۱۴۰۳ تیر ۲۳, شنبه

تحولات جنگ غزه : فشارهای آمریکا بر اسرائیل - آمادگی‌ها ی اسرائیل برای جنگ علیه حزب‌الله


          تحولات جنگ غزه :  فشارهای آمریکا بر اسرائیل -  آمادگی‌ها ی اسرائیل برای جنگ علیه حزب‌الله


منبع آمریکایی به العربیه: اسرائیل قادر به انهدام فرودگاه بیروت و ساختمان‌ها در اطراف آن و حومه جنوبی بیروت است

منابع ویژه العربیه روز شنبه بیست و سوم تیر گزارش دادند که دولت آمریکا نسبت به شعله‌ور شدن جنگ میان اسرائیل و حزب‌‍الله به شدت نگران است اما در عین حال قادر به جلوگیری از بروز چنین جنگی نیست.

در همین حال یک مسئول آمریکایی به العربیه تاکید کرد که اعزام نیروی دریایی ایالات متحده به خاورمیانه صرفا در چارچوب طرح عملیاتی مطابق با جدول زمان‌بندی شده برای انتشار نیرو از چند ماه پیش است و ربطی به وضعیت کنونی ندارد.

به گفته این مسئول آمریکایی، « حضور نیروهای دریایی ایالات متحده در شرایط کنونی خاورمیانه، گزینه‌هایی را در اختیار مسئولان در واشینگتن قرار می‌دهد».

این مقام مسئول در گفت‌وگو با العربیه تاکید کرد، منطقه، صحنه تنش است و سناریوهای متعددی مطرح است ولی دولت آمریکا به شدت در تلاش است تا جلوی تشدید تنش را بگیرد.

بمب‌های سنگین

دولت آمریکا از اینکه تداوم جنگ در باریکه غزه به انفجار اوضاع و گسترش دامنه آن در دیگر جبهه‌ها و مشخصا لبنان، سوریه، عراق، و احتمال مداخله ایران در این جنگ نگران است.

یک منبع مورد اعتماد العربیه چند ساعت گذشته فاش کرد، دولت بایدن و کنگره آمریکا هنوز هم با دادن بمب‌های 2 هزار پوندی و دستگاه‌های کنترل دقیق آن با نام «گایدامز» به اسرائیل مخالفت می‌ورزد.

این منبع افزود، این مسئله ظاهرا با جنگ غزه در ارتباط است اما در حقیقت وزیر دفاع اسرائیل پیشتر از اعضای کنگره خواسته بود که با اعطای بیش از 7 هزار دستگاه کنترل و بمب‌های هوشمند، برای جنگ علیه حزب‌الله، موافقت کنند.

به گفته این مقام آمریکایی کنگره و دولت بایدن تا کنون با درخواست مقام‌های تل‌آویو موافقت نکردند تا از این طریق نتانیاهو را زیر فشار دهند و مانع آغاز حمله‌ای گسترده به لبنان شوند.

پیام‌های هوخشتاین

در همین حال آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه بایدن یک هفته پیش راهی پاریس شد. او تلاش کرد این پیام را به فرانسه و میانجی‌گران قطری برساند که « دولت آمریکا قادر به کنترل تصمیمات اسرائیل نیست و موضوع بسیج نظامی اسرائیل و احتمال حمله به لبنان، کاملا جدی است».

نماینده جو بایدن گفته است که حزب‌الله لبنان به هشدارهای آمریکا بی‌اعتناست».

هدف هوخشتاین از این سفر، انتقال پیامی به حزب‌الله از طریق فرانسه و میانجیگران قطری است که انتظار می‌رفت بعد از نشست پاریس راهی لبنان شوند اما این دو میانجی به لبنان نروفتند.

زنگ‌های خطر

بازگشت آرامش به منطقه و آتش‌بس در غزه و سپس درلبنان در هر لحظه، امری محتمل است اما عملکردهای دولت آمریکا ظرف چند ساعت گذشته، گویای آن است که احتمال بروز انفجار در اوضاع را به عنوان پیش‌فرض اساسی خود در نظر گرفته است.

اطلاعات افشا شده از دولت آمریکا حاکی از آن است که اسرائیل، توان انجام حمله‌ای گسترده و بزرگ را دارند تا طی چند ساعت، فرودگاه بیروت، ده‌ها ساختمان اطراف فرودگاه و حومه جنوبی بیروت را منهدم کند.

این منبع آگاه در مصاحبه با العربیه افزود، آمریکا نقاط خروج را برای دیپلمات‌ها از طریق پایگاه نظامی در منطقه حالات در شمال لبنان، معین کرده و نیروی دریایی آمریکا مناطقی را مشخص کرده تا قایق‌ها و کشتی‌های این کشور بتوانند برای تخلیه اتباع آمریکایی مقیم لبنان، از آنها استفاده کنند.

این در حالی است که دولت آمریکا، فعالیت در راستای برنامه تخلیه آمریکایی را تکذیب می‌کند.

مسابقه با زمان

آمریکا تا این لحظه نسبت به دستیابی به آرامش و جلوگیری از انفجار اوضاع در لبنان امیدوار است و برنامه‌های متعدد حمایت از مردم لبنان و ارتش این کشور را مطرح می‌سازد.

آمریکا همچنین تاکید کرده که همچنان نسبت به عقب‌نشینی عوامل حزب‌الله تا حدود 10 کیلومتر از مرز با اسرائیل و استقرار حدود 6 هزار سرباز ارتش لبنان در این منطقه امیدوار است.

دیدارهای فرمانده ارتش لبنان در آمریکا

از سویی جوزف عون فرمانده ارتش لبنان در جریان سفر خود به آمریکا این طرح‌ها را با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و مسئولان ارشد امور خاورمیانه نظیر برت مک‌گورک و فرماندهی مرکزی آمریکا در میان گذاشت.

دولت و کنگره به لبنانی‌هایی که با آنها صحبت کردند، قول دادند که واشینگتن برای مشارکت کامل با اروپایی‌ها و کشورهای کمک‌دهنده برای پرداخت هزینه‌های این طرح، آمادگی دارد.



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7