۱۴۰۳ مهر ۳۰, دوشنبه

آخرین تحولات ورویدادهای جنگ منطقه - اخبار وانعکاسات وپیامدهای درز اطلاعات طرح حمله اسرائیل به ایران - بالا رفتن تنش ها در منطقه


آخرین تحولات  ورویدادهای جنگ منطقه - اخبار وانعکاسات وپیامدهای درز اطلاعات طرح حمله اسرائیل به ایران - بالا رفتن تنش ها در منطقه 

اکسیوس: اسرائیل شروط خود را برای برقراری آتش‌بس در لبنان به بایدن اطلاع داد

حملات سنگین اسرائیل به مناطق مختلف لبنان، به ویژه در جنوب، بقاع و حومه جنوبی بیروت ادامه دارد

العربیه فارسی

منابع آگاه، دوشنبه 30 مهر گزارش دادند که دولت اسرائیل شروط خود را برای برقراری آتش‌بس و پایان دادن به درگیری در لبنان به دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اطلاع داده است.

طبق این منابع از جمله شروط مورد نظر اسرائیل این است که نیروی هوایی این کشور از آزادی عمل در حریم هوایی لبنان برخوردار باشد. به گزارش وبسایت اکسیوس، تل‌آویو همچنین خواستار اعطای حق تحرک به نیروهایش در جنوب لبنان شده تا از ایجاد زیرساخت‌های نظامی مجدد توسط حزب الله جلوگیری کند.

استقرار ارتش لبنان در جنوب

یک مقام آمریکایی فاش کرد که واشینگتن به دنبال استقرار ارتش لبنان در جنوب این کشور است و می‌خواهد دست‌کم 8 هزار سرباز لبنانی در مناطق مرزی با اسرائیل مستقر شوند.

این مقام آمریکایی موافقت طرف لبنانی با شروط اسرائیلی را بعید دانسته است.

در همین حال نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان شامگاه یکشنبه در مصاحبه با العربیه تأکید کرد که دولت این کشور آماده اعزام ارتش برای استقرار در جنوب رودخانه لیتانی است.

پذیرش قطعنامه شماره 1701

در همین حال، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و رئیس جنبش شیعی امل و متحد حزب الله، روز یکشنبه در مصاحبه با العربیه تاکید کرد، یک اجماع بی‌سابقه در میان همه لبنانی‌ها برای اجرای قطعنامه شماره 1701 سازمان ملل وجود دارد که بر استقرار نیروهای یونیفل و ارتش لبنان در جنوب تاکید دارد.

حزب الله پیشتر اعلام کرد که به نبیه بری اجازه داده است تا مذاکرات آتش‌بس با اسرائیل را ادامه دهد.بری همچنین تاکید کرد که حزب‌ الله با اجرای قطعنامه 1701 که پس از جنگ ژوئیه تابستان 2006 بین اسرائیل و این حزب از سوی سازمان ملل صادر شد، موافقت کرده است.

این در حالی است که حملات سنگین اسرائیل به مناطق مختلف لبنان، به ویژه در جنوب، بقاع و حومه جنوبی بیروت ادامه دارد.

همزمان با این تحولات قرار است، آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی، امروز دوشنبه وارد لبنان شود تا با مقامات این کشور برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک جهت برقراری آتش‌بس اسرائیل و حزب الله گفت‌وگو کند.

**

العربیه واکنش لبنانی‌ها به اظهارات هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره اقدام به ترور نتانیاهو

هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با انکار هر گونه مسئولیتی در رابطه با حمله پهپادی روز شنبه به منزل نتانیاهو و تاکید بر اینکه حزب الله مسئول این حمله بوده است، باعث برانگیختن خشم لبنانی‌‌ها شد

العربیه فارسیتنها ساعاتی پس از تاکید هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل مبنی بر این که حزب الله عامل حمله پهپادی به اقامتگاه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در شهر قیساریا بود، نگذشته بود که طوفانی از انتقادات از سوی فعالان شبکه‌های اجتماعی لبنانی و خبرنگاران و نویسندگان آنها علیه تهران به راه افتاد.

بسیاری از سیاستمداران، روزنامه‌نگاران و تحلیلگران لبنانی از ایران به دلیل اینکه به سرعت از حزب الله دست کشیده است، به شدت انتقاد کرده‌اند.

