۱۴۰۳ مهر ۱۴, شنبه

نبرد خلق - دانشگاه در ماهی که گذشت «شهریور ۱۴۰۳»: کامران عالمی نژاد


                                           امیر حسین مرادی وعلی یونسی دودانشجوی نخبه دانشگاه شریف 

  

 نبرد خلق - دانشگاه در ماهی که گذشت «شهریور ۱۴۰۳»: کامران عالمی نژاد

انجمن اسلامی دانشگاه شریف خواستار بازگشت اساتید اخراجی شد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف روز دوشنبه ۵ شهریور در نامه ‌ای خطاب به حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار بازگرداندن علی شریفی زارچی، استاد دانشکده کامپیوتر به این دانشگاه شد.
در این نامه با اشاره به انتشار خبر قطع همکاری علمی شریفی زارچی با دانشگاه شریف در سال ۱۴۰۲ آمده است: «دلیل این تصمیم چیزی جز ادامه همان روند ناصواب مسبوق یعنی خالص ‌سازی دانشگاهها نبوده است».

در نامه این انجمن با اشاره به این که علم به انحصار اقلیتی خاص درآمده و دانشگاه از آن مرجعیتی که برای کمک به برون‌رفت کشور از وضع فعلی نیاز دارد، فاصله زیادی گرفته‌، آمده است: «حاصل حذف اساتید خبره، تهی شدن کشور از متخصصان است».

واکنش ها به گفته علی انتظاری: «نفله شدن دختر خانم کرد اهل سنت»

علی انتظاری، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه تهران در برنامه «شیوه» در صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در نهایت وقاحت با استفاده از تعبیر «نفله شدن دختر خانم کرد اهل سنت» برای قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، مدعی شد که حکومت در رابطه به اعتراضهای دو سال اخیر خشونت به خرج نداده و کشته شدن صدها نفر معترض بخشی از واکنش غیرخشونت ‌آمیز رژیم بوده است.

مژگان افتخاری، مادر دادخواه مهسا ژینا، در تاریخ ۶ شهریور ماه این اظهارت را «توهین به همه ایرانیان و نشانه‌ای از بی ‌احترامی به کرامت انسانی و حقوق شهروندی» خواند و در پایان پیام خود تاکید کرد «تاریخ با افتخار از مهسا ژینا یاد خواهد کرد».

امجد امینی پدر دادخواه مهسا ژینا، در شامگاه ۵ شهریور ماه صحبتهای علی انتظاری را «توهین ‌آمیز و سراسر کذب» خواند و با خطاب کردن این استاد دانشگاه با صفت «سفله (فرومایه)» به صحبتهای او چنین پاسخ داد: «شرمش باد؛ و بهتر آن که جواب دیگری ندهیم».

بسته شدن مرکز آموزش انجمنهای علمی جامعه  ‌شناسی دانشگاهها

روز سه شنبه ۶ شهریور، انجمنهای علمی جامعه ‌شناسی دانشگاهها در اعتراض به بسته شدن ساختمان مرکز آموزش انجمن جامعه ‌شناسی ایران بیانیه ای صادر کردند که در زیر به بخشهایی از آن اشاره می کنیم:

ما، اعضای انجمنهای علمی جامعه‌ شناسی دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران، گیلان و یزد، پلمب مرکز آموزش انجمن جامعه‌ شناسی ایران توسط شهرداری تهران را محکوم می‌کنیم.

انجمن جامعه ‌شناسی ایران نهادی خصوصی است که از سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغاز و تا امروز با بیش ‌از چهار هزار نفر عضو، باوجود تمام فشارها و موانع برای ادامه فعالیت خود ایستادگی کرد و با برگزاری نشستهای آموزشی، نقش قابل ‌توجهی را در تربیت دانشجویان و برقراری شبکه ‌ای از جامعه ‌شناسان و علاقه ‌مندان به علوم اجتماعی برای تبادل اندیشه بر عهده داشته ‌است.

