۱۴۰۳ مهر ۱۴, شنبه

الحوارالمتمدن مصر - دکتر سامی خاطر استاد دانشگاه مصر: دوگانگی و معاملات مشکوک بین آخوندها و غرب پس از جنگ اوکراین


الحوارالمتمدن مصر - دکتر سامی خاطر استاد دانشگاه مصر:  دوگانگی و معاملات مشکوک بین آخوندها و غرب پس از جنگ اوکراین

هیچ چیز عجیبی در مورد دوگانگی غرب وجود ندارد، اما عجیب این است که رژیمی مانند رژیم آخوندها حاضر است ابزاری برای این و آن در نابودی مردم باشد، چه در ایران، فلسطین، عراق، سوریه، یمن، اوکراین، یا غزه. در این زمینه، پس از شروع جنگ اوکراین، شاهد افزایش گزارش‌ها در مورد معاملات مشکوک بین ایران و غرب بوده‌ایم.

در میان این قراردادها، برخی از کشورهای اروپایی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حفظ ثبات در خاورمیانه، به مذاکره با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور بازگشتند فشارهای سیاسی و اقتصادی مرتبط با رژیم ایران و این معاملات این نگرانی را ایجاد می‌کند که منافع اقتصادی ممکن است به قیمت قوانین، اصول و ارزش‌های اساسی که نظم جهانی و نهادهای آن را بر اساس آن‌ها پایه‌گذاری کرده‌اند، در اولویت قرار گیرند.

نادیده گرفتن جنایات آخوندها در منطقه و نقض حقوق بشر و چشم پوشی از جنایات رژیم آخوندها چه در داخل ایران و چه در منطقه یکی از بزرگترین انتقادات به غرب در رابطه با رژیم ایران است،

در همین حال آخوند های ایران متهم به اشاعه مواد مخدر در منطقه برای افزایش نفوذ و بی ثبات کردن کشورهای همسایه هستند و علاوه بر آن، آنها همچنان به نقض جدی حقوق بشر در داخل ایران از جمله سرکوب وحشیانه اعتراضات، اجرای اعدام های دسته جمعی و دستگیری های خودسرانه علیه فعالان سیاسی علاوه بر برانگیختن جنگ و نزاع و گسترش تروریسم در خارج از کشور، و... ادامه می دهند.

با وجود این، مدافعان حقوق زنان با انعطاف‌پذیری بیش از حد با آخوندهای ایران برخورد می‌کنند و تعامل دیپلماتیک و تجاری با تهران به دلیل تحریم‌ها ادامه دارد حقوق و سوابق هسته ای این دوگانگی منعکس کننده وجود منافع پنهان است که ممکن است فراتر از اصول اولیه ای باشد که غرب مدعی دفاع از آن است.

غرب و تضادهای آن در برخورد با رژیم ایران

روابط درهم تنیده رژیم ایران و غرب، به ویژه پس از شروع جنگ اوکراین، نشان می‌دهد که برخورد با ملاهای ایران همچنان تابع محاسبات پیچیده سیاسی و اقتصادی است

در زمانی که رژیم ایران از روسیه حمایت نظامی می کند، حقوق بشر را در داخل کشور نقض می کند و در خارج از کشور به نزاع و جنگ دامن می زند، می‌بینیم که غرب اغلب چشمان خود را بر روی این جنایات می بندد و معاملات مشکوکی با آن منعقد می کند باز: آیا این دوگانگی ادامه خواهد داشت؟ آیا غرب بالاخره متوجه خواهد شد که چشم بستن بر جنایات رژیم ایران می تواند پیامدهای جدی برای صلح و ثبات بین المللی داشته باشد؟

برخورد دوگانه نه بلکه میلیاردگانه: غرب و همکاری آخوندها و روسیه به‌دستور خامنه‌ای

در سال‌های اخیر، همکاری‌های رژیم ایران و روسیه به ویژه پس از دخالت نظامی تهران در حمایت نظامی از مسکو در جریان جنگ اوکراین، علی‌رغم انتقادهایی که کشورهای غربی نسبت به این همکاری‌ها به‌وجود آورده‌اند، در کانون توجه بین‌المللی قرار گرفته است اما موضع‌گیری‌های ایران فاقد جدیت و انسجام است.

