۱۴۰۳ مهر ۱۳, جمعه

بلومبرگ: یک ایران هسته ای هرگز نزدیکتر از این نبوده است


                                       بلومبرگ:   یک ایران هسته ای هرگز نزدیکتر از این نبوده است

موانع حمله پیشگیرانه اسرائیل به همان اندازه که همیشه بودند بالا است.

دلایل خوبی برای اسرائیل وجود دارد که در اقدام تلافی‌جویانه‌اش علیه جمهوری اسلامی به برنامه هسته‌ای ایران ضربه نزند. با این حال، منطق حمله پیشگیرانه هرگز به این اندازه قانع کننده نبوده است، دقیقاً به این دلیل که ادعای تهران برای ساخت زرادخانه هسته ای نیز هرگز به این اندازه قوی نبوده است. این وضعیت ذاتاً ناپایدار و خطرناک است.

چند هفته گذشته وضعیت امنیتی ایران را تغییر داده است، که کمتر از اسرائیل نبوده است. تا آن زمان، حزب‌الله، شبه‌نظامیان لبنانی که سپاه پاسداران دهه‌ها را صرف پرورش آن‌ها برای تهدید اسرائیل کرد، بسیار قوی به نظر می‌رسید. اما پس از یکی از مؤثرترین عملیات‌های بریدن سر یک گروه در تاریخ نظامی، ایران دیگر نمی‌تواند برای «دفاع در خط جلویی» به حزب‌الله تکیه کند. نیروهای حزب الله برای بقای خود می جنگند.

نیاز به برقراری مجدد این بازدارندگی از دست رفته - برای نشان دادن به اسرائیل که ایران همچنان قادر به وارد کردن خسارت غیرقابل قبول در پاسخ به هر حمله مستقیم است – به طور مستقیم به حمله گسترده موشکی بالستیک روز سه‌شنبه منجر شد. همانطور که در آن زمان نوشتم، این اقدام یک اشتباه استراتژیک بود.

برخلاف نمایشهای قبلی در آوریل، فرماندهی موشکی ایران این بار واقعاً تلاش کرد. اخطار طولانی ندادند. آنها فقط از قوی‌ترین سلاح‌ها در زرادخانه ایران استفاده کردند، موشک‌های بالستیک، و اینها به گونه‌ای پرتاب شدند که پدافند هوایی اسرائیل را اشباع کرده و به آن نفوذ کنند. تعداد قابل توجهی از آن عبور کردند، اما به نظر می رسد تأثیر آنها حداقل بوده است. ....

خیلی واضح بگویم که گناه اصلی در اینجا متوجه ایران است. رهبران آن احتمالاً حمله 7 اکتبر حماس را که منجر به این بحران شد طراحی نکرده بودند یا حتی از آن اطلاعی نداشتند. با این حال، رهبری ایران این کشتار را جشن گرفتند و پاسخ اسرائیل را فرصتی برای تضعیف دولت یهود دانستند. ایران واقعاً برای اولین بار، یک حمله هماهنگ به اسرائیل توسط به اصطلاح محور مقاومت که آن را محاصره کرده، را فعال کرد. ولی فقیه علی خامنه ای می توانست به حزب الله بگوید که گلوله باران اسرائیل را متوقف کند. او می توانست به حوثی ها بگوید که شلیک به خطوط کشتیرانی جهانی را متوقف کنند. او انتخاب کرد که این کار را نکند.

بدون شک خامنه‌ای فکر می‌کرد که دارد برنده می‌شود، همانطور که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل فکر می‌کند اکنون دارد برنده می شود. بالاخره چه کسی واقعاً می‌دانست که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل چنان عمیقاً به حزب‌الله نفوذ کرده‌اند که می‌توانند پیجر‌های آن را منفجر کنند و رهبران آن را در جلسات مخفیانه هدف قرار دهند و بکشند؟ قطعا خامنه ای نمی دانست.

چیزی که در هفته‌های اخیر تغییر نکرده این است که ایران دهه گذشته را صرف تقویت برنامه هسته‌ای خود در برابر حمله کرده است، با ارزش‌ترین تجهیزات به معنای واقعی کلمه در زیر کوه‌ها مدفون شده است. حذف این برنامه به احتمال زیاد غیرممکن است، در حالی که تلاش کردن و شکست خوردن تقریباً تضمین می کند که ایران شتاب برای دستیابی به بمب را راه اندازی کند. علاوه بر این، هرگونه تلاش جدی مستلزم حمله گسترده ای است که تنها می تواند با مشارکت ایالات متحده انجام شود.

یک عامل محدودکننده دیگر این است که ایرانیان عادی به طور بالقوه بهترین متحدان اسرائیل در هدف سرنگونی رژیم خامنه ای هستند، زیرا آنها از این رژیم نفرت دارند. نتانیاهو این را می داند. او در پیام اخیر خود مستقیماً به مردم ایران فراخوان داد. هر حمله‌ای که باعث آسیب‌های جانبی به غیرنظامیان شود - به‌ویژه پیامدهای رادیواکتیو ناشی از هرگونه حمله به ذخایر اورانیوم غنی‌شده - می‌تواند منجر به ایجاد یک اثر جانبی جدی شود که برای خود اسرائیل، ویرانگر خواهد بود.

اسرائیل احتمالاً بر اهداف غیرهسته ای تمرکز خواهد کرد. این بار شاید دفاع هوایی و موشک انداز ایران یا ساختار انرژی آن. مشخص نیست که آیا این امر بسیار بیشتر از یک دور دیگر از حملات تشدید کننده خواهد بود یا خیر. با این حال به نظر می رسد قالب برنامه مشخص شده است. اسرائیل حمله موشکی این هفته را تلافی خواهد کرد و تهران احتمالاً به تهدیدات خود برای پاسخ به آن عمل خواهد کرد. گریز هسته‌ای ایران و حمله اسرائیل برای جلوگیری از آن نزدیک‌تر شده است.

به قلم مارک چمپیون Marc Champion ستون نویس Bloomberg Opinion که اروپا، روسیه و خاورمیانه را پوشش می دهد.

🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