به گفته شاهدان، دفتر انجمن جامعه‌ شناسی ایران بدون هر گونه اطلاع قبلی پلمب و وسایل انجمن به بیرون ساختمان برده شده، گویی مزاحمان و نه جامعه ‌شناسان و صاحب نامان علوم اجتماعی را از خانه ‌ای بیرون کرده باشند؛ این اقدام ناعادلانه و غیرقانونی، نه‌تنها به فعالیتهای علمی و پژوهشی این انجمن لطمه وارد کرده، بلکه به ‌طور کلی به جامعه علمی کشور نیز ضربه‌ ای جبران‌ناپذیر وارد می‌ کند.

ما دانشجویان علوم اجتماعی، سیاست کنترل و سلطه بر نهادهای علمی با هدف جلوگیری از گسترش اندیشه‌ های انتقادی را نمی‌ پذیریم و چنین اقدامی را که به آزادی و استقلال دانشگاهها و نهادهای دانش خدشه وارد کرده است محکوم می ‌کنیم و از مسئولان ذیربط درخواست می‌ کنیم که هرچه سریع ‌تر نسبت به بازگشایی مرکز آموزش انجمن جامعه ‌شناسی ایران اقدام کنند و با صدای بلند می ‌گوییم که برای بازپسگیری ساختمان انجمن که آن را به ‌نوعی خانه خود می ‌دانیم، در کنار انجمن جامعه‌ شناسی ایران ایستاده‌ ایم.

تجمع پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان لرستان

روز چهارشنبه 7 شهریور، پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان لرستان برای اعتراض به نتایج پذیرش دانشجو معلمان در حوزه علمیه کمالیه خرم آباد تجمع کردند.

دانشجویان معترض گفتند:در دو نوبت کنکور سراسری 1403-1402 و آزمون دانشگاه فرهنگیان ثبت ‌نام و شرکت کرده‌ اند که پس از نوبت دوم کنکور در تیرماه از طرف دانشگاه فرهنگیان لرستان از طریق پیامک جهت شرکت در دو مرحله ارزیابی تکمیلی و صلاحیت عمومی (گزینش و مصاحبه عمومی) فراخوانده شده ‌اند.

آنها افزودند: پس از اعلام نتیجه در سامانه مربوطه دانشگاه فرهنگیان در بخش پرونده داوطلب عبارت «در جلسه صلاحیت عمومی غایب ثبت شده و امتیاز این بخش را کسب نکرده ‌اید» درج شده است و به همین دلیل مردود شده ‌اند.

نامه مشترک ۱۲ تشکل دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی خطاب به وزیر بهداشت
روز جمعه ۹ شهریور، ۱۲ تشکل دانشجویی در نامه ای مشترک به وزیر بهداشت محمدرضا ظفرقندی از فضای سرکوب و خفقان حاکم بر دانشگاهها انتقاد کرده و خواستار اصلاح آییننامه انضباطی، لغو اخراجها و جبران خسارت اخراج شده گان شدند.

در زیر بخشهایی از این نامه را می خوانید:
... در این سه سال گذشته، در سایه سیاست تقسیم دانشگاهیان به خودی و غیرخودی، فضای فعالیتهای تشکیلاتی، فرهنگی و صنفی، روبه افول رفته و با برقرارسازی خفقان و فضای بسته سیاسی، امید و نشاط از فضای دانشجویی رخت بسته و جای خود را به رخوت و خودسانسوری داده است».
همچنین در این نامه مشترک به نقش معاونتهای فرهنگی- دانشجویی در اعمال فشار و سانسور در دانشگاهها یادآوری شده که بعد از اعتراضهای سال ۱۴۰۱ و به دنبال آن، «تغییر ظالمانه آیین‌نامه انضباطی» موجب صدور احکامی شبهه ‌دار و گاه مغرضانه، بدون رعایت تمامی اصول آییننامه از نظر مستدل و مستند بودن ادله، تناسب حکم و تخلف و... شد که صدمات بسیاری را به آرامش روان دانشجویان و خانواده‌های ایشان وارد کرد.