و شاید در اینجا مناسب باشد که بگوییم غرب نه تنها استانداردهای دوگانه، بلکه یک میلیارد استاندارد را در برخورد با رژیم ایران به کار می گیرد، این دوگانگی نتیجه لحظه نیست، بلکه به چندین دهه غفلت و حمایت ضمنی از رژیم آخوندها بر میگردد.

اظهارات مسعود پزشکیان: دلیل بر ولایت مطلقه ولی فقیه

در این زمینه، اظهارات مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کنونی آخوندها، مؤید حقیقتی است که همه می دانند. این که رئیس جمهور در رژیم آخوندی فقط صلاحیت اجرای دستورات ولی فقیه علی خامنه ای را دارد. پزشکیان اعلام کرد که بدون دستور خامنه ای هیچ قدمی برنمی دارد. امری که ساختار واقعی حکومت در ایران را روشن می کند. رئیس جمهور در رژیم آخوندها چیزی جز چهره دیگری از رژیم نیست که برنامه هایی را که از پیش توسط ولی فقیه و پاسدارانش تهیه شده است، اجرا می کند و این اظهارات یک واقعیت ثابت را از بدو تاسیس آنچه که آنها جمهوری اسلامی می نامند به ذهن متبادر می کند. این که همه تصمیمات راهبردی مربوط به سیاست خارجی و داخلی ایران توسط ولی فقیه صادر می شود نه رهبران به ظاهر منتخب

برخورد دوگانه نه بلکه میلیاردگانه: تبانی غرب با رژیم ایران

تناقض بین اظهارات غرب در مورد همکاری ایران با روسیه و سیاست های واقعی غرب در قبال رژیم ایران نشان دهنده دوگانگی آشکار است. در حالی که کشورهای غربی از حمایت ایران از روسیه در جنگ با اوکراین انتقاد می‌کنند، در واقع گام‌های محکمی برای توقف این همکاری برنداشته‌اند، بلکه به آخوندها چراغ سبز نشان می‌دهند تا در کشورهای خاورمیانه گسترش یابند رویکرد دوگانه غرب با جنگ اوکراین آغاز نشد، بلکه به مواضع غرب در طول سالیان متمادی، از زمان وقوع انقلاب ملی در ایران در سال 1979، که در آن همواره تعادل ظریفی در سیاست‌های غرب در قبال رژیم ایران وجود داشته است، بر میگردد.

در حالی که تحریم ها علیه تهران به دلیل فعالیت های هسته ای و حقوق بشر اعمال شده بود، کشورهای غربی به مذاکره با آن و انعقاد قراردادهای تجاری و دیپلماتیک در حمایت از آن ادامه دادند.

در پایان: غرب و خطر دوگانگی در برخورد با ایران

از اظهارات مسعود پزشکیان مشخص می شود که رئیس جمهور فعلی آخوندها چیزی جز یک دست نشانده در دست ولی فقیه نیست، با این حال کشورهای غربی همچنان وانمود می کنند که با رهبران مستقل ایران سروکار دارند دوگانگی آشکاری با میلیاردها استاندارد متفاوت در سیاست های غرب در قبال ایران وجود دارد و این منجر به ادامه حمایت از رژیم ایران چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم شده است

در صورت تداوم این رویکرد غرب منجر به تقویت حضور رژیم ایران و ادامه نقض حقوق بشر در داخل و خارج از ایران می شود ، اگر غرب برای محدود کردن نفوذ رژیم آخوندها و نیروهای نگهبان آن در منطقه جدی است، نیاز به بازنگری واقعی در سیاست های خود در قبال ایران دارد.

دکتر سامی خاطر: استاد دانشگاه از مصر


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