعتبار تبدیل شده، اگر آنها بخواهند مخالفان خود را طرد کنند در یک بافت موقعیتی به طرد می‌پردازند که گردونه موجود را تهی‌تر می‌سازد و افراد را به بیرون دایره هل می‌دهد. این امر می‌تواند در بافت موقعیتی مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی خطرناک باشد. چشم‌اندازه آینده مجلس یازدهم نشان‌دهنده مجلس با تکانه‌های شدید در زمانی با تکانه‌های بزرگ خواهد بود».
وحشت از تشدید انزوای جهانی و منطقه‌یی نظام موضوع مورد اذعان روزنامه‌های باند مغلوب است.
اعتماد نوشته است: « در میان کشورهایی که اموال بلوکه شده ایران در آنها تجمیع شده است کره‌جنوبی بیشترین منابع مالی ایران را در اختیار دارد. برخی منابع رقم پول بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی را حدود ۷میلیارد دلار اعلام می‌کنند. با وجود وعده‌های مساعد سئول برای تصمیم‌گیری درباره نحوه بازپرداخت این پول، رایزنیهای متفاوت ایران ره به جایی نبرد».
روزنامه شرق هم نوشته است: « با نزدیک شدن به موعد لغو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایالات متحده از حالا شروع به فعالیت جهت تمدید این قطعنامه به بهانه‌های مختلف کرده است.
ناخواسته به یاد روزهایی می‌افتیم که محمدجواد ظریف با لبخندهای همیشگی خود در تیرماه۹۴ (نشست شورای راهبردی روابط خارجی) در پاسخ به انتقادات و هشدارهای اصحاب رسانه و متخصصان در مورد خروج احتمالی دولت آینده ایالات متحده با اطمینان این امر را محال می‌دانست و حتی به طعنه ایالات متحده را ناچار به پذیرش برجام دانسته بود.
این تحلیل و محاسبات محقق نشد و ایالات متحده به‌صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد و در نتیجه با انفعال (قابل پیش‌بینی) کشورهای اروپایی شاهد بازگشت گسترده تحریم‌ها، کاهش قابل توجه فروش نفت، سقوط ارزش پول ملی و نهایتاً فشار بی‌سابقه اقتصادی به مردم و کشور بودیم». این روزنامه در ادامه سراسیمه افزوده است «برای جلوگیری از پایان دیپلماسی یا به‌تعویق انداختن این پایان، هم‌چنین جلوگیری از به‌ثمرنشستن تلاش آمریکا برای لغو قطعنامه ۲۲۳۱ باید تلاش‌هایی عملی، حتی فراتر از چارچوبهای حقوق بین‌الملل انجام داد».
بادکنک ادعاهای مالی بانک مرکزی دولت روحانی در روزنامه‌های هم‌سو با همین باند از نکات قابل توجه روزنامه‌های چهارشنبه است:
آرمان به‌نقل از بغزیان اقتصاددان حکومتی در مورد ادعای بانک مرکزی برای رساندن تورم به ۲۲درصد نوشته است: «صحبت از کنترل تورم یک رویابافی بیش نیست. طبق اعلام همین بانک مرکزی سال گذشته نرخ تورم ایران از ۴۱درصد عبور کرد. اخیراً هم گشایشی در حوزه تحریم‌ها صورت نگرفته که بخواهیم نسبت به کنترل تورم امیدوار باشیم».
شرق هم به‌نقل از دینی ترکمانی اقتصاددان حکومتی نوشته است « احتمال این‌که دلار افزایش پیدا کند، بالاست، با افزایش نرخ دلار احتمال این‌که سایر قیمتها بالا برود، بسیار زیاد است؛ بنابراین انتظار می‌رود سطح عمومی قیمتها افزایش یابد. ضمن این‌که شرایط رکود اقتصادی هم به‌نوعی با محدودیت‌هایی که در طرف عرضه و تأمین واردات وجود دارد، باعث می‌شود قیمت کالاها افزایش یابد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد رکود با تورم بیشتر همراه باشد. رکود تورمی ساختاری که وجود داشت، رو به تشدید خواهد بود نه تخفیف».
رد دروغ‌درمانیهای کرونایی هم در روزنامه‌های باند مغلوب سوژه مشترک است
آرمان نوشته است: « مینو محرز، عضو ستاد مبارزه با کرونا می‌گوید: نمی‌دانم با چه تدابیری مشاغل پرخطر بازگشایی شد».
ستاره صبح هم نوشته است: «هشدار سه عضو ستاد مقابله با کرونای تهران بزرگ بازگشایی‌ها خطرناک هستند؛ مردم هوشیار و مراقب خودشان باشند. دکتر حمید سوری: بازگشایی کسب‌وکارهای پرخطر از نظر پزشکی خطرناک است سرهنگ نادری: روند ابتلا به کرونا در ۱۰ استان صعودی است».

#پیش بسوی قیام   سراسری  #ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی   #Iran
#سال_سرنگونی #ایران #کروناویروس  #قیام_تا_پیروزی #coronavirus
 #شورش زندانیان #تيك_تاك_سرنگوني #COVID2019  #  اتحادوهمبستگی 
# مرگ_بر_دیکتاتور #مجاهدین_خلق ایران  #IranRegimeChange
ما را در توئیتر با حساب توئیتری 7 @Bahar iran دنبال کنید