برخی از مفسران و تحلیگران لبنانی در شبکه‌های اجتماعی گفتند که تهران از تلاش برای هدف قرار دادن خانه نتانیاهو دست خود را شسته است، زیرا از عواقب این اقدام که ممکن است انتقام دردناک اسرائیل را برانگیزد، می‌ترسد.

سامی جمیل، نماینده مجلس لبنان، با بیان اینکه «این رفتار ایران مشمئز کننده است»، به زبان فرانسه نوشت، «ایران دست خود را شسته و اتهام را متوجه حزب الله لبنان می‌کند.»

جوزف ابوفاضل، روزنامه‌نگار معروف لبنانی نیز گفت که هیچ مقام ایرانی باقی نمانده است که مسئولیت حمله به خانه نتانیاهو را انکار نکرده باشد.

او در یک توییت در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «هیچ رسانه‌ یا مقام فعلی یا سابق در داخل و خارج از ایران، از هیئت نمایندگی در سازمان ملل گرفته تا متحدان و نیابتی‌ها نمانده که بارها و بارها اعلام نکرده باشد که حزب الله مسئول ترور نتانیاهو در قیساریا است...اما با این حال برای همه آشکار است که پهپادی که خانه نتانیاهو را هدف قرار داد، ساخت ایران است و ایران آن را به حزب الله داده است».

برخی لبنانی‌ها گفتند که تهران در حالتی از رعب و وحشت از اقدامات نتانیاهو به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، هیئت ایرانی دیروز در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در این حمله توضیح داد که «این اقدام توسط حزب الله انجام شده است».

این در حالی است که حزب الله تاکنون هیچ اظهارنظری نکرده است.

نتانیاهو حزب الله را به تلاش برای ترور خود متهم کرد و تهدید کرد که ایران و متحدانش را به پرداخت «بهای سنگینی» مجبور خواهد کرد.

از سوی دیگر، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با انتقاد از اسرائیل، این کشور را به «نشر اکاذیب» متهم کرد.

این اتهامات نگرانی‌های فزاینده از تنش نظامی در خاورمیانه را تشدید می‌کند؛ به ویژه پس از اینکه اسرائیل همزمان که به جنگ خود علیه حماس در غزه و حزب الله لبنان ادامه می‌دهد، بارها تهدید کرد که به حمله موشکی ایران در اول اکتبر پاسخ خواهد داد.

**

وال استریت ژورنال: اسراییل عملیات در لبنان را با حمله به بانک‌های مرتبط با حزب‌الله گسترش می‌دهد

به گزارش وال استریت ژورنال در تاریخ ۳۰مهر، ارتش اسراییل با آغاز حملات هوایی به شعب بانک‌های مرتبط با حزب‌الله در لبنان، عملیات نظامی خود را علیه این گروه تشدید کرده است. این حملات به نهادهایی متمرکز است که بخشی از شبکه گسترده اقتصادی و اجتماعی حزب‌الله را تشکیل می‌دهند.

طبق این گزارش، نیروی هوایی اسراییل به شعب بانک القرض‌الحسنه، یکی از بانک‌های تحت تحریم آمریکا که از دهه ۱۹۸۰ تأسیس شده است، حمله کرد. این بانک خدمات مالی مانند وام، سپرده‌گذاری، و برداشت از دستگاههای خودپرداز را به جامعه شیعیان لبنان ارائه می‌دهد و به‌گفته ارتش اسراییل، نقشی کلیدی در اقتصاد حزب‌الله ایفا می‌کند.

این اقدام نشان‌دهنده افزایش فشار اقتصادی بر حزب‌الله است و بخشی از تلاش‌های اسراییل برای تضعیف نفوذ این گروه شبه‌نظامی در لبنان محسوب می‌شود.

**

وزیر دفاع آمریکا: سامانه پیشرفته ضد موشکی تاد در اسراییل مستقر شده است

به‌گزارش رویترز ۳۰مهر، وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین، روز دوشنبه اعلام کرد که سامانه پیشرفته ضد موشکی تاد در اسراییل مستقر شده است. آستین از اعلام این‌که آیا این سیستم عملیاتی است یا خیر، خودداری کرد، اما گفت که توانایی ایالات متحده برای به‌کارگیری سریع این سامانه وجود دارد و ارتش آمریکا برای بهره‌برداری از آن آمادگی لازم را دارد.

