۱۴۰۳ تیر ۱۷, یکشنبه

آیا پزشکیان یک فرصت برای خامنه ای است یا یک ضربه کمرشکن؟


                   پاسدار مسعود پزشکیان - سگ زرد برادر شغال است 

وقتی آخرین تکه‌های جسد ابراهیم ریسی در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ پیدا شد، خامنه ای بلافاصله دریافت که یک دوران برای او تمام شده است. اما آن روز گمان نمی‌کرد که مجبور باشد با این سرعت به یک کوتوله سیاسی مثل پزشکیان تن بدهد. همه چیز از همان روز آغاز شد. خامنه ای براساس قانون مجبور بود طی ۵۰ روز دستگاهش را آپدیت کند. البته برای او در قحط‌الرجال حاکم بر سیستم سیاسی کنونی ایران پیدا کردن فردی مثل رییسی یا مشابه او دشوار و البته غیرممکن بود.

حوادثی که پس از آن در عرصه سیاسی ایران اتفاق افتاد ناشی از همان ضربه کمرشکنی بود که با مرگ رییسی متحمل شده بود. انتخابات زودرس ولو به صورت یک نمایش طراحی شده باشد برای خامنه ای یک کابوس بود. کابوسی که او باید قیمت وقوع یا عدم وقوع آن را می‌داد. کابوس از آن رو که در دو نمایش برگزار شده در اسفندماه ۱۴۰۲ و اردیبهشت ۱۴۰۳ خامنه ای به خوبی ضربه تحریم انتخابات از طرف مردم را احساس کرد.

پزشکیان و ضربه به گیجگاه خامنه ای

باید فکری می‌کرد و راه حل در می‌آورد. اگر می‌خواست به همان روال گذشته انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند دیگر آبرویی برای حکومتش باقی نمی‌ماند. حتی باندهای درون حکومت از حکومت ۸ درصدی حرف می‌زدند.

در این دو راهی از دست دادن کامل مشروعیت سیاسی و بازی گرفتن باند از نفس افتاده اصلاحاتی خامنه ای مسیر دوم را انتخاب کرد. البته شاید پیش بینی نمی‌کرد که این مسیر تا کجا ممکن است از او قیمت بگیرد.

برای فهم آنچه که منجر به تن دادن خامنه ای به پزشکیان شد و تحریم گسترده انتخابات توسط مردم باید به چند واقعیت ساده اشاره کرد:

واقعیت های صحنه سیاسی ایران

۱. خامنه ای در ارزیابی مسایل روی میزش به صورت مطلق از قیام و هراس از سرنگونی می‌چیند. بنابراین هر چیزی که ممکن است در خدمت قیام باشد از آن پرهیز می‌کند. تحریم گسترده انتخابات توسط مردم در نمایش انتخابات مجلس به خامنه ای آموخت که باید تغییر رویه بدهد وگرنه تتمه مشروعیتی که از طریق این نمایش‌های روحوضی برای خود دست و پا می‌کرد از بین می‌رود.

۲.تن دادن به پزشکیان به معنای پایان مسیر خالص سازی است که خامنه ای با رییسی آن را در پیش گرفته بود و تمام آرزوهای خامنه ای در این زمینه خاکستر شده است.

۳.این بن بست خامنه و تن دادن به پزشکیان که حاصل ضربه استراتژیک مرگ رییسی است، باعث افزایش شقه و شکاف در درون حکومت و تشدید جنگ گرگها خواهد شد.

۴. افزایش شقه و شکاف در راس حکومت در خدمت قیام و گسستن بندهای اختناق و سرکوب عمل خواهد کرد. بنابراین می‌بینم که خامنه ای دوباره به همان نقطه ای می‌رسد که از آن گریزان بود یعنی قیام و سرنگونی.

۵.برغم همه واقعیت‌های فوق اما کسی تردید ندارد که پزشکیان و باند مدعی اصلاحات نه اصلاح طلب هستند و نه دنبال آزادی و دمکراسی هستند. پزشکیان خود منکر نشده است که ذوب در ولایت است و برای ادامه راه رییسی آمده است.

۶. بنابراین نقش پزشکیان مثل خاتمی و روحانی نقش تدارکاتچی برای پیشبرد سیاست داخلی و بین المللی خامنه ای است. و از آن فراتر نخواهد رفت.

بنابراین تحمیل شدن پزشکیان و دست کشیدن خامنه ای از سیاست خالص سازی یک ضربه استراتژیک به خامنه ای بوده است و نه یک فرصت برای او. این ضربه استراتژی همانند مرگ رییسی قطعا آثار و تبعات خودش را بر پیکره فرتوت ولایت فقیه خواهد گذاشت و بیش از گذشته زمینه قیام توده‌های بجان آمده را فراهم خواهد ساخت.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7