تشکلهای امضا کننده نامه از وزیر بهداشت دولت چهاردهم خواستار بررسی و اصلاح آییننامه انضباطی در اسرع وقت، و نیز بررسی مجدد احکام و جبران خسارت آن دسته از دانشجویانی شدند که به ناحق مشمول مجازات شدند.
نامه مشترک را انجمن‌ اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد، انجمن اسلامی دانشجویان نسل نو دانشگاه علوم پزشکی یزد، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک، تشکل وحدت اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج امضا کرده اند.

بیانیه مشترک تشکلهای دانشجویی و دانشجویان از سراسر کشور به مناسبت دومین سالروز آغاز انقلاب «زن زندگی آزادی»

روز جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳، ۹ تشکل، نهاد، انجمن و کمیته همجنین ۱۰ دانشگاه از سراسر کشور بیانیه ای مشترک به مناسبت دومین ساگرد قیام زن ـ زندگی ـ آزادی منتشر کردند که در زیر به بخشهایی از آن اشاره می کنیم:

... در روزهای پایانی شهریور ۱۴۰۱، بعد از قتل حکومتی مهسا/ژینای عزیزمان موج عظیمی به حرکت درآمد و سراسر کشور را در کمتر از یک هفته و کل دنیا را در طول کمتر از یک ماه درنوردید. «زن زندگی آزادی» تبدیل به سه کلمه‌ای نمادین و معنابخش به زندگی دهها میلیون انسان تحت ستم حکومت جمهوری اسلامی در ایران شد و سرآغاز انقلابی به نام «انقلاب زن زندگی آزادی».

...انقلابی که از یک سو با فریاد «زن» و به پیشتازی زنان، بی‌حجابی و حجاب ‌سوزان را تبدیل به پرچم سیاسی مبارزه خود کرد و از سوی دیگر خودش را به طور کامل در اعتراضهای روزمره بخشهای مختلف جامعه تکثیر کرد.

دو سالگی این انقلاب، آیینه تمام قد مبارزه پیگیرانهِ نسل نسل ما علیه حکومت زور و تحمیل و سانسور است. مایی که معنای عملی «آزادی» را در آزادیهای بی‌قید و شرط سیاسی، آزادی بیان و اندیشه و عقیده و تحزب، جستجو کرده و می ‌کنیم؛ مایی که برای آزادی و رهایی انسان در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می ‌جنگیم.

بله این انقلاب حتی دو سال پس از متولد شدنش، همچنان در حال جنگ سنگر به سنگر با حکومت جمهوری اسلامی است.

اعتراضهای گسترده مردمی، حکومت را احاطه کرده. کارگران، بازنشستگان و پرستاران تجمعات و اعتصابات بزرگی علیه رژیم سازمان داده‌اند. زنان سر سوزنی عقب ننشسته‌ اند و در جنگ برابر حکومت زن ‌ستیز، مبارزه و ایستادگی را با زیست روزمره خود پیوند زده‌ اند. جنبش علیه اعدام در سطوح مختلفی به پیش می ‌رود و پیش ‌قراولان این جنبش عظیم، زندانیان بند زنان اوین و زندانیان ده‌ها زندان مختلف هستند که حتی در اعماق سیاهچال‌های حکومت اعدامی، صدای «مرگ بر حکومت اعدامی» آنها و اعتصابات رو به گسترش آنان، به گوش جهانیان رسیده است.

اینها و ده‌ها مورد دیگر از مبارزه ما، تنها حاکی از یک واقعیت است، اینکه جمهوری اسلامی دیر یا زود، توسط ما نابود خواهد شد و این نابودی با پیروزی انقلابی رقم خواهد خورد که همین امروز در رگ‌های جامعه ایران در جریان است.

ما دانشجویان به عنوان یکی از جنبشهای سیاسی جریانساز و موثر در «انقلاب زن زندگی آزادی» لازم می‌ دانیم در آستانه دومین سالروز آغاز این انقلاب عظیم انسانی، بار دیگر ضمن تاکید بر مبانی سیاسی این انقلاب که در دو «منشور مطالبات حداقلی» و «منشور مطالبات پیشرو زنان ایران» تبلور یافته، اعلام کنیم که برابر این حکومت ضدانسانی ایستاده‌ایم و پرتوان و محکم برای به چالش کشیدن دائمی این حکومت و نابود کردنش مبارزه خواهیم کرد.