این اقدام همزمان با انتشار گزارشی از سوی اکسیوس صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد اسراییل شرایط خود برای پایان دادن به جنگ در لبنان را به آمریکا ارائه داده است. این سند، که هفته گذشته به واشنگتن تحویل داده شد، شامل شروطی است که به‌گفته مقامات اسراییلی به‌منظور جلوگیری از مسلح شدن مجدد حزب‌الله و بازسازی زیرساخت‌های نظامی این گروه در نزدیکی مرزها تنظیم شده است.

یکی از شروط کلیدی اسراییل، درخواست برای آزادی عملیات نیروی هوایی این کشور در حریم هوایی لبنان است. با این حال، یک مقام آمریکایی گفته است که بعید به نظر می‌رسد لبنان و جامعه بین‌المللی با این شروط موافقت کنند.

تا کنون، کاخ‌سفید و وزارت‌خارجه آمریکا در خارج از ساعات کاری به درخواستها برای اظهارنظر پاسخی نداده‌اند. هم‌چنین، سفارتهای اسراییل و لبنان در واشنگتن نیز هنوز واکنشی نشان نداده‌اند.

**

وزرای دفاع گروه هفت: ایران از اقدامان بی‌ثبات کننده در منطقه خودداری کند

وزرای دفاع هفت کشور موسوم به «گروه ۷» در نشست خود که روز شنبه ۲۸ مهر در ناپل ایتالیا که محل استقرار یکی از پایگاههای ناتو است برگزار شد از رژیم ایران خواستند تا از هر گونه اقدامی که می‌تواند منطقه را بی‌ثبات کند یا به تشدید غیرقابل کنترل منجر شود، خودداری کند.

وزیران دفاع «گروه ۷» در بیانیه پایانی خود هم‌چنین از رژیم ایران خواستند که از کمک کردن به حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها و سایر بازیگران غیردولتی اجتناب کند.

وزرای دفاع گروه ۷ هم‌چنین با استقبال از کمکهای قابل توجه این گروه در ابتکارات امنیتی دریایی در منطقه از شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران خواستند تا «فوراً اقدامات تنش‌زای خود را که بی‌ثباتی منطقه‌یی را افزایش می‌دهد، متوقف کرده و فوراً کشتی گلکسی لیدر و خدمه آن را آزاد کنند». خاطر نشان می‌شود که گروه ۷ شامل کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، انگلستان، ژاپن، کانادا و آمریکا است.

**

بمباران جنوب لبنان و کشته شدن سه تن از فرماندهان حزب‌الله

منابع خبری لبنان، روز یکشنبه ۲۹ مهر خبر از بمباران مناطق الحدث و حاره حریک در حومه جنوبی بیروت توسط اسراییل دادند.

ارتش اسراییل نیز اعلام کرد که به مقر فرماندهی یگان اطلاعات حزب‌الله در بیروت حمله کرده و احمد علی حسین، رئیس مجموعه تولید تسلیحات حزب‌الله و رضا عباس عواضه، کارشناس ارتباطات این گروه به همراه عباس سلامه، یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در جنوب لبنان را کشته است.

از سویی دیگر رسانه‌های لبنانی در همین روز اعلام کردند که اسراییل حملاتی را علیه مؤسسات مالی وابسته به حزب‌الله، از جمله در نزدیکی تنها فرودگاه این کشور انجام داده است.

**

نیویورک تایمز: اطلاعات محرمانه فاش شده آمریکا حاکی از آماده شدن اسراییل برای حمله به ایران است اطلاعات محرمانه فاش شده آمریکا حاکی از آماده شدن اسراییل برای حمله به ایران است

میدل ایست اسپکتیتور

سایت وابسته به رژیم ایران

نیویورک تایمزمقامات آمریکایی در تلاشند به منبع نشت این اطلاعات که تمرینات نظامی و قرار دادن تسلیحات و میزان آسیب آن را توصیف می‌کند شناسایی کنند. سندهای افشا شده نشان می‌دهد که اسراییل تغییراتی در محل استقرار موشکها و تسلیحات خود اعمال کرده است. تمرینات نظامی به‌وضوح نشان‌دهنده آمادگی اسراییل برای یک واکنش نظامی به تهدیدهای ایران است.

