۱۴۰۳ مرداد ۴, پنجشنبه

العرب لندن - درگیری ایران و اسرائیل: آیا جنگ نیابتی در یمن آتش یک رویارویی منطقه ای همه جانبه را شعله ور می کند؟


 العرب لندن  - درگیری ایران و اسرائیل: آیا جنگ نیابتی در یمن آتش یک رویارویی منطقه ای همه جانبه را شعله ور می کند؟ :

البراق شادی عبدالسلام

درگیری در خاورمیانه ابعاد پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی دارد و رژیم ولی فقیه با طرح توسعه‌طلبانه خود، نقشی محوری در تعمیق این درگیری و تبدیل آن به رویارویی نیابتی با اسرائیل ایفا می‌کند.فصل جدیدی از رویارویی اسرائیل و ایران در خاورمیانه توسط جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان یمن رغم می‌خورد، پس از ماه‌ها سکوت استراتژیک اسرائیل نسبت به افزایش حملات حوثی‌ها به اهدافی در اسرائیل، دولت جنگی تل‌آویو سرانجام تصمیم به اتخاذ یک استراتژی منطقه‌ای جدید می‌گیرد که هدف آن کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران از طریق حمله هوایی مستقیم به عمق یمن است.

این حمله که اولین مورد در نوع خود می‌باشد، بندر حدیده که عمق استراتژیک حوثی‌ها به شمار می‌رود را هدف قرار می‌دهد. امروز ما با یک صحنه ژئوپلیتیکی جدید روبرو هستیم که نیاز به هشیاری بسیار دارد، زیرا منطقه به یک بشکه باروت تبدیل شده که انفجار آن می‌تواند امنیت منطقه‌ای و جهانی را تهدید کند، با توجه به موقعیت استراتژیک تنگه باب‌المندب و اهمیت زیاد آن در خطوط کشتیرانی بین‌المللی و طبیعت نیروها و محورهای درگیر در تأمین امنیت آن.

حمله اسرائیل به بندر حدیده به نظر نمی‌رسد که یک واکنش احساسی بوده باشد، زیرا یک روز پس از حمله بی‌سابقه حوثی‌ها به تل‌آویو انجام شد. این یک تصمیم استراتژیک با پیام‌های بازدارنده متعدد از سوی تل‌آویو به منطقه بوده است. از آغاز رویارویی ژئوپلیتیکی با ایران و ابزارهای منطقه‌ای آن پس از 7 اکتبر 2023، اسرائیل با یک ضربه پیشگیرانه به اهداف غیرنظامی اما با ارزش استراتژیک، زیرساخت‌ها و تأسیسات حیاتی، مهم‌ترین گذرگاه دریایی خارجی حوثی‌ها را مختل کرده است، این حمله با تصمیم به عدم افزایش تنش صورت گرفت. شاهد این مدعا اینست که اسرائیل، بر خلاف جبهه شمالی با لبنان رهبران رده اول سیاسی و نظامی انصارالله را هدف قرار نداده است.

با بازگشت به اهمیت استراتژیک بندر حدیده، باید گفت که بیش از 70 درصد کمک‌های انسانی به یمن از طریق این بندر حیاتی وارد می‌شود. همچنین مواد اولیه قاچاق شده که برای توسعه و ارتقاء و ساخت سلاح‌های بازدارنده استراتژیک حوثی‌ها مانند، پهپادهای استراتژیک و موشک‌های بالستیک استفاده می‌شوند، از طریق این بندر عبور می‌کنند. علاوه بر این، درآمدهای مالی بندر به شکل قابل توجهی به حمایت از بودجه جنگ دولت شبه‌نظامی انصارالله کمک می‌کنند.

از منظر ایرانی، این خسارات مادی، اگر به تحقق اهداف استراتژیک گسترده‌تری مانند تسریع حمایت لجستیکی از خطوط تأمین، به متحدان منطقه‌ای در سوریه، لبنان، یمن و عراق برای تقویت توانایی‌های رزمی و نظامی آنان کمک کند، ممکن است قابل قبول باشد. هدف استراتژیک بزرگ‌تر ایران می‌تواند تقویت نفوذ منطقه‌ای خود و تضمین ادامه حمایت از شبه‌نظامیان وابسته به خود در منطقه باشد، به ویژه در شرایط مرحله انتقالی خطرناکی که نظام ولایت فقیه در آن قرار دارد. وضعیت ژئوپلیتیکی درگیری بین ایران و اسرائیل، به جای تمرکز صرف بر درگیری‌های نظامی مستقیم، نیازمند نگاه جامع به اهداف استراتژیک و محاسبات تاکتیکی و مالی هر دو طرف است،.

از منظر اسرائیلی، می‌توان گفت که حمله هوایی به بندر حدیده در دریای سرخ در چارچوب تلاش‌های مداوم اسرائیل برای بازداشتن ایران و متحدانش و کاهش توانایی‌های نظامی آنها قرار می‌گیرد، به ویژه در ارتباط با انتقال سلاح و تجهیزات به شبه‌نظامیان دشمن اسرائیل. دولت جنگی تل‌آویو ایران را به عنوان یک تهدید وجودی برای خود می‌بیند. ..

ما همه متفق‌القول هستیم که درگیری در خاورمیانه با ابعاد استراتژیک و سیاسی خود دارای ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی پیچیده‌ای است، و نظام ولایت فقیه با برنامه‌های توسعه‌طلبانه‌اش نقش محوری در تعمیق این درگیری و تبدیل آن به رویارویی نیابتی با اسرائیل ایفا می‌کند. همچنین، جنگ اخیر در غزه و فجایعی که ماشین نظامی اسرائیل علیه غیرنظامیان در غزه مرتکب شد، باعث افزایش گفتمان خصمانه بین اسرائیل و بسیاری از جوامع عربی شده است و این امر نیاز به تدوین سیاست‌های جدید اسرائیلی دارد که بیشتر با وضعیت منطقه‌ای و پیامدهای استراتژیک و سیاسی تصمیمات آن بر منطقه به طور کل هماهنگ باشد. زیرا تحقق صلح و همزیستی بین اسرائیل و همسایگان عرب آن و ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی با پایتختی بیت المقدس، بهترین راه‌حل برای پایان دادن به این درگیری مستمر چند دهه‌ای از طریق اراده سیاسی قوی از سوی تمامی طرف‌های درگیر و امتیازات متقابل برای حل مسائل اساسی تعیین تکلیف نشده است.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7