کلام آخر ... نه می‌بخشیم، نه فراموش می‌ کنیم، نه اظهار پشیمانی می ‌کنیم، نه می‌ ترسیم و نه از راه رفته برمی ‌گردیم. ما به راهمان ادامه می ‌دهیم و همگان را نیز به برگزاری دومین سالروز آغاز انقلاب «زن زندگی آزادی» به طور همبسته، سراسری و همگام در داخل و خارج کشور علیه حکومت جنایتکاران و وحوش اسلامی فرامی ‌خوانیم.

نامه به وزیر بهداشت؛ روایتی از سرکوب عقاید در دانشگاهها

جمعی از اعضای ادوار انجمنهای اسلامی و شوراهای صنفی و نشریات دانشجویی در روز شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳، نامه‌ ای خطاب به وزیر بهداشت محمدرضا ظفرقندی، از وی خواستند که فضای دانشگاهها را باز کند؛ نامه ‌ای که نشان دهنده تلاش دانشجویان برای عبور از فضای سرکوب و «تفتیش عقاید» در دانشگاهها است.

در نامه دانشجویان به وزیر بهداشت آمده است: «آنچه که در همه‌ جوامع متمدن با عبارت «حقوق شهروندی» یاد می ‌شود برای دانشجویان علوم پزشکی کشور به آرزو بدل شده است

نویسندگان نامه تاکید کرده ‌اند که «حقوق حداقلی دانشجویان در کمیته‌های انضباطی پایمال، و از سوی دیگر تمامی روزنه‌های فرهنگ، اندیشه و مطالبه‌گری به روی آنان بسته شده است

همجنین در این نامه آمده است که نگاه مدیران حکومتی به موضوعات فرهنگی و اجتماعی، «فضای فرهنگی دانشگاهها را به بی‌مصرف‌ترین و کم‌مخاطب‌ترین فضای دانشگاه تبدیل کرده است

این نامه حکایت از آن دارد که دانشجویان «از روی خصومت» و یا «برای تسویه ‌حسابهای شخصی» و به جهت «برخوردهای ایدئولوژیک» درگیر آرای بسیار سنگین از سوی کمیته‌ انضباطی دانشگاهها و هم‌چنین وزارت بهداشت شده‌ اند.

اتفاقی که نویسندگان این نامه در مورد تبعات آن گفته ‌اند: «برخی دانشجویان تا چهار ترم از حضور در دانشگاه منع، به دانشگاههای دیگر تبعید و یا حتی اخراج شده‌اند

در این مقاله به دخالت کمیته انضباطی در مواردی که «به این کمیته ربط ندارد» نیز اشاره شده و آمده است رسیدگی به جرایم چه در فضای واقعی چه در فضای مجازی در بیرون از دانشگاه، مانند داخل دانشگاه، در صلاحیت محاکم است نه کمیته‌ های انضباطی.

درخواست دانشجویان در شرایطی است که فضای دانشگاهها در سالهای اخیر امنیتی‌تر شده و با گسترش نفوذ سپاه و بسیج در دانشگاه، عملا بسیاری از امور از اختیار دولت و دانشگاه نیز خارج شده است.

محرومیت از تحصیل یکتا میرزائی

یکتا میرزائی، دانشجوی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، بنابر حکم کمیته انضباطی با اتهامهای «عدم رعایت حجاب، عدم‌ رعایت شئونات دانشجویی و توهین به شعائر و مقدسات ملی یا اسلامی» به محرومیت از تحصیل به مدت دو نیم ‌سال (یک نیم ‌سال اجرایی و یک نیم ‌سال تعلیقی) محکوم شد.