این مسائل نشان‌دهنده شدت تنشها در منطقهو نقش ایران به‌عنوان دشمن اصلی تل آویو است.

سی.ان.ان :  به گفته سه فرد آشنا با این موضوع ایالات متحده در حال تحقیق در مورد افشای اطلاعات بسیار محرمانه آمریکا در مورد برنامه‌های اسراییل برای اقدام تلافی‌جویانه علیه ایران است. یکی از افراد مطلع صحت اسناد را تأیید کرد.یک مقام آمریکایی به سی.ان.ان گفت که این درز اطلاعاتی «عمیقاً نگران کننده» است. یک مقام دیگر گفت: نگرانی این است که چه بسا تعداد بیشتری از این مدارک وجود داشته باشد. این مدارک به‌عنوان فوق محرمانه طبقه‌بندی شده‌اند و دارای علائمی هستند که نشان می‌دهد فقط می‌توانند توسط ایالات متحده و متحدان آن در پیمان «پنج چشم» توسط استرالیا، کانادا، نیوزیلند و انگلستان رؤیت شوند. این افشای اطلاعات در یک لحظه بسیار حساس در روابط ایالات متحده و اسراییل صورت می‌گیرد و اسراییلی‌ها را که در پاسخ به شلیک موشکهای ایران در اول اکتبر آماده می‌شوند خشمگین خواهد کرد.

خبرنگار امنیت ملی سی.ان.ان: دو سند درز داده شده در تلگرام در روز جمعه معتبر و اسناد فوق محرمانه‌یی هستند که نشان می‌دهد آمریکا اساساً بر طرح‌های اسراییل برای تلافی علیه ایران به‌خاطر رگبار گستردهٔ موشکی علیه آن در اول اکتبر جاسوسی می‌کند.

آکسیوس : مقامات آمریکایی به‌شدت نگران یک نقض امنیتی بالقوه بزرگ هستند. این درز اطلاعات می‌تواند تلاشی برای مختل کردن عملیات اسراییل باشد. پنتاگون و دفتر مدیر اطلاعات ملی از اظهارنظر در مورد اسناد فاش‌شده خودداری کردند اما صحت آنها را زیر سؤال نبردند.

یک کانال تلگرامی به نام «میدل ایست اسپکتیتور» روز جمعه ادعا کرد اسناد را از منبعی در جامعه اطلاعاتی آمریکا دریافت کرده است.

این کانال تلگرامی به‌طور معمول مطالبی در حمایت از رژیم ایران را منتشر می‌کند

و در پروفایل حساب X این کانال گفته شده که در ایران است.

بر اساس اطلاعات الکترونیک جمع‌آوری شده توسط آمریکا نیروی هوایی اسراییل در این هفته رزمایش بزرگی را با هواپیماهای اطلاعاتی و جت‌های جنگنده آموزش‌دیده برای حمله احتمالی علیه ایران انجام داد.

گزارش اطلاعاتی ادعایی هم‌چنین جزئیات آمادگی واحدهای پهپادی اسراییل را برای حمله به ایران شرح می‌دهد

یک مقام آمریکایی به آکسیوس گفت بسیار نگران‌کننده است اما او معتقد نیست که این امر بر برنامه‌های عملیاتی اسراییل علیه ایران تأثیر بگذارد.

نیوز مکس رابرت ویلکی معاون سابق وزیر دفاع مدعی شد.

دولت بایدن اطلاعات حساس هدف اسراییل را در اختیار سازمانهای دوست ایران قرار داده است.

فردی در سازمان امنیت ملی بایدن فهرستی از اهدافی را که اسراییلی‌ها با ما به اشتراک گذاشته بودند به سازمانهای دوست ایران درز کرده است. ضعف دولت باعث وضعیت فعلی در خاورمیانه شده است.

سناتور بیل هگرتی به همین دلیل است که اسراییل نمی‌خواهد چیزی به دولت بایدن و هریس بگوید.

نماینده الیز استفانیک

این همان چیزی است که وقتی بوروکرات‌های دارای روابط نزدیک با رژیم ایران در موقعیتهای قدرت قرار می‌گیرند، اتفاق می‌افتد.

ایکس تبلت مگزین

نگرانی مقامات آمریکایی در مورد نقض امنیتی سطح بالا، بنگرید که از سال گذشته یک جاسوس سطح بالای رژیم ایران گیر افتاد.

**




🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