۱۴۰۳ فروردین ۶, دوشنبه

برای نخستین بارقطعنامه شورای امنیت برای آتش بس در غزه تصویب شد


نتانیاهو سفر هیات اسراییلی به آمریکا را لغو کرد -  شورای امنیت سازمان ملل برای اولین بار موفق به تصویب قطعنامه‌ای شد که درآن برقراری «آتش‌بس فوری» در جنگ غزه و آزادی بی‌قیدوشرط گروگان‌های اسرائیلی مطرح شده است.این قطعنامه با رأی وتو ایالات متحده یا دیگر اعضای دائمی این شورا روبه‌رو نشد.

آمریکا روز دوشنبه ۶ فروردین به این قطعنامه که توسط ده عضو غیردائمی شورای امنیت تنظیم و توسط موزامبیک ارائه شده بود، رأی ممتنع داد.

۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به این قطعنامه که خواستار برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و گروه حماس در ماه رمضان است، رأی مثبت دادند.حماس از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

برغم اینکه دولت روسیه تلاش کرده بود واژه دایمی را در این قطعنامه بگنجاند اما با مخالفت کشورها روبرو شد.

آمریکا خود در پنج ماه و نیم گذشته از آغاز جنگ غزه سه بار پیش‌نویس قطعنامه‌های ارائه شده به شورای امنیت را وتو کرده است.

چین و روسیه نیز روز سوم فروردین قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای «آتش‌بس فوری و پایدار» شش‌هفته‌ای در باریکه غزه با هدف حفاظت از غیرنظامیان و ارسال کمک‌های بشردوستانه را وتو کرده بودند.

رای ممتنع آمریکا به قطعنامه شورای امنیت و نارضایتی اسراییل

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه در جلسه شورای امنیت گفت دولت جو بایدن نمی‌تواند از این پیشنهاد حمایت کند. زیرا آن‌گونه که آمریکا می‌خواهد حماس را محکوم نکرده است. اما واشینگتن به طور کامل از برخی از اهداف مبرم ذکر شده در این قطعنامه غیرالزام‌آور حمایت می‌کند.

قطعنامه با تأکید بر لزوم آتش‌بس در طول ماه رمضان با این امید که به آتش‌بس پایدار تبدیل شود، آزادی گروگان‌های اسرائیلی باقی‌مانده در دست حماس در باریکه غزه را نیز درخواست کرده است.

قطعنامه همچنین بر تضمین دسترسی برای رفع نیازهای پزشکی و سایر نیازهای بشردوستانه غیرنظامیان فلسطینی در غزه تأکید دارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، دقایقی پس از تصویب قطعنامه گفت عدم وتوی آن از سوی واشینگتن به معنی تغییر سیاست این کشور نیست. کربی گفت دولت جو بایدن در حمایت از آتش‌‎بس و لزوم آزادی گروگان‌های اسرائیلی ثابت قدمی نشان داده است.

او افزود از آن‌جا که نسخه نهایی پیش‌نویس قطعنامه شامل محکومیت حماس نبود و به روشنی بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی را درخواست نمی‌کرد، آمریکا نمی‌توانست از آن حمایت کند.

از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با خشنودی از تصویب نخستین قطعنامه با درخواست آتش‌بس فوری، خواهان اجرای آن شد.

واکنش نتانیاهو؛ لغو سفر نمایندگان اسرائیل به آمریکا

در واکنش به تصویب این قطعنامه، نخست‌وزیر اسرائیل سفر از قبل تعیین شده هیئت ارشد این کشور به آمریکا را به نشانه ناخشنودی از رویکرد آمریکا در عدم وتوی قطعنامه شورای امنیت که آتش‌بس را به لزوم آزادی گروگان‌های اسرائیلی در دست حماس مشروط نکرده، لغو کرد.

دفتر بنیامین نتانیاهو در یک بیانیه نوشت: «ایالات متحده از موضع ثابت خود در شورای امنیت که تنها چند روز پیش آتش‌بس را با آزادی ربوده‌ شدگان مرتبط دانست، عدول کرده است».

این بیانیه افزود: «این عقب‌نشینی به تلاش جنگی و همچنین به کوشش‌ها برای آزادی ربوده شدگان آسیب می‌زند زیرا حماس امیدوار می‌شود که فشار بین‌المللی به آن امکان می‌دهد بدون آزادی ربوده شدگان، موجب آتش‌بس شود».

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این تصمیم، آن را «ناامید کننده» خواند و گفت: «ما بسیار ناامید شدیم که آنها به واشینگتن نمی‌آیند تا گفت‌وگوی مفصلی داشته باشیم و درباره روش‌های جایگزین بادوام به جای عملیات زمینی در رفح صحبت کنیم.»

ساعتی پیش از آغاز نشست شورای امنیت، نخست‌وزیر اسرائیل در اورشلیم گفته بود اگر آمریکا قطعنامه را وتو نکند، او سفر هیئت ارشد اسرائیلی به آمریکا را لغو خواهد کرد.

ده عضو غیردایم شورای امنیت: الجزایر، اکوادور، گویان، مالت، موزامبیک، سیرالئون، ژاپن، کره جنوبی، اسلوونی و سوئیس از پیش‌نویس قطعنامه حمایت کرده‌ بودند.

لغو سفر هیئت ارشد اسرائیلی به آمریکا در حالی است که وزیر دفاع اسرائیل در مأموریتی با هدف دیدار و گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود، به واشینگتن رسیده است.

به نوشته هاآرتص، مأموریت اصلی ژنرال گالانت در سفر به واشینگتن، تلاش برای سرعت دادن در تأمین تسلیحات آمریکایی است که اسرائیل برای ادامه جنگ در غزه و احتمال گسترش جنگ با گروه حزب‎‌الله به آن «نیاز فوری» دارد.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7