محرومیت ریحانه ابراهیم ‌وندی

ریحانه ابراهیم‌وندی، دانشجوی کارشناسی مشاوره دانشگاه الزهرا، با حکم کمیته‌‌ی انضباطی این دانشگاه به اتهام نشر اکاذیب و ایجاد آشوب و بلوا، به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

محرومیت محدثه فاطمی

کمیته انضباطی دانشگاه الزهرا با تشکیل پرونده‌ های پیاپی، برای محدثه فاطمی سه ترم محرومیت از تحصیل صادر کرده است، که یک ترم آن اجرا شده و دو ترم بعدی در سال تحصیلی پیش رو اجرا خواهد شد.

در ادامه افزایش فشار بر فعالان انقلاب زن زندگی آزادی در آستانه دومین سالگرد آغاز این انقلاب و آغاز سال تحصیلی جدید، دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر از تداوم تعلیق و بایکوت خبری احکام تعدادی از دانشجویان این دانشگاه خبر داده ‌اند.

به گزارش فعالان دانشجویی این دانشگاه و در پی سیاست سرکوب از سوی حکومت و نیز هیئت مدیره بسیجی- امنیتی رئیس دانشگاه امیررضا شاهانی، ۲ تن از دانشجویان تعلیقی به نامهای سپهر راثی، محمد سید عبودی احراز هویت شدند.

تعلیق شقایق اکبری از تحصیل

شورای انضباطی مرکزی وزارت علوم، شقایق اکبری را که دانشجوی مقطع دکتری جامعه‌ شناسی سیاسی دانشگاه تربیت مدرس است، مجددا به ۴ ترم تعلیق پس از ۱۲ ماه تعلیق قبلی با احتساب سنوات محکوم کرد. به دلیل محسوب شدن سنوات، این حکم می‌تواند عملا به اخراج وی منجر شود!

تعلیق شیدا آقا حمیدی

کمیته انضباطی دانشگاه تهران، شیدا آقا حمیدی، دانشجوی کارشناسی رشته انسان ‌شناسی این دانشگاه را به «اخلال، ایجاد وقفه یا مزاحمت برای کلیه امور و برنامه ‌های دانشگاهی، عدم رعایت پوشش اسلامی و عدم رعایت شئون دانشجویی» متهم و به ۱ ترم تعلیق اجرایی با احتساب سنوات و ۱ ترم تعلیق معلق محکوم کرد.

محرومیت تهمینه مهدیان

تهمینه مهدیان دانشجوی ترم آخر کارشناسی مجسمه ‌سازی دانشگاه هنر است که پس از ۳ ترم محرومیت از تحصیل به واسطه پرونده‌ سازی، حالا مجددا به ۲ ترم تعلیق دیگر از سوی وزارت علوم محکوم شده است.

باتوجه به اینکه وی ترم آخر است و یک ‌سال ‌و نیم اخیر نیز از تحصیل محروم بوده، هم‌اکنون با این حکم، هم امتیاز ارشد مستقیمی را از دست داده و هم در خطر اخراج قرار گرفته است!

وزیر بهداشت دستور تعلیق احکام تمام دانشجویان علوم پزشکی را صادر کرد
محمد رضا ظفرقندی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، روز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳، در دستوری به رئیس دانشگاههای علوم پزشکی توقف احکام تمام دانشجویانی که در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۳ تعلیق شده اند را صادر کرد.

این دستور در پی نوشت نامه ی تقاضای مسعود حبیبی معاونت جدید دانشجویی – فرهنگی این وزارت خانه صورت گرفته است.

تبرئه کورش گلناری استاد مجسمه سازی دانشگاه هنر

کوروش گلناری استاد مجسمه سازی دانشگاه هنر که از بهمن ١۴٠١ از تدریس در دانشگاه منع شده بود، از اتهامات تبرئه و به دانشگاه بازگشت.

وی به عنوان مدیر گروه و استاد دانشگاه خواستار عدم اعمال خشونت علیه دانشجویان شده بود و در آذر ١۴٠٢ جهت دفاع در برابر اتهامات وارده به مراجع قضایی فراخوانده شد که در همان زمان از این اتهامات تبرئه شده بود و اکنون حکم بازگشت به دانشگاه را دریافت کرده است.

پیام امیرحسین مرادی و علی یونسی در دومین سالگرد قیام سال ۱۴۰۱  
در آستانه سال تحصیلی جدید که به روزهای خونین اما نبردهای درخشان گره ‌خورده است، به همشاگردیهایمان از دانشگاه تا خيابان، به همه آنان که ایمان دارند باید ماند و پس گرفت، به همه آنان كه خيابان را تبديل به دانشگاه ايستادگى كردند، به آنان که از قدم گذاشتن در خانه دوم خود (مدرسه و دانشگاه) باز ماندند، به آنان که امسال در سنگر آزادی مسئولیت بر دوشهای شان گذاشته می ‌شود، به همه یارانمان از پشت میله ‌های زندان که هیچ وقت نتوانست بین ما و شما فاصله بیاندازد، می ‌گوییم ما همچنان دوشادوش شما ایستاده ‌ایم!

نسل ما نسل قیام است. همان نسلی که در قیام مهسا تمام عیار جنگید، دستگیر شد و شهید شد، اما تسلیم نشد و نمی شود.

آنها که در قیام قبلی در مدرسه مبارزه کردند، امروز وارد دانشگاه می شوند و آنها که در مدرسه هستند تجربه قیام ۱۴۰۱ را دارند. همین امر ترجمهِ کابوس حکومت از شروع سال تحصیلی است‌. از این تاریخ، رژیم باید برای هر جنایت منتظر پاسخ مدرسه و دانشگاه نیز باشد.

پزشکیان فریبکارانه مدعی شد دانشجو حق دارد اعتراض کند! اما نگفت بعد از اینکه دانشجو اعتراض کرد چه بلایی سرش می ‌آورند! بله ما این حق را داریم، چه ریاکارانه به آن اعتراف کند، چه نکند. این حق و اساسی ترین حق، که حق حاكميت مردم و دموکراسی بر اساس جمهوری است، را به هر قیمت در كنار مردم به دست مى ‌آوريم.

انبار باروت خشم و نفرت که در اثر اعدام، کشتار و ستم انباشته شده است، برای انفجار تنها نیاز به یک جرقه دارد؛ جرقه ای که می تواند در مدرسه یا دانشگاه زده شود و شروع کننده قیامی سراسری باشد که تا سرنگونی خامنه ای پایان نخواهد یافت.

از دانشگاه و مدرسه تا خیابانها عهدی خونین است تا پایان راه و دمیدن سحر!

به شوق نور در ظلمت قدم بردار

به این غمهای جان‌آزار دل مسپار

که مرغان گلستان ‌زاد

ـ که سرشارند از آواز آزادی ـ

نمی ‌دانند هرگز لذت و ذوق رهایی را

و رعنایان تن در تور پرورده

نمی‌ دانند در پایان تاریکی

شکوه روشنایی را

اميرحسين مرادى و على يونسى

زندان اوين

شهريور ١٤٠٣

تبدیل پژوهشکده زلزله دانشگاه مشهد به مرکز قرآن و عترت
روز پنجشنبه ۲۹ شهریور، رضا منصوری،‌ استاد بازنشسته دانشگاه شریف در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در دانشگاه مشهد پژوهشکده زلزله را که برای جان انسانها بسیار اهمیت داشت تبدیل کردند به قرآن و عترت. نه قرآن می فهمند و نه انسانیت. خیانت کارند، جاهل اند، نفوذی اند، دشمن ایران و انسانیت اند. شک نکنید».
رضا منصوری، فیزیکدان و استاد بازنشسته دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف است. زمینه پژوهشی او گرانش، نسبیت عام و کیهان ‌شناسی است. او در دوره دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود.

(منابع استفاده شده برای تهیه این مجموعه: دویچه وله، کانال تلگرام دانشجویان پیشرو، فارس، اندیشه نو، کانال صنفی معلمان ایران، تسنیم، خبرآنلاین، صدای آمریکا، انتخاب)

 

منبع: نبرد خلق شماره ۴۸۱،:     https://t.me/nabard_khalgh



